Ali dobite dovolj vitamina K, kje ga najdemo?

ByAna Koren

6. aprila, 2023 ,
Foto: Pexels

Ali s prehrano dobite dovolj vitamina K in kje ga najdemo?

Vitamin K je v maščobi topen vitamin, ki je na voljo v dveh oblikah: filokinon in menakinon. Telo oba uporablja za tvorbo strdkov za zmanjšanje krvavitve ob poškodbah. Vitamin K se nahaja v možganih, jetrih, srcu, trebušni slinavki in kosteh. Telo ga zelo hitro razgradi, zato redko doseže toksične ravni.

Zakaj je vitamin K pomemben?

Poleg kardiovaskularnih koristi, saj pomaga pri normalnem strjevanju krvi, je vitamin K tudi bistveno hranilo za zdravje kosti, saj povečuje mineralno gostoto kosti in zmanjšuje stopnjo zlomov.

Ena vrsta vitamina K, imenovana K2, se je izkazala za koristno pri pomoči absorbcije vitamina D. 

“Vitamin D spodbuja absorpcijo kalcija in njegovo odlaganje v kosteh, a če gre ta sistem po zlu, se lahko kalcij odlaga v arterijah, kar poveča tveganje za kalcifikacijo,” pojasnjuje Josh Redd, NMD, ustanovitelj RedRiver Health and Wellness in avtor “Resnica o nizki ščitnici.” 

“Vitamin K2 to pomaga preprečiti z aktiviranjem beljakovine, ki usmerja kalcij proti kostem,” pravi Redd. Raziskave so pokazale, da lahko dovolj vitamina K2 v prehrani skupaj z vitaminom D pomaga krepiti kosti in zmanjšati zlome. 

Poleg svoje vloge pri strjevanju krvi in ​​vzdrževanju kosti ima lahko vitamin tudi druge koristi za zdravje.

Na primer, zaradi spodbudnih opazovalnih poskusov se vitamin K včasih promovira kot način za zmanjšanje tveganja za artritis ali demenco, “vendar opazovalne študije ne ugotavljajo vzročne zveze,” pojasnjuje dr. Sarah Booth, direktorica centra Jean Mayer USDA Human Center za raziskave prehrane o staranju na Univerzi Tufts.

Kakšni so znaki pomanjkanja vitamina K? 

Večina odraslih z zdravo prehrano dobi dovolj vitamina K. Otroci pa se rodijo z zelo majhnimi količinami tega vitamina v telesu, kar lahko povzroči resne težave s krvavitvami. 

Zaradi tega se priporoča, da ob rojstvu dobite en intramuskularni odmerek vitamina K. “To velja za varen odmerek,” pravi Booth. 

Poleg potencialno smrtnega pomanjkanja vitamina K pri dojenčkih bo dodatek tega vitamina “morda potreben tudi za tiste, ki maščob ne absorbirajo dobro, ali za ljudi, pri katerih trebušna slinavka ne deluje normalno,” pravi Kate Zeratsky, registrirana dietetičarka nutricionistka na kliniki Mayo. “Količine in vrste dodatkov mora priporočiti zdravstveni delavec,” dodaja. 

Katera živila vsebujejo veliko vitamina K?

Nekateri taki ljudje morda želijo dodatek vitamina K, a večini odraslih tega ni treba. “Naše črevesne bakterije lahko proizvajajo vitamin K. Naše telo tudi reciklira vitamin K, zaradi česar je pomanjkanje neobičajno,” pravi Zeratsky. 

Tisti, ki še vedno potrebujejo povečan vnos hranila, lahko to storijo naravno z uživanjem prave hrane. Vitamin K najdemo v zeleni listnati zelenjavi, kot so špinača, ohrovt, brstični ohrovt in brokoli, ter v sadju, kot so kivi, avokado in robide. 

vir Foto: Pexels