Demotorizacija: Bogat mestni trend, podeželje ostaja odvisno od avtomobilov
[Euronews] – Po novem poročilu svetovalnega podjetja Arthur D. Little je demotorizacija, tj. zmanjševanje uporabe avtomobilov, postala pretežno mestni in premožnejši pojav. Čeprav podnebne spremembe in okoljski izzivi vedno bolj vplivajo na svetovno avtomobilsko industrijo, avtomobili še naprej ostajajo pomemben del mobilnosti, predvsem v ruralnih območjih in pri nižje dohodkovnih skupinah. Študija je pokazala, da se številni vozniki, predvsem tisti zunaj urbanih središč, ne želijo odpovedati svojim avtomobilom, čeprav obstajajo alternative, kot so javni prevoz ali delitev vozil.
Uporaba avtomobilov ostaja visoka kljub podnebnim izzivom
Poročilo temelji na raziskavi, ki je zajela 16.000 voznikov iz 25 držav. Ugotovitve kažejo, da se večina voznikov težko loči od svojih avtomobilov, kar je še posebej izrazito v regijah, kjer je dostop do javnega prevoza omejen. Ta trend je še posebej močan med skupinami z nižjimi dohodki in prebivalci podeželja, kjer avtomobil pogosto predstavlja edino zanesljivo sredstvo mobilnosti.
Nasprotno pa so v velikih evropskih mestih, kjer je prebivalstvo bolj premožno in so na voljo številne alternative, vozniki bolj naklonjeni opustitvi avtomobilov. Poročilo navaja, da se je kar 76 odstotkov prebivalcev evropskih mest z več kot petimi milijoni prebivalcev pripravljeno odpovedati lastništvu avtomobila, kar je precej več kot 62 odstotkov tistih, ki živijo v manjših mestih z manj kot 250.000 prebivalci.
Regionalne in starostne razlike v prihodnji uporabi avtomobilov
Pri vprašanju, kakšno vlogo bo avtomobil igral v življenju posameznikov čez deset let, se odgovori razlikujejo glede na regijo. Vozniki iz držav, kot so Španija, Francija, Italija, Belgija, Norveška in Singapur, napovedujejo, da bo lastništvo avtomobila postalo manj pomembno. Po drugi strani pa so anketiranci iz Mehike, Savdske Arabije in Turčije izrazili prepričanje, da bo avtomobil v prihodnosti še bolj pomemben.
Starost je prav tako pomemben dejavnik pri napovedih o prihodnji rabi avtomobilov. Mlajši vozniki, zlasti tisti v Evropi, Severni Ameriki in na Kitajskem, večinoma menijo, da bo avtomobil še naprej pomemben del njihovega življenja, medtem ko so starejši vozniki manj navezani nanj. Študija tudi ugotavlja, da mlajši vozniki raje uporabljajo nove oblike mobilnosti, kot so souporaba vozil, javni prevoz ali zasebni prevozi.
Razlogi za opustitev lastništva avtomobila
Na vprašanje, kaj bi jih prepričalo, da se odpovedo lastništvu avtomobila, so anketiranci najpogosteje navedli nove in cenejše storitve mobilnosti ter visoko dostopnost teh storitev. Alternativne storitve, kot so souporaba avtomobila, javni prevoz in zasebni prevozi, postajajo vse bolj priljubljene predvsem zaradi prilagodljivosti, stroškovne učinkovitosti in vpliva na okolje. Kar 62 odstotkov anketirancev je kot razlog za prehod na alternativne oblike mobilnosti navedlo prilagodljivost, 52 odstotkov jih je izpostavilo nižje stroške, 44 odstotkov pa je poudarilo skrb za okolje.
Prehod na električna vozila in ovire zanj
Medtem ko se svetovni trg električnih vozil hitro širi, poročilo Arthurja D. Littlea poudarja, da še vedno obstajajo številne ovire, ki preprečujejo hitrejšo širitev. Leta 2023 je bilo po svetu registriranih 14 milijonov novih električnih in priključno hibridnih vozil, vendar je cena teh vozil še vedno bistvena ovira za mnoge kupce. Električna vozila so še vedno dražja od tradicionalnih avtomobilov, kar otežuje njihovo dostopnost, zlasti ker se državne subvencije za električna vozila v nekaterih državah zmanjšujejo.
Študija tudi ugotavlja, da so predsodki do novih tehnologij, kot so baterijska električna vozila (BEV), še vedno zelo prisotni med potrošniki. Veliko kupcev je zaskrbljenih zaradi življenjske dobe baterije, dolžine časa polnjenja in neenakomerne dostopnosti polnilne infrastrukture. Skoraj polovica (49 odstotkov) tistih, ki se niso odločili za električno vozilo, je kot glavni razlog navedla prav skrb glede življenjske dobe baterije.
Geopolitična rivalstva in vpliv na avtomobilsko industrijo
Poleg podnebnih izzivov avtomobilska industrija trenutno čuti tudi vpliv geopolitičnih rivalstev med ZDA, Evropo in Kitajsko. Ta rivalstva močno vplivajo na globalne dobavne verige in ovirajo poslovanje večjih avtomobilskih proizvajalcev, kot sta Stellantis in Volkswagen, ki se trenutno soočata z zmanjšanjem dobičkov. Še posebej problematičen je šibek trg na Kitajskem, kjer evropski proizvajalci izgubljajo proti azijskim konkurentom, ki hitro razvijajo cenejša in napredna električna vozila.
Evropska komisija je sprožila preiskavo zaradi domnevnih nepravičnih tržnih praks kitajskih proizvajalcev, kar bi lahko vodilo do trgovinske vojne med obema blokoma. Komisija trdi, da je uspeh kitajskih proizvajalcev posledica nepravičnih državnih subvencij, kar jim omogoča nižje cene električnih vozil. Kitajska pa vztraja, da njena industrija uspeva zaradi naravnega razvoja in konkurenčnosti.