Elon Musk, direktor družbe Tesla, je v pogovoru z glavnim urednikom Bloomberg News Johnom Micklethwaitom na Katarskem ekonomskem forumu 21. 6. 2022, med drugim pojasnil načrtovani prevzem podjetja Twitter, strah pred recesijo in pogled na predsedniško kampanjo v ZDA.
Med pogovorom je tudi pojasnil, koliko bodo v Tesli zmanjšali število zaposlenih in da upa, da bo do konca letošnjega septembra uspel javnosti predstaviti prototip humanoidnega robota.
Elon Musk, direktor družbe Tesla, je v pogovoru z glavnim urednikom Bloomberg News Johnom Micklethwaitom, na Katarskem ekonomskem forumu, med drugim pojasnil načrtovani prevzem podjetja Twitter, strah pred recesijo in svoj pogled na predsedniško kampanjo v ZDA.
Med pogovorom je tudi pojasnil, koliko bodo v Tesli zmanjšali število zaposlenih in da upa, da bo do konca letošnjega septembra uspel javnosti predstaviti prototip humanoidnega robota.
Elon Musk, najlepša hvala, da ste se odzvali povabilu. Lahko bi dejali, da imamo v medijih trenutno opravka z vsaj tremi Eloni Muski. Imamo kupca Twitterja, imamo izvršnega direktorja Tesle, SpaceXa in še marsičesa drugega ter imamo Muska, vzhajajočo politično moč. Vse to, še preden nagovorimo različne druge provokacije, tvite in tako naprej. Predlagam, da začnemo s Twitterjem.
Kakšen je status dogovora o nakupu podjetja v vrednosti 44 milijard dolarjev? Če prisluhnemo trenutnim govoricam v poslovnem svetu, se zdi, da vlagatelji menijo, da se to ne bo zgodilo. Tu so Katarci, ki so med vašimi podporniki. Kaj boste rekli njim in vsem nam?
Najprej bi se vam rad zahvalil, vaša Visokost, vaše Ekscelence in spoštovani gostje, da me gostite virtualno. V čast mi je biti tukaj oz. da sem virtualno lahko z vami. Raje bi bil z vami osebno. V zvezi s Twitterjem gre za občutljivo zadevo in javno lahko povem bore malo. Pri svojih odgovorih sem zato precej previden, saj si ne želim dodatnih tožb.
Zdi se, da gre za tveganje, ki vam ga včasih vseeno uspe premagati.
Da, a je minimiziranje izpostavljenosti zelo pomembno.
Vam je Twitter dal vse potrebne informacije?
No, še vedno obstaja nekaj nerešenih zadev. Verjetno ste že brali o vprašanju, ali je število lažnih in neželenih uporabnikov v sistemu res manjše od 5 %, kot trdi Twitter. To, po mojem mnenju, ni izkušnja večine uporabnikov. Zato še vedno čakamo na rešitev te zadeve, ki je zelo pomembna. Seveda je tu tudi še vprašanje kratkoročnih obveznosti. In ali bodo delničarji glasovali za. Menim, da so to tri stvari, ki jih je treba rešiti, preden se sama transakcija lahko zaključi.
Kaj pa splošno stanje gospodarstva? Ali vas to obremenjuje, ko razmišljate o vsem tem? Dejali ste, da imate zelo slab občutek glede gospodarstva. Še vedno menite tako? Joe Biden je pravkar izjavil, da recesija v Ameriki ni neizogibna. Kaj vi menite o ekonomiji?
Mislim, da je recesija na neki točki neizogibna. Glede tega, ali bo v bližnji prihodnosti prišlo do recesije ali ne, menim, da je to bolj verjetno kot ne. To zagotovo ni gotovo, vendar se zdi bolj verjetno kot ne. In kaj menite vi?
Strinjam se z vami, mislim, da je to bolj verjetno. Ali vas lahko vprašam nekaj posebnega v zvezi s ponudbo za Twitter? S Teslo ste eden največjih in najhitreje rastočih vlagateljev na Kitajskem. Govorili ste o tem, da bo to tretjina vaše nadaljnje prodaje. Zdaj boste kupili Twitter, ki je nekakšna javna platforma svobode govora. Kitajci v preteklosti niso bili preveč navdušeni nad svobodo govora. Vas kaj skrbi, če boste lahko ohranili oba konja v pogonu? Ali boste imeli zaradi nakupa Twitterja težave s Kitajci?
Twitter ne deluje na Kitajskem. Kolikor vem, Kitajska ne poskuša posegati v svobodo govora novinarjev v ZDA. Predvidevam, da v Bloombergu niste pod pritiskom Kitajske. Mislim, da to ne bo težava.
Na splošno o svobodi govora in Twitterju: govorili ste, da boste Twitter naredili še bolj svoboden in vanj spustili še več ljudi. Ali po vašem sploh obstaja merilo, komu bi morali omejiti dostop do Twitterja?
Moja želja za Twitter in tudi na splošno za digitalni svet je, da bi bil čim bolj vključujoč – v širšem pomenu besede. Da je sistem privlačen za uporabo. V