Citroën CX praznuje 50 let avtomobilske odličnosti in napredka
Citroën CX še danes ostaja v našem spominu kot najbolj legendarni Citroën sedemdesetih in osemdesetih let prejšnjega stoletja, ki je leta 1974 zamenjal DS oziroma naslednika modela Traction. Tako kot njegova prestižna predhodnika je bil tudi ta model deležen številnih tehničnih inovacij, ki so mu v njegovi sedemnajstletni karieri zagotovile izjemne lastnosti in ga tudi leta 2024 še vedno odlikujejo. Zaradi edinstvenih slogovnih potez se ponaša z elegantno, nizko in aerodinamično držo, ki je nemudoma prepoznavna. Poleti 1989 je model CX zamenjal model XM, ki je bil predstavljen maja leto poprej. Vendar pa so njegovo karavansko različico proizvajali še vse do poletja 1991.
CX, izkoristek napredka
CX je bil uradno predstavljen 26. avgusta 1974, natanko dva meseca po objavi združitve družb Automobiles Citroën in Automobiles Peugeot. Dvaindvajset vozil CX 2000 in CX 2200, ki so bila julija poprej predstavljena novinarjem na Švedskem, se je v okviru 3400 kilometrov dolge šestdnevne turneje, imenovane Raid Arctique 1974, vrnilo v Pariz pred Citroënov prodajni salon na Elizejskih poljanah. Za volanom je bilo dvaindvajset mladih, ki so se leto prej z vozilom 2CV udeležili turneje Raid Afrique 1973.
Prodaja modela CX 2000 je stekla 28. avgusta 1974, že oktobra pa je na avtomobilskem salonu v Parizu pritegnil veliko pozornosti. Bil je zvezda Citroënovega razstavnega prostora in nemudoma proglašen za inovativno vozilo. Od svojih predhodnikov je prevzel pogon na prednji kolesi, hidro pnevmatsko vzmetenje in električno krmiljene kolutne zavore z visokotlačnim dvojnim krogotokom, po katerih je znamka Citroën takrat že slovela. Vendar pa je bil novinec opremljen tudi s številnimi izvirnimi inovacijami. Njegov štirivaljni motor v prečnem položaju je bil nameščen v prednjem previsu in nagnjen naprej, kar je zagotavljalo še bolj optimalno razporejeno maso in boljšo lego na cesti. Za zagotovitev izjemnega udobja je bila njegova samonosna karoserija povezana z okvirjem osi s šestnajstimi elastičnimi povezavami, ki so filtrirale hrup in tresljaje prednje in zadnje preme ter motorja in menjalnika.
Podrobno preučena notranja ureditev
Poleg posebej aerodinamičnih linij, ki jih poudarja že samo ime CX, je bila celotna notranja ureditev z estetskega vidika nadvse podrobno preučena. Njen najbolj emblematični element je bila nedvomno znamenita instrumentna plošča polkrožne oblike, ki je bila na armaturni plošči videti kot nekakšno posebno plovilo. Tudi ergonomija in pasivna varnost nista za tem nič zaostajali. Vsi za vožnjo pomembni klasični upravljalni elementi, kot so žarometi, smerokazi, brisalniki vetrobranskega stekla in hupa, so bili dostopni s konicami prstov, tako da vozniku bi bilo treba odmakniti rok z volana. Noben element oblazinjenja in notranjosti ni imel agresivnih izboklin, njihovi materiali pa so bili zasnovani tako, da so bili trpežni kot organi človeškega telesa. Druga novost leta 1974 sta bila prednja varnostna pasova z navijalnim bobnom.
Njegove številne prednosti očitno niso ostale neopažene in 29. januarja 1975 so ga evropski avtomobilski novinarji izbrali za avto leta 1975. Nagrado je osvojil z veliko prednostjo pred modeli Volkswagen Golf, Audi 50, Fiat 131 in Volvo 200. Julija 1975 je bil CX opremljen z znamenitim servovolanom Diravi, ki ga je povzel od modela SM. Za ta nov tip servovolana je bilo značilno, da se njegova trdota spreminja premo sorazmerno s hitrostjo vozila, zato je omogočal izjemno krmiljenje v vseh razmerah, na suhem, mokrem ali zasneženem terenu in pri vseh hitrostih. Sprva je bil na voljo kot dodatna oprema, pozneje pa so ga začeli serijsko vgrajevati v vse izvedenke tega izbora.
Nenehne inovacije
Z leti se je model CX še naprej razvijal, saj je bil deležen inovacij in tehničnih rešitev, ki so pol stoletja pozneje večinoma postale del serijske opreme. Med njimi so bile na primer:
- Leta 1975: klimatska naprava, električna stekla na vseh štirih vratih, dve zunanji ogledali z notranjim upravljanjem, zadnje meglenke.
