Evropa: Je zaradi prepovedi dizelskih in bencinskih vozil na obzorju “državljanska vojna”?

Avtomobili [Foto: Pexels]

Evropa: Je zaradi prepovedi dizelskih in bencinskih vozil na obzorju “državljanska vojna”?

Zavezništvo držav, ki podpirajo avtomobile z motorji z notranjim zgorevanjem pod vodstvom Nemčije, je spor glede evropskega zakona, ki bi motorje namreč poslal na odlagališča kot del zgodovinskega prizadevanja za zmanjšanje emisij toplogrednih plinov iz prometa, zaostrilo.

Ključni ministri te skupine držav so po srečanju v Strasbourgu dejali, da je treba spremeniti pravila, ki bodo od leta 2035 prepovedala prodajo novih avtomobilov in kombijev z motorji z notranjim zgorevanjem. Slednje je Evropski parlament že sprejel in se načeloma strinjal.

Niti Nemčija niti Francija ne popuščata

“Nobenega predloga (Evropske komisije), ki bi ustrezal temu, kar pričakujemo ni. Zato še nismo dosegli cilja,” je po srečanju dejal nemški minister za promet Volker Wissing.

Francija se ne namerava predati.

Pariz je nakazal, da bo vztrajal pri načrtu EU za doseganje ničelnih emisij iz novih avtomobilov in kombijev do leta 2035. Enako meni tudi uradni Madrid. Slednje pomeni, da sta se državi, ki sodita med največje avtomobilske proizvajalke v Evropi, pridružili skupini manjših držav, ki so se že zavezale k zmanjšanju izpustov CO2 iz osebnih vozil.

“Pripravljeni smo se boriti za to, ker bi bilo odlašanje z njim napaka v ekološkem smislu in mislim, da tudi gospodarska napaka,” je dejal francoski minister za gospodarstvo Bruno Le Maire. 

Kdo je proti prepovedi?

Nemška vlada, ki si skupaj z zaveznicami Italijo, Poljsko, Bolgarijo in Češko prizadeva za vrzel, ki bi avtomobilom omogočila uporabo e-goriv, ​​sintetične in nekoliko bolj zelene alternative fosilnim gorivom, ki se lahko uporablja se v običajnih vozilih motorji z notranjim zgorevanjem, pa je na nasprotnem bregu..

Skupaj imajo države dovolj teže, da blokirajo zakon, skupaj z drugo prihodnjo zakonodajo o emisijah iz avtomobilov, imenovano Euro 7, in pravila o učinkoviti porabi goriva za tovornjake.

E-goriva ne skrbijo vseh tako kot Nemce, je dejal češki prometni minister Martin Kupka. Kupka je sklical vrh motociklistične zveze v Strasbourgu. Seznam zahtev za komisijo bo zajemal vse tri zakone in bo poslan v prihodnjih dneh.

Dogovor visi v zraku

Nemčija je prvi predlog Bruslja za dosego premirja glede cilja do leta 2035 že zavrnila.Politico je prejšnji teden poročal, da je Komisija pripravljena predlagati pravno izjavo. Izjava bi ustvarila pravno vrzel za e-goriva z okrepitvijo nezavezujočih določb na robovih dogovorjenega besedila o standardih emisij CO2 iz avtomobilov in kombijev od leta 2035.

Berlinu predlog ni všeč. Ministrstvo za promet namreč obvladuje Svobodna demokratska stranka (FDP), ki podpira avtomobile z motorjem z notranjim izgorevanjem.

FDP meni, da je s prisluhom strahu o spremembi, ki bo spremljala prehod na električna vozila, odprla pomembno politično vprašanje. Sprememba bo pomenila zaprtje več sto podjetij, specializiranih za dele za motorje z notranjim zgorevanjem, ki nimajo mesta na svetu.

“Predlog komisije je oblikovan tako previdno, da z njim ni mogoče narediti veliko,” je dejal Bernd Reuther, tiskovni predstavnik FDP za prometno politiko. “Stvari postavlja zelo daleč v prihodnost. Ne želimo si tako šibkega kompromisa.”

Časa ni več veliko

Komisija ima za dosego dogovora le malo manevrskega prostora. Evropski parlament je dejal, da končnega besedila, dogovorjenega lani ne bo ponovno odprl. Do evropskih volitev prihodnje leto pa je le še zelo malo časa.

“Ne moremo si niti privoščiti, da bi bili v časovni stiski, ker vprašanja nismo pustili odprtega več mesecev,” je dejal Wissing. Trdi tudi, da bi morala Komisija to vprašanje rešiti lansko poletje.

Tudi predlogi, da bi ustanovili delovno skupino, ki bi preučila možnosti e-goriva in se dogovorila za ponovno revizijo zakona leta 2026, kar je običajna praksa za zakone EU, niso bili sprejeti. “Niso tisto, kar potrebujemo,” je dejal Wissing.

Reuther iz FDP želi popolnoma ločen zakon za e-goriva, ki bi preglasil standarde učinkovitosti vozil. A je za pripravo potreben čas. Zagotovila, da ga bodo Evropski parlament in druge države na koncu sprejeli, pa ni.

Češki minister Kupka je dejal, da so ministri, ki podpirajo motorje z notranjim zgorevanjem, prepričani, da bo dogovor s Komisijo mogoče doseči v prihodnjih dneh, vključno s “pravno zavezujočo izjemo z drugimi sredstvi, ne s ponovnim odpiranjem zakona.”

Kontinentalni razkol

Toda Francija ni zainteresirana za spremembo ukrepa. Da so prišli do dogovora je trajalo skoraj dve leti težkih pogajanj. Dokončno je bil dogovor oblikovan v času lanskega francoskega predsedovanja Svetu EU. Ukrep, da bo postal zakon morajo uradno potrditi še ministri držav članic (Svet EU).

Odlašanje z načrtom “ni ekonomsko skladno, je industrijsko nevarno, ni v našem nacionalnem interesu, ni v interesu naših nacionalnih proizvajalcev in predvsem ni v interesu planeta,” je dejal Le Maire. 

Francija se v sporu strinja z drugimi državami, ki podpirajo cilj čistih avtomobilov od leta 2035, kot so Španija, Belgija, Švedska, Danska, Irska in Nizozemska. Spor spodkopava prizadevanja Evrope, da bi bila svetovna voditeljica pri zmanjševanju emisij toplogrednih plinov. Prav tako se tvega, da se bo prelil v širše razprave o razmerju moči v evropski politiki.

“To je priložnost za Francoze”

“Za Francoze je ta situacija tudi priložnost,” je dejal diplomat iz države, ki podpira prepoved motorjev z notranjim zgorevanjem. “Bolj, ko bodo lahko prispevali k ideji, da je Nemčija osamljena, bolj bodo krepili mnenje, da so Nemci nezanesljiv partner v Evropi.”

Namesto, da bi zaščitil zastarelo tehnologijo, Le Maire želi, da evropski proizvajalci avtomobilov hitro preidejo na električna vozila, in podpira velike francoske državne subvencije za električna vozila ter prizadevanja EU za vlaganje milijard v izgradnjo evropske industrije baterij. 

Za Le Maira je pomembneje pospešiti prehod na električna vozila kot upočasniti tempo prehoda z ustvarjanjem negotovosti glede leta 2035.

“Ne moremo reči, da obstaja podnebna kriza, kar je res, kar vemo vsi v naših mestih, v naših metropolah, ki so še vedno preveč onesnažene, in se nato umakniti cilju prehoda na električna vozila,” je dejal Le Maire.

vir Foto: Pexels