Deset letalskih družb ustvarilo skoraj polovico emisij CO₂ v letu 2024

Foto: Pexels/fotografija je simbolna

Deset letalskih družb ustvarilo skoraj polovico emisij CO₂ v letu 2024

Novo poročilo organizacije Transport & Environment (T&E) razkriva zaskrbljujoče stroške: ogljični odtis letalstva strmo narašča, saj je bilo leta 2024 le deset letalskih družb odgovornih za skoraj polovico emisij v sektorju. Ugotovitve, objavljene danes, pozivajo k nujni prenovi pravil evropskega trga ogljika, da bi bili največji onesnaževalci odgovorni.

Lani je z evropskih letališč vzletelo 8,4 milijona letov, ki so ustvarili 187,6 milijona ton CO₂ – kar je skoraj enako kot predpandemična raven iz leta 2019, ko so emisije dosegle 191 milijonov ton. Vendar pa T&E trdi, da so ohlapni predpisi letalskim družbam omogočili, da so se izognile odgovornosti za 70 odstotkov onesnaženja, ki so ga povzročile. Skupina opozarja na »zevajoče izjeme« v sistemu EU za trgovanje z emisijami (ETS), ki od letalskih družb zahteva plačilo le za emisije na letih znotraj Evropskega gospodarskega prostora (EGP), Združenega kraljestva in Švice. Zaradi tega so ogljično najbolj intenzivne poti na dolge razdalje dejansko neregulirane.

Na vrhu seznama onesnaževalcev je Ryanair, ki je leta 2024 izpustil 16,2 milijona ton CO₂, kar je 9 odstotkov več kot leto prej. Sledila mu je Lufthansa z 10 milijoni ton (6 odstotkov več), British Airways pa je prispeval 8,9 milijona ton (3 odstotke več). Air France, ki je izpustil 8,2 milijona ton, je bil redka izjema in je zabeležil rahel 1-odstotni padec. Prvih deset, ki so jih zaokrožili easyJet, Emirates, KLM, Wizz Air, Iberia in United Airlines, je predstavljalo 40 odstotkov vseh emisij v sektorju. Iberia je izstopala iz napačnega razloga, saj je zabeležila 10-odstotni medletni porast emisij, kar je največ v skupini.

Prevlada nizkocenovnih prevoznikov

Poročilo poudarja tudi vse večjo prevlado nizkocenovnih prevoznikov, kot sta Ryanair in Wizz Air, ki se širijo tudi na dolge proge, ki so jih tradicionalno nadzorovale stare letalske družbe, kot sta Lufthansa in Air France. Ta premik, čeprav ponuja cenejše vozovnice, povečuje emisije, saj nizkocenovni letalski prevozniki dajejo prednost visokofrekvenčnim letom z veliko zmogljivostjo.

Najbolj onesnažujoče poti pripovedujejo surovo zgodbo. Prevladovali so medcelinski leti, na čelu katerih je bil let London–New York, ki je samo z odhodnimi leti izpustil 1,4 milijona ton CO₂. London–Dubai (1,2 milijona ton) in London–Singapur (1,1 milijona ton) sta tesno sledila. Prva pot s sedežem v EU, Frankfurt–Šanghaj, se je uvrstila na peto mesto z 0,8 milijona ton. Medtem je najvišje uvrščena pot, ki jo zajema sistem EU za trgovanje z emisijami – Barcelona–London – ostala na 135. mestu in proizvedla le 0,15 milijona ton CO₂.

T&E to imenuje »temeljna pomanjkljivost« v sistemu. Nobena od najpogostejših onesnaževalnih poti ne spada pod sistem trgovanja z emisijami, kar pomeni, da letalske družbe ne bodo deležne finančnih kazni za svoje emisije na teh potovanjih. Skupina ocenjuje, da bi razširitev trgov ogljika EU in Združenega kraljestva na mednarodne lete lahko leta 2024 zbrala 7,5 milijarde evrov. S temi prihodki bi lahko po mnenju T&E financirali zelene inovacije, kot so trajnostna letalska goriva (SAF), električna letala ali letala na vodikov pogon – tehnologije, ki so ključne za razogljičenje letalstva.

Vir: Transport & Environment, poročilo 2025 – “Airline emissions soar to pre-Covid levels”

Ana Koren

Portal24; Foto: Pexels/fotografija je simbolna