- Leta 1976: polsamodejni menjalnik.
- Leta 1977: motor z bencinskim vbrizgavanjem, petstopenjski menjalnik, električno strešno okno, prednje meglenke, tranzistorski elektronski vžig in platišča iz lahke litine.
- 1978: varnostni pasovi na zadnjih sedežih in samodejno elektromagnetno zaklepanje vrat.
- Leta 1979: električni merilnik nivoja olja na instrumentni plošči.
- Leta 1980: šobe za pranje vetrobranskega stekla, vdelane v brisalnik stekla, merilnik porabe goriva in samodejni menjalnik.
- Leta 1981: nizkoprofilne pnevmatike in tempomat.
- Leta 1982: centralno zaklepanje skupaj s prtljažnimi vrati in loputo za gorivo.
- Leta 1983: turbodizelski motor in samodejni nadzor temperature v potniškem prostoru.
- Leta 1984: bencinski motor s turbokompresorskim vbrizgavanjem goriva.
- Leta 1985: zaviranje s sistemom proti blokiranju koles (ABS), zaznavalo ledu, kontrolna lučka okvarjene žarnice, zvočni opozorilnik odprtih vrat, električno krmiljena ogrevana zunanja ogledala z zatemnjenim steklom, zvočni opozorilnik vklopljenih luči in centralno zaklepanje z infrardečim daljinskim upravljalnikom.
- Leta 1986: samodejno ogrevanje zadnjega stekla.
- Leta 1987: turbodizelski motor z izmenjevalnikom za hlajenje zraka in kodirana blokada vžiga.
Glavni modeli
Skozi celotno svojo kariero je model CX slovel po še posebej široki in bogati ponudbi z najrazličnejšimi motorji. Nekateri od teh modelov so za seboj pustili zelo velik pečat, tako zaradi svoje osebnosti kot tudi ekskluzivnosti in odličnosti.
CX 2000
To je bil prvi od vseh modelov CX. Na razstavnem prostoru znamke Citroën na avtomobilskem salonu v Parizu, ki se je oktobra 1974 odvijal na razstavišču Porte de Versailles, je povzročil precej razburjenja. Poganjal ga je štirivaljni motor s prostornino 1.985 cm3 in obdavčljivo močjo 11 KM, ki je razvil 102 KM po standardu DIN. Januarja 1975 se mu je pridružila izvedenka CX 2200, julija 1976 pa še CX 2400. Njegova proizvodnja se je zaključila julija 1979 s predstavitvijo modelov CX Reflex in CX Athena, ki sta bila opremljena z novim 2-litrskim motorjem iz lahke litine z odmično gredjo v glavi.
CX Prestige
CX se je tako kot njegova predhodnika, Traction in DS, hitro uveljavil kot avtomobil političnih osebnosti. Župani večjih mest, francoski prefekti, senatorji, poslanci, ministri in politične osebnosti so cenili njegovo eleganco, udobje in varnost. Seveda sta se jim pridružila tudi francoski predsednik vlade in predsednik republike. Citroën se je kmalu odločil, da bo tem pomembnim strankam posvetil posebno pozornost, zato je februarja 1976 predstavil model CX Prestige.
Poleg izjemno elegantne vrhunske končne obdelave z vinilno streho in oblogami iz nerjavnega jekla je CX Prestige ponujal tudi več prostora na zadnjih sedežih zaradi 25 cm daljše medosne razdalje. Septembra 1978 se je njegova že tako prostorna notranjost še povečala, saj je pridobil štiri centimetre višjo streho. Čeprav je bil opremljen z najmočnejšimi bencinskimi motorji, je novembra 1979 luč sveta ugledala različica z dizelskim motorjem, CX Limousine z izboljšanim nivojem opreme CX Super.
CX Diesel in CX Turbo Diesel
Decembra 1975 je Citroën potrdil svojo namero, da bo na osnovi modela CX razvil celoten izbor vozil in predstavil dizelsko različico modela CX 2200. Od takrat dalje je CX v limuzinski in karavanski različici veljal za francoski avtomobil najvišje kakovosti, s katerim je dizelski motor pridobil plemenit pomen. Svoj vrhunec je dosegel aprila 1983, ko so ga opremili s turbokompresorjem, marca 1987 pa z modelom CX 25 TRD Turbo 2, ki je pridobil nov motor s prostornino 2500 cm3, ki ni razvil zgolj 95 ampak 120 konjskih moči in je dosegel največjo hitrostjo približno 195 km/h!
