Evropski proizvajalci avtomobilov v težavah: Pogovori z EU o kaznih in elektrifikaciji
Največji evropski proizvajalci avtomobilov se bodo ta teden zbrali v Bruslju na prvem strateškem srečanju pod vodstvom predsednice Evropske komisije Ursule von der Leyen. Namen srečanja je poiskati rešitve za izzive, s katerimi se industrija sooča zaradi kitajske konkurence, visokih emisijskih kazni in ambicioznih okoljskih ciljev EU.
Avtomobilski sektor v Evropski uniji zaposluje več kot 13 milijonov ljudi in prispeva približno sedem odstotkov bruto domačega proizvoda (BDP) bloka, navaja AFP. Kljub temu pa je industrija pred pomembnimi strukturnimi spremembami, ki zahtevajo prilagoditev in nove pristope. EU si prizadeva povečati konkurenčnost sektorja ter hkrati ohraniti stroga podnebna pravila.
Izpolnjevanje emisijskih ciljev kot osrednji izziv
Eden izmed ključnih razlogov za razpravo je vse večja skrb glede visokih kazni, s katerimi bi se avtomobilski proizvajalci lahko soočili leta 2025, če ne bodo dosegli emisijskih ciljev. V okviru strategije za boj proti podnebnim spremembam je EU postavila stroge omejitve za emisije ogljikovega dioksida (CO2). Proizvajalci morajo že letos znižati povprečne emisije svojih novih vozil za 15 odstotkov glede na leto 2021, sicer tvegajo visoke denarne kazni.
Nekateri proizvajalci avtomobilov opozarjajo, da so emisijski cilji težje dosegljivi, kot se je pričakovalo. Električna vozila, ki so ključna za doseganje teh ciljev, še niso povsem osvojila potrošnikov, predvsem zaradi višjih začetnih stroškov in omejenega trga rabljenih vozil. Statistika kaže, da je prodaja električnih avtomobilov v Evropi lani upadla za 1,3 odstotka, kar predstavlja le 13,6 odstotka celotne prodaje vozil.
Kitajska konkurenca in prihodnost evropske industrije
Evropski proizvajalci avtomobilov se soočajo z močno kitajsko konkurenco, ki je deležna visokih državnih subvencij. Kitajski proizvajalci so z nižjimi stroški proizvodnje in hitrejšim prehodom na električna vozila postali resna grožnja evropski avtomobilski industriji. Evropska komisija je že uvedla do 35,3-odstotne carine na kitajska električna vozila, vendar to še vedno ne zadostuje za zaščito domače industrije.
Nemški avtomobilski gigant Volkswagen je zaradi visokih stroškov prvič razpravljal o možnosti zaprtja nekaterih tovarn. Poleg tega so številni proizvajalci avtomobilov izrazili zaskrbljenost, da bi visoke kazni za emisije ovirale naložbe v raziskave in razvoj.
Možnosti za podporo in reforme
Evropska komisija preučuje različne ukrepe za podporo avtomobilski industriji. Med predlaganimi rešitvami so izboljšanje polnilne infrastrukture za električna vozila, posodobitev omrežij za hitrejše polnjenje ter zmanjšanje stroškov energije. Poleg tega je v razpravi tudi možnost uvedbe spodbud za podjetja, ki kupujejo električna vozila. Podatki kažejo, da flote podjetij predstavljajo več kot polovico vseh novih avtomobilov, prodanih v Evropi.
Predpisi EU trenutno omogočajo proizvajalcem, da se izognejo kaznim z nakupom emisijskih dobropisov od konkurentov z nižjimi emisijami. Vendar je ta shema deležna kritik, saj nekateri opozarjajo, da omogoča podjetjem izogibanje odgovornosti za lastne emisije. Italijanski minister za industrijo Adolfo Urso je shemo označil za “popolno nevihto,” saj evropska podjetja lahko kupujejo dobropise od kitajskih proizvajalcev električnih vozil.
Strateški dialog
Strateški dialog vključuje različne deležnike, od proizvajalcev avtomobilov in dobaviteljev do sindikatov in strokovnjakov. Cilj tega dialoga je pripraviti izvedljiv načrt za povečanje konkurenčnosti evropske avtomobilske industrije. V okviru pobude so predvidene tematske delovne skupine, katerih priporočila naj bi bila predstavljena v nekaj mesecih.
Kljub temu pa so analitiki zaskrbljeni zaradi počasnosti reform v primerjavi s hitrim napredkom Kitajske. Felipe Munoz iz analitskega podjetja Jato Dynamics je opozoril, da evropski proizvajalci avtomobilov zaostajajo, kar bi lahko dolgoročno ogrozilo njihovo konkurenčnost na globalnem trgu.