AVK opozarja: Težave z voznimi redi zaradi premalo konkurenčnega razpisa

Avtobus [Foto: Freepik]

AVK opozarja: Težave z voznimi redi zaradi premalo konkurenčnega razpisa

[Vir: MMC RTV SLO] – Težave na trgu medkrajevnih avtobusnih prevozov v Sloveniji so po mnenju Javne agencije RS za varstvo konkurence (AVK) posledica neustrezno oblikovanih pogojev javnega razpisa, ki ga je pripravilo ministrstvo. AVK poudarja, da bi moralo Ministrstvo za okolje, podnebje in energijo, ki je po reorganizaciji vlade prevzelo odgovornost za to področje, razpis zasnovati tako, da bi omogočilo večjo konkurenco med ponudniki prevozov, kar bi preprečilo monopolizacijo trga.

Zgodovina težav sega v leto 2010, ko je bil prvi poskus podeljevanja koncesij za medkrajevne avtobusne prevoze, izveden v skladu z evropskimi pravili, neuspešen zaradi kartelnih dogovorov med prevozniki. Po več letih je ministrstvo avgusta 2021 objavilo nov razpis, ki pa ga je Državna revizijska komisija razveljavila. Januarja lani je bil razpis ponovljen, rezultati pa so bili podlaga za sklenitev koncesijskih pogodb z večjim številom izbranih ponudnikov, med katerimi so Arriva, Avtobusni promet Murska Sobota in Nomago.

Novi vozni redi pod kritiko potnikov

Novi vozni redi, ki so začeli veljati julija letos, so bili kljub zagotovilom, da bodo bolje prilagojeni potrebam potnikov, deležni številnih kritik, predvsem s strani dijakov in drugih potnikov, ki so opozarjali na ukinjanje linij in nezadostno število avtobusov. Na težave so opozarjali zlasti ob začetku šolskega leta, ko se je povpraševanje po javnih prevozih povečalo.

Okoljsko ministrstvo je odgovornost za pomanjkanje konkurenčnosti na trgu pripisalo tudi AVK, ki naj bi s svojimi odločitvami omogočila koncentracijo avtobusnih prevoznikov v dveh velikih podjetjih. Kljub temu naj bi ministrstvo ob poskusu podeljevanja koncesij želelo odpreti trg tudi manjšim prevoznikom, a je bil razpis, ki bi to omogočil, razveljavljen.

AVK se ne strinja z oceno ministrstva

AVK pa se ne strinja z oceno ministrstva in poudarja, da se ministrstvo neutemeljeno sklicuje nanje. Po njihovem mnenju so namreč aktivno izvajali svoje zakonske pristojnosti in večkrat opozarjali na tveganja, povezana z zmanjšanjem števila sklopov, kar bi lahko pripeljalo do monopolizacije določenih statističnih regij. Prav tako so že v začetni fazi postopkov opozarjali, da bi lahko prišlo do dviga cen zaradi omejene konkurence, kar se je kasneje tudi zgodilo.

Poleg tega AVK poudarja, da ministrstvo pri pripravi novega razpisa ni bilo dolžno zmanjšati števila izvajalcev prevozov. Do julija letos je na trgu avtobusnih prevozov namreč delovalo od 15 do 20 različnih prevoznikov. AVK je prepričan, da bi ministrstvo lahko zasnovalo razpis bolj konkurenčno in s tem zagotovilo večje število ponudnikov, kar bi prineslo nižje cene, večjo izbiro in boljšo kakovost storitev za potnike.

Trenutno stanje na trgu, ki je bilo deležno kritik zaradi pomanjkanja avtobusov in ukinjenih linij, je torej po oceni AVK posledica razpisnih pogojev, ne pa postopkov, ki jih izvaja agencija pri nadzoru trga. AVK zaključuje, da bi moralo ministrstvo stremeti k ohranjanju konkurenčnosti, saj to spodbuja podjetniško inovativnost in povečuje izbiro ter kakovost storitev za potrošnike.

Portal24; Foto: Freepik