CX Break, Familiale in Entreprise
Karavan je bil kot vodilna izvedenka iz serije CX predstavljen januarja 1976. Z notranjo prostornino 2,03 m3 pri preklopljeni zadnji sedežni klopi je ponujal enake prednosti z vidika udobja, lege na cesti in zaviranja kot petvratna limuzina. Od oktobra 1976 je bila na voljo družinska izvedenka z dvema zadnjima sedežnima klopema, ki je ponujala kar osem sedežnih mest.
Nazadnje se je spomladi 1984 pojavila izvedenka CX Enterprise, zadnja in edina gospodarska različica karavana CX. Čeprav je imela le dva sprednja sedeža in zaprta zadnja vrata, je ponujala rekordnih 2,03 metra dolžine in 2.172 dm3 uporabne prostornine. Karavan CX, ki je bil na voljo z bencinskim ali dizelskim motorjem, je zelo hitro postal merilo in vozniki reševalnih vozil so mu ostali zvesti vse do konca njegove kariere poleti 1991.
CX GTI, CX GTI Turbo in CX GTI Turbo 2
Očitno je bilo, da bo CX dostojen naslednik modela DS 23 IE in njegovega motorja z elektronskim vbrizgavanjem. To je bilo doseženo maja 1977 ob predstavitvi modela CX GTI, ki je bil opremljen z bencinskim motorjem L-Type Jetronic s prostornino 2.347 cm3. Razvil je 128 konjskih moči po standardu DIN, v kombinaciji s petstopenjskim menjalnikom pa je dosegel največjo hitrost 189 km/h. Zunanjost modela CX GTI je bila zares posebna, ne le zaradi posebnih oznak, temveč tudi zaradi okenskih profilov v nesvetleči črni barvi, platišč iz lahke litine (sprva so bila na voljo kot dodatna oprema), dveh prednjih meglenk in prednjega usmernika zraka.
Oktobra 1984 se je izboru pridružil motor s prostornino 2.500 cm3 in 168 konjskimi močmi, ki je model spremenil v CX GTI Turbo in mu omogočil, da je dosegel največjo hitrost 220 km/h! Julija 1986 je pridobil hladilnik polnilnega zraka in se preimenoval v CX GTI Turbo 2. S to novo opremo ni le povečal najvišje hitrosti na 223 km/h, temveč tudi znatno zmanjšal porabo goriva.
CX, kralj tekmovanj in dirkalnih stez
CX se je začel udeleževati tekmovanj komaj 14 mesecev po prvi predstavitvi javnosti na avtomobilskem salonu v Parizu. 26. decembra 1975 so se trije dirkalniki CX 2200 odpravili na znameniti reli Abidjan-Nica, na podlagi katerega je Thierry Sabin, takrat še motoristični dirkač, dobil zamisel o organizaciji podobnega dogodka med Parizom in Dakarjem. Po 9246 kilometrov poti, blata, ukrivljene pločevine in kamenja so vsi trije citroëni uspešno premagali težave in v cilj prispeli na 4., 5. in 6. mestu v kategoriji vozil s pogonom na dve kolesi. Od takrat dalje so vzdržljivostna tekmovanja in Afrika postala najljubši teren tega novega Citroëna. Njegova vzdržljivost in hidro pnevmatsko vzmetenje sta mu omogočila številne podvige.
Citroën CX je bodisi v serijski izvedenki kot tudi v posebej predelani različici osvojil častna mesta in zmage v konkurenci veliko bolj zmogljivih avtomobilov na številnih relijih, kot na primer na reliju Maroko, reliju Mille Pistes, London–Sydney, reliju Akropola, reliju 5 x 5 Transafrica in reliju Pariz–Dakar. In bolj kot so bile preizkušnje daljše, napornejše in zahtevnejše, bolj sta se njegovo vzmetenje in vzdržljivost izkazala za čudežna! V novi uradni tribarvni preobleki, ki jo je zasnoval Philippe Donati, učenec slavne šole Camondo, pa je CX dosegel zgodovinski podvig na deveti izdaji dirke Tour Automobile po Senegalu. Udeležilo se ga je trideset vozil, med njimi pet primerkov CX 2400. Po štirih etapah in 3000 kilometrov poti v zadušljivi vročini je 1. novembra 1977 ciljno črto prečkalo le sedem avtomobilov… Pet tovarniško izdelanih vozil CX je osvojilo prvih pet mest in s tem legendarni rezultat, saj so premagali Peugeot 504 TI in Renault 16! Citroën CX je zmagal tudi na dirki Tour Automobile po Senegalu v letih 1978 in 1979.
