Apple presegel pričakovanja analitikov: Delnice vseeno padajo

Apple [Foto: Pixabay]

Apple presegel pričakovanja analitikov: Delnice vseeno padajo

Apple, najvrednejše tehnološko podjetje na svetu, je v drugem fiskalnem četrtletju 2025 poročalo o robustnih četrtletnih dobičkih, njegove delnice so se v podaljšanem trgovanju 30. aprila 2025 znižale za skoraj 4 odstotke. Kljub preseganju pričakovanj glede dobička je zaupanje vlagateljev omajalo vztrajno upadanje prodaje na Kitajskem in vse večje negotovosti glede ameriških tarif, ki jih je uvedla Trumpova administracija.

Izvršni direktor Tim Cook je obete glede tarif opisal kot nekaj kar je “zelo težko” napovedati, kar je še povečalo zaskrbljenost glede kratkoročnih možnosti rasti podjetja.

Finančna uspešnost: Močni rezultati v senci

Za četrtletje, ki se je končalo 31. marca 2025, je Apple poročal o skupnih prihodkih v višini 95,4 milijarde dolarjev (84,4 milijarde evrov), kar je 5-odstotno medletno povečanje in preseglo konsenzno napoved v višini 94,6 milijarde dolarjev (83,65 milijarde evrov). Dobiček na delnico je dosegel 1,65 dolarja (1,46 evra) in presegel pričakovanja analitikov v višini 1,62 dolarja (1,43 evra). Storitvena divizija podjetja, ki zajema Apple TV+, iCloud in App Store, je zabeležila 12-odstotno povečanje prihodkov na 26,7 milijarde dolarjev (23,6 milijarde evrov), vendar je to upočasnitev v primerjavi s 14-odstotno rastjo v prejšnjem četrtletju zaradi okrepljenega regulativnega nadzora v EU zaradi pravil “proti usmerjanju” in pritiska ameriške vlade na plačilne sisteme App Store.

Prodaja iPhona, temelja Applovega poslovanja, se je povečala za 1,7 odstotka na 46,8 milijarde dolarjev, k čemur je prispevalo povpraševanje po cenovno dostopnejšem iPhonu 16e. Tudi prodaja Macov in iPadov se je močno povečala, in sicer za 7 oziroma 15 odstotkov, k čemur so prispevale nove izdaje, kot so MacBook Air, Mac Studio in iPad Air s čipi M3. Vendar pa je segment nosljivih naprav, opreme za dom in dodatkov, vključno z Apple Watch in AirPods, zabeležil 5-odstotni upad prihodkov, kar Cook pripisuje osnovnemu učinku po lansiranju slušalk Vision Pro v istem obdobju lani.

Kljub tem dobičkom je Applova delnica od začetka leta do 2. maja 2025 padla za 16 odstotkov, kar odraža širšo zaskrbljenost glede njenega poslovanja na Kitajskem in morebitnega vpliva tarif. Družba je napovedala 4-odstotno zvišanje četrtletne dividende na 0,26 USD (0,23 EUR) na delnico in nov program odkupa delnic v vrednosti 100 milijard USD (88,42 milijarde EUR), kar kaže na zaupanje v njene dolgoročne obete. Vendar pa so njene napovedi za nizko do srednje enomestno rast prihodkov v tekočem četrtletju zaostale za pričakovanji analitikov o 5-odstotni rasti, kar je dodatno zmanjšalo razpoloženje vlagateljev.

Prodaja na Kitajskem še naprej upada

Applova prodaja na Kitajskem, njihovem tretjem največjem trgu, se je v marčevskem četrtletju medletno zmanjšala za 2,3 odstotka na 16 milijard dolarjev (14 milijard evrov), potem ko je v prejšnjem četrtletju upadla za 11,1 odstotkov. To je že sedmo zaporedno četrtletje upada prodaje v regiji, kar je posledica vse večje konkurence domačih blagovnih znamk pametnih telefonov, kot so Huawei, Xiaomi in Vivo. Leta 2024 se je Applov tržni delež na Kitajskem zmanjšal z 19  na 15 odstotkov, pošiljke pa so se zmanjšale za 17 odstotkov na 42,9 milijona enot, kažejo podatki raziskovalnega podjetja Canalys.

iPhone 16e je sicer povečal prodajo po vsem svetu, vendar je bil na Kitajskem manj konkurenčen zaradi omejenih funkcij umetne inteligence, saj Apple Intelligence tam še vedno ni na voljo, dokler ne prejme regulativne odobritve in lokalnega partnerja za umetno inteligenco, kar se pričakuje do aprila 2025.

»Apple se na Kitajskem sooča z ostrejšim konkurenčnim okoljem,« je dejal Toby Zhu iz podjetja Canalys. »Domače blagovne znamke izkoriščajo napredek umetne inteligence in domoljubna čustva za pridobitev tržnega deleža, medtem ko je Applova zapoznela uvedba umetne inteligence oslabila njegov položaj.« Da bi se temu uprl, je Apple ponudil popuste do 500 juanov (68 evrov) za modele iPhona 16 in raziskuje partnerstva s kitajskimi podjetji, kot je Baidu, da bi omogočil Apple Intelligence.

Trumpove tarife povečujejo pritisk

Trgovinska politika Trumpove administracije je za Apple, ki je pri večini proizvodnje odvisen od Kitajske, prinesla precejšnjo negotovost. Sredi aprila 2025 je predsednik Trump elektroniko izvzel iz vzajemnih tarif za kitajsko blago, vendar je ohranil 20-odstotno uvozno dajatev kot del ukrepov za reševanje vprašanj, povezanih s fentanilom. Vendar Apple za junijsko četrtletje pričakuje stroške, povezane s tarifami, v višini 900 milijonov dolarjev (796 milijonov evrov), ob predpostavki, da ne bodo uvedene nadaljnje dajatve. Cook je opozoril, da je napovedovanje po juniju zaradi nenehnih trgovinskih napetosti med ZDA in Kitajsko »zelo težko«.

Carine so že sprožile strateške premike. Marca 2025 je Apple najel pet letal za prevoz približno 1,5 milijona iPhonov iz Indije v ZDA, da bi si ustvaril zaloge pred zvišanjem carin. Podjetje pospešuje načrte za selitev sestavljanja vseh iPhonov za ameriški trg v Indijo do leta 2026, pri čemer se bo indijski delež v svetovni proizvodnji iPhonov do leta 2024 povečal na 14 odstotkov in naj bi do leta 2025 dosegel 25 odstotkov. Vendar pa je Cook v intervjuju za CNBC opozoril, da bo večina Applovih izdelkov za druge regije še naprej proizvedena na Kitajskem, kar poudarja kompleksnost diverzifikacije dobavne verige.

Analitiki opozarjajo, da bi lahko tarife Apple prisilile k znatnemu zvišanju cen v ZDA, pri čemer UBS ocenjuje potencialno zvišanje cen iPhona 16 Pro Max za 350 dolarjev, s čimer bi se cena dvignila s 1199 dolarjev na 1549 dolarjev. Takšna zvišanja bi lahko zmanjšala povpraševanje, zlasti sredi gospodarske negotovosti. Poleg tega bi lahko morebitne povračilne tarife Kitajske še dodatno zmanjšale prodajo Appla v regiji, kjer se sooča ne le s trgovinskimi ovirami, temveč tudi z vladnimi subvencijami, ki dajejo prednost domačim blagovnim znamkam.

Soočanje z regulativnimi in konkurenčnimi izzivi

Poleg tarif se Apple sooča še z regulativnimi izzivi, ki bi lahko vplivali na njegovo dobičkonosnost. V EU se je nadzor nad politikami trgovine App Store okrepil, medtem ko si vlada v ZDA prizadeva za uvedbo plačilnih sistemov tretjih oseb, kar bi lahko zmanjšalo Applove prihodke od storitev. Na Kitajskem zapoznelo uvajanje Apple Intelligence odraža strožje predpise o umetni inteligenci, zaradi česar je Apple v slabšem položaju v primerjavi z lokalnimi konkurenti, ki so v svoje naprave že integrirali napredne funkcije umetne inteligence.

Kljub tem oviram Applov diverzificiran portfelj in močna uspešnost v ZDA zagotavljata nekaj odpornosti. Prodaja v ZDA, Applovem največjem trgu, se je medletno povečala za 8 odstotkov, čeprav Cook ni opazil nobenih dokazov o tem, da bi potrošniki kopičili izdelke v pričakovanju tarif. Osredotočenost podjetja na trajnost, s 60-odstotnim zmanjšanjem emisij ogljika v zadnjem desetletju in uvedbo novih Macov in iPadov s pogonom M3, še naprej krepi njihovo blagovno znamko.

Napoved: Previden optimizem

Analitiki ostajajo razdeljeni glede Applove poti. JPMorgan je zvišal napoved prihodkov za tekoče četrtletje na 95,8 milijarde dolarjev, pri čemer je navedel večjo prodajo iPhonov od pričakovane, in ohranja oceno »Overweight« s ciljno ceno 245 dolarjev. Nasprotno pa Erik Woodring iz Morgan Stanleyja opozarja, da bi lahko vztrajne tarife in konkurenčni pritiski na Kitajskem omejili potencial rasti. »Applova sposobnost krmarjenja po trgovinskih politikah in pospeševanja sprejemanja umetne inteligence na Kitajskem bo ključnega pomena,« je dejal.

Medtem ko se Apple pripravlja na junijsko četrtletje, bodo njegove strategije – popusti na Kitajskem, diverzifikacija dobavne verige in sodelovanje s Trumpovo administracijo za zagotovitev izjem od tarif – pozorno spremljane. S tržno kapitalizacijo v višini 3,58 bilijona dolarjev in robustnim storitvenim poslovanjem Apple ostaja pomemben igralec, vendar bo medsebojni vpliv upadajoče prodaje na Kitajskem, stroškov tarif in regulativnih pritiskov preizkusil njegovo sposobnost ohranjanja rasti v vse bolj zapletenem svetovnem okolju.

Ana Koren

Portal24; Foto: Pixabay