Bo Elon Musk s Teslo naredil Nemčijo spet veliko?

ByB.O.

24. oktobra, 2023 ,
Tesla polnjenje [Foto: Pixabay/fotografija je simbolna]

Bo Elon Musk s Teslo naredil Nemčijo spet veliko?

Grünheide morda ni znano ime niti v Nemčiji. Toda pred štirimi leti je Elon Musk z odločitvijo, da tam zgradi Teslino prvo evropsko tovarno Gigafactory, spremenil njen ugled. Zdaj se voditelji iz Francije, Italije in Turčije potegujejo za lastne Tesla obrate. Musk pa namerava v Nemčiji vlagati še naprej, da bi tam izdelali milijon avtomobilov na leto. Ta širitev bi lahko Grünheide spremenila v vodilno evropsko tovarno avtomobilov.

Arne Christiani, župan Grünheide že več kot 16 let, je povedal: “Včasih sem vsako proračunsko leto obžaloval gospodarsko uspešnost našega mesta in pomanjkanje kakovostnih delovnih mest. Ti časi so za nami.” Med vožnjo skozi mesto je razkazoval neokrnjene naravne pokrajine, v nasprotju s strahovi, da jih bo Tesla uničila.

Grünheide, ki je od Berlina oddaljen 30 kilometrov in ga obdajajo gozdovi in jezera, ima 8000 prebivalcev. Mesto z zgodovinskimi komunističnimi strukturami je postalo zatočišče pred berlinskim vrvežem, zaradi česar prihaja do konfliktov. Okoljevarstveniki so izrazili zaskrbljenost zaradi vpliva Teslinih dejavnosti na okolje, zlasti zaradi krčenja gozdov in velike porabe vode.

Lokalni voditelji pa v podjetju Tesla vidijo priložnost za pomladitev gospodarstva v regiji. Vztrajajo, da Grünheide ne bo postal industrijsko središče, kot je Volkswagnov Wolfsburg. Namesto tega ponuja obetavno prihodnost, ki spodbuja mlade generacije, da ostanejo.

Leta 2019 je Muskova odločitev, da v Brandenburgu postavi tovarno gigafactory, pomenila odmik od tradicionalnih industrij v regiji. Pred tem sta bila glavna podjetja v Brandenburgu plinsko podjetje Wingas, ki je bilo v lasti ruskega Gazproma, in rudnik Jänschwalde z elektrarno na lignit. Vendar se je zaradi ruske invazije na Ukrajino in prizadevanj Nemčije za zmanjšanje odvisnosti od ruskih fosilnih goriv plinsko podjetje soočilo z izzivi. Poleg tega naj bi rudnik Jänschwalde zaprli do leta 2028 v okviru nemških prizadevanj za zmanjšanje količine premoga.

Pozitivne spremembe za Grünheide

Teslina prisotnost je spremenila Grünheide, saj je uvedla novo avtocesto, izboljšala železniške povezave z Berlinom in povečala občinski proračun.

Lokalni uradniki hvalijo spremembe. Christiani opisuje novo tovarno kot pomembno pridobitev in poudarja, da bi Teslin poslovni davek lahko nadomestil izzive, ki jih predstavlja Wingas. Predsednik deželne vlade Dietmar Woidke iz Socialdemokratske stranke pravi, da Tesla spreminja ugled Brandenburga in igra ključno vlogo pri ponovni industrializaciji dežele. Tudi deželni minister za gospodarstvo Jörg Steinbach opisuje Teslo kot pravo “podjetje, ki spreminja pravila igre”.

BASF v tej zvezni državi gradi tovarno katod, v kateri bo proizvajal materiale za baterije za 400.000 električnih vozil na leto. Poleg tega namerava nemško-kanadsko podjetje Rock Tech v Brandenburgu zgraditi največji evropski obrat za proizvodnjo litija. Tudi podjetje Porsche in njegova hčerinska družba za baterije Cellforce preučujeta priložnosti v regiji.

Klaus-Heiner Röhl, strokovnjak na kölnskem inštitutu za gospodarske raziskave, je opozoril, da je Teslina prisotnost znatno okrepila prej šibko industrijsko pokrajino vzhodnega Brandenburga. Prepričan je, da bi Tesla lahko ustvarila več industrijskih delovnih mest, kot jih je bilo izgubljenih zaradi opuščanja premoga.

V preteklosti so regije, kot je vzhodni Brandenburg, zaostajale za uspešnejšimi zahodnimi deli Nemčije. Dežela ima nižje povprečne plače, nadpovprečno visoko stopnjo brezposelnosti in starajoče se prebivalstvo, kar je posledica selitve mlajših generacij na zahod v zadnjih 30 letih.

Marcel Fratzscher, vodja nemškega gospodarskega inštituta DIW, je opozoril, da je razvoj regije od leta 2015 na meji uspešnosti. Vendar je Teslina naložba pomladila lokalno gospodarstvo. Ker Teslina tovarna zaposluje 11.000 ljudi in proizvede 5.000 vozil na teden, je Brandenburg letos zabeležil 6-odstotno rast BDP. Ta rast je v nasprotju s stagnirajočimi nacionalnimi gospodarskimi podatki in zmanjšanjem splošne industrijske proizvodnje. Pričakuje se, da se bo znatno povečala tudi delovna sila v regiji.

Slabe razmere

Brandenburg se želi še naprej širiti. Državni minister za gospodarstvo Steinbach je v začetku tega leta obiskal Teksas, kjer je nosil majico Tesla, da bi ponovno poudaril, da država še naprej podpira potencialne podvige za rast.

Vsi v Brandenburgu in Grünheideju niso zadovoljni s spremembami, ki se dogajajo.

Steffen Schorcht in Manu Hoyer, vodji lokalne skupnosti Grünheide, dvomita o veliki podpori za Teslo. Njune pritožbe vključujejo povečan promet, naraščajoče najemnine in pomanjkanje delavcev za lokalna podjetja.

Hoyer je izrazil nezadovoljstvo, ko je opazoval tovornjake s Teslami, ki so zapuščali bližnje krožišče. Tesla se poleg pripravlja na širitev svoje tovarne, ki je ograjena z verižno ograjo.

Zaskrbljujoč je nekdanji borov gozd, ki so ga izkrčili, da bi naredili prostor za tovarno. Tovarna je deloma na območju varstva pitne vode, Teslina poraba vode pa je primerljiva s porabo vode v majhnem mestu. Prebivalce Brandenburga medtem pozivajo k varčevanju z vodo.

Razmere bi se lahko še poslabšale.

Tesla želi pridobiti dovoljenje za podvojitev letne proizvodnje na 1 milijon avtomobilov, s čimer bi lahko zasenčila VW Wolfsburg kot največjo evropsko tovarno avtomobilov. Tesla načrtuje tudi podvojitev proizvodnje baterij na 100 GWh na leto.

Takšna širitev pomeni več krčenja gozdov in večjo tovarno, kar je prejšnji mesec sprožilo proteste. Lokalni vodni organi so izrazili zaskrbljenost. Aprila so zavrnili Teslin prvotni predlog, pri čemer so navedli neustrezne vodne vire in načrte ravnanja z odpadnimi vodami.

Nemiri so tudi znotraj tovarne. Približno tisoč delavcev je izrazilo zaskrbljenost zaradi slabih delovnih pogojev, vključno z zdravstvenimi tveganji. Tovarna naj bi v odgovor zvišala plače.

Tesla teh vprašanj še ni komentirala.

Vir

foto: Pixabay

Portal24