Pariz-Dakar
Tudi na reliju Pariz-Dakar je CX postal legenda vzdržljivostnega relija. Znamka Citroën je nemudoma doumela medijski potencial tega izjemnega dogodka, zato je jeseni 1979 njegovemu organizatorju Thierryju Sabinu priskrbela štiri vozila Méhari 4×4 in predvsem CX 2400 GTI, ki je postal pravi vzornik. S tem avtomobilom so bile spoznavne preizkušnje na drugem reliju Pariz-Dakar izpeljane z velikim pompom. To je bila priložnost, da je veliki citroën Thierryja Sabina navdušil s svojimi lastnostmi na vseh vrstah zahtevnih terenov! Izkušnjo so ponovili tudi naslednje leto. Toda najboljše je bilo šele na vidiku. Leta 1981 je tovarniško izdelani CX 2400 GTI tekmovanje končal na šestnajstem mestu, pred mnogimi veliko zmogljivejšimi avtomobili 4×4, predvsem pa je bil prvi med avtomobili z dvokolesnim pogonom!
Vendar pa je na sami prireditvi in v zavesti ljudi močan vtis naredil še en tovarniški CX 2400 GTI, ki je v medijih požel velik odziv. Z njim je nastopila ekipa Citroën Belgique, za njegov volan pa sta sedla Jacky Ickx, takratni štirikratni zmagovalec dirke 24 ur Le Mansa, in igralec Claude Brasseur. Potem ko sta na čelu dirke prikazala odlično predstavo, nabirala častna mesta, zmagovala eno hitrostno preizkušnjo za drugo in nato še etapo, sta postala kandidata za zmago. Na cilju sedme etape v kraju Gao sta bila na tretjem mestu v skupnem seštevku. Kljub temu, da so jima dvakrat prisodili deset ur kazenskih točk, sta vztrajala in se nista predala. Vendar pa sta bila prisiljena zaradi več prevračanj med predzadnjo etapo na koncu odstopiti.
Velika nagrada Dubaja
Zatem pa so še istega leta, natančneje 4. decembra 1981, v okviru Velike nagrade Dubaja, ki jo je v Združenih arabskih emiratih organiziral klub Al Nasr Motor Sport Club, organizirali osupljivo dirko Citroën CX Celebrity Race. Na tej izjemni dirki je nastopilo šestnajst vozil CX 2400 GTI skupaj z elitnimi imeni iz svetovnega moto športa, med katerimi so bili Richard Attwood, Derek Bell, Jack Brabham, John Fitzpatrick, Dan Gurney, Phil Hill, Denny Hulme, Innes Ireland, Stirling Moss, Roy Salvadori, Carroll Shelby, Patrick Tambay in John Watson. Pripravili so pravi spektakel. Od drugega kroga dalje so se avtomobili prerivali in s karoserijami drgnili drug ob drugega, šikane in ovinke pa so povečinoma vsi presekali. Deset krogov dirke se je dobesedno spremenilo v dirko serije Nascar.
Slike šestnajstih besnih Citroënov CX, ki so se zaletavali drug v drugega, so obkrožile ves svet! Vendar je CX s to »dirko prvakov« pod žarometi in kamerami predčasno končal svojo športno kariero. Svoje mesto v oddelku avtomobilskega športa je prepustil lesketajoči se novinki po imenu Visa in njenim obetavnim trofejam.
Aulnay, zibelka vozila CX
Tovarna v francoskem Aulnayu, ki je začela obratovati leta 1973, je začela CX sestavljati junija 1974. V tistih časih je veljala za najsodobnejšo tovarno za montažo avtomobilov v Evropi. V njej so sestavljali karoserijske dele, izvajali ličarska dela, nameščali oblazinjenje in opravljali montažna dela. Uporaba računalnikov in robotov je omogočila zelo obsežno avtomatizacijo različnih faz proizvodnje, od točkovnega varjenja sestavnih delov karoserije do delovanja samopostrežnega skladišča, iz katerega so se pobarvane karoserije glede na njihove specifične lastnosti preusmerile na montažno linijo. S tem je bila odpravljena potreba po zamudnem ročnem delu.
Natanko 23. oktobra 1987 so proizvedli milijonti primerek modela CX. Proizvodnja modela CX, ki je potekala na 180 hektarjev velikem območju s 410.000 m2 pokritih površin, v katerih je bilo zaposlenih 8.000 oseb, se je zaključila julija 1989. Podjetje za predelavo vozil Heuliez v kraju Cerizay pa je še nekaj časa izdelovalo karavanske izvedenke.
