Gradbeni projekti pod Golobovo vlado: Zakaj cene dosegajo vrtoglave višine?

Alenka Bratušek [Foto: Vlada RS Flickr]

Gradbeni projekti pod Golobovo vlado: Zakaj cene dosegajo vrtoglave višine?

V zadnjem obdobju smo priča eksponentnim podražitvam infrastrukturnih projektov pod okriljem trenutne vlade. Najbolj izstopajo primeri železniških postaj, popoplavnih sanacij in drugih pomembnih investicij, katerih stroški so se od začetka projektnega načrtovanja do izbire izvajalcev močno povečali. Po poročanju Nova24tv so javnost še posebej razburile podražitve prenove železniške postaje Jesenice, kjer je najnižja ponudba znašala kar 170 milijonov evrov.

Prenova železniške postaje Jesenice je bila sprva ocenjena na 81 milijonov evrov. Tik pred objavo razpisa konec leta 2023 pa se je ocenjena vrednost projekta povečala na 126 milijonov evrov. Februarja 2024 so na razpis prispela tri ponudbena pisma, pri čemer je bilo najugodnejša ponudba podjetja Riko, ki je znašala kar 170 milijonov evrov. Direkcija RS za infrastrukturo (DRI) je potrdila, da bo projekt nadaljevala s tem izvajalcem, saj ponudba ustreza pogojem, razen pri višini cene.

Na dogajanje se je kritično odzval nekdanji minister za finance Matej Lahovnik, ki je komentiral: “Videti je, da bodo imele železniške postaje po novem zlate WC-je in z diamanti posute WC-školjke: prenova postaje na Jesenicah od 81 prek 126 do najmanj 170 mio. A Komisija za (ne)nadzor javnih financ v DZ je razpuščena?!”

Razlogi za podražitve in ministrstvo za infrastrukturo

Ministrstvo za infrastrukturo pod vodstvom Alenke Bratušek se brani s trditvami, da je projekt še vedno cenejši od podobnih projektov v Avstriji in Nemčiji, kar naj bi potrdili tuji revizorji. Vendar pa je treba poudariti, da so revizijo naročili sami, cene delovne sile pa so v omenjenih državah občutno višje. Ministrstvo je poskušalo zmanjšati negodovanje javnosti z navedbo, da bo logistično vozlišče Jesenice davkoplačevalce stalo “le” 82,5 milijona evrov, če se upoštevajo evropska sredstva in vračilo davka na dodano vrednost.

Kljub tem pojasnilom ostajajo vprašanja glede dejanskih razlogov za podražitve odprta. Po poročanju Nova24tv je inflacija eden izmed glavnih izgovorov, čeprav podatki kažejo, da so se cene gradbenih infrastrukturnih del v Evropi znižale zaradi kitajske konkurence.

Monopolistični položaj izvajalcev in aneksi

Poleg tega se pojavljajo očitki o morebitnem dogovarjanju med ponudniki, saj so bile vse tri ponudbe za projekt Jesenice skoraj identične, kar je nenavadno za projekte takšnega obsega. Po poročanju Nova24tv obstaja tudi tveganje, da so bili nekateri potencialni izvajalci odvrnjeni od prijave zaradi prenizke uradne ocene vrednosti projekta, kar odpira možnost pravnih zapletov.

Ministrica Bratušek je med gradbeniki poznana kot “kraljica aneksov,” kar je simboliziral njen prijateljski objem s Stojanom Petričem. Po volitvah leta 2022 je prevzela infrastrukturno ministrstvo, kjer se zdaj vrstijo podpisi pogodb in aneksov, ki močno zvišujejo stroške projektov.

Podražitev železniške postaje Jesenice ni osamljen primer. Po zadnjih podatkih se dražijo tudi prenove železniških postaj v Novi Gorici (z 29 na 61,65 milijona evrov), Pragerskem (s 63 na 81,5 milijona evrov) in drugih projektov. Opazno je, da pri večini teh projektov prevladujejo ista podjetja, med njimi Kolektor Koling, Riko in GH Holding.

Portal24; Foto: Vlada RS Flickr