CX, oglaševalec
CX je odvisno od predstavljenega modela sodeloval v najrazličnejših reklamah, bodisi nekoliko bolj preprostih in elegantnih, bodisi dinamičnih in prodornih, vendar vselej učinkovitih. Pod njimi se je podpisovala slavna oglaševalska agencija RSCG pod vodstvom legendarnega Jacquesa Séguéla. Njegovi oglasi so se na primer pojavili v tiskanih medijih na začetku osemdesetih let prejšnjega stoletja, v katerih so znane osebnosti, kot sta bila šansonjerja Françoise Hardy in Jacques Dutronc ali igralka Miou-Miou v nadvse intimnem črno-belem ambientu zelo pohvalno govorile o modelu CX. Oglaševanje za model CX pa je zajemalo tudi nekaj posebej presenetljivih kampanj z vizualnimi podobami, pod katerimi se je podpisal Jean-Paul Goude in v katerih je nastopala kultna manekenka in igralka Grace Jones.
Ob lansiranju modela CX GTI Turbo oktobra 1984 je bila muza fotografa in snemalca v središču prodorne in provokativne oglaševalske kampanje s sloganom »CX GTI Turbo je pravi demon!« Čeprav je bilo z vidika varnosti v cestnem prometu to prepovedano, se v oglaševanju niso obotavljali izpostaviti najvišje hitrosti 220 km/h novega modela s turbo motorjem… Takratni francoski minister za promet je odredil, da je treba oglas prepovedati, vendar je s tem tej nepozabni kampanji zagotovil občinstvo, ki je bilo nad njo navdušeno!
CX v številkah
Če upoštevamo vse modele skupaj, je bilo med letoma 1974 in 1991 izdelanih skupaj 1.042.460 primerkov vozila CX. To število lahko za obdobje med letoma 1974 in 1989 razčlenimo na 913.375 petvratnih limuzin, vključno z 29.380 podaljšanimi izvedenkami in za obdobje od 1976 do 1991 na 129.085 petvratnih limuzin, vključno z 900 izvedenkami Enterprise.
Petdeseta obletnica modela CX
Dva francoska kluba zbirateljev vozil CX, Agence CX in CX Club de France, sta združila moči in bosta od petka do nedelje, 13. do 15. septembra letos, na posestvu Montigny-Le-Ganelon v občini Cloyes-Les-Trois-Rivières francoskega departmaja Eure-et-Loir organizirala jubilejni shod Jubilé CX. Na tem po napovedih nepozabnem dogodku bodo sodelovale ekipe iz vse Francije in Evrope. V treh dneh bo na sporedu cela vrsta dogodkov, vključno z ekskluzivno vožnjo v petek na stezi testnega centra La Ferté-Vidame. Ravno na njej je namreč CX, tako kot številni drugi citroëni, prvič zapeljal na cesto.
C5 X, dostojni naslednik
Čeprav ju loči več desetletij je CX našel dostojnega naslednika v modelu C5 X, ki se ponaša z enako drzno stilsko zasnovo in ima prav tako visoke ambicije glede udobja in tehnologije. CX je leta 1974 požel priznanje zaradi svoje inovativne aerodinamične zasnove, ki so jo zaznamovale tekoče linije in nizek profil. Elegantni C5 X združuje eleganco petvratne limuzine, dinamičnost in praktičnost karavana ter zaščito in vzdržljivost športnega terenskega vozila. Oba modela dajeta prioriteto udobju, ki je osrednji element Citroënove identitete.
CX je bil znan po hidro pnevmatskem vzmetenju, ki je zagotavljalo gladko in tekočo vožnjo tudi na najbolj neravnih cestah. Model C5 X nadaljuje njegovo tradicijo z vzmetenjem z dvojnimi hidravličnimi omejevalniki, ki ponazarja učinek čisto prave »leteče preproge«, ki je znamki Citroën močno pri srcu. C5 X je opremljen s sedeži Citroën Advanced Comfort in se ponaša z optimalno zvočno izolacijo, tako da vas kot čisto pravi zapredek ličinke vabi na potovanje v popolnem miru.
Nenazadnje je CX uvedel tudi številne inovacije za njegove čase, kot sta bila servovolan Diravi in proti vozniku usmerjena instrumentna plošča. C5 X nadaljuje v tem duhu in ponuja sodobne tehnologije, kot so prikazovalnik v višini oči, napredni sistemi za pomoč pri vožnji in sodobne funkcije za vzpostavitev povezave, ki poenostavljajo vsakdanjo vožnjo. Te podobnosti dokazujejo, da je Citroën ohranil svoje prvotne vrednote in svoj pristop do izkušnje v avtomobilu.
Vir in foto: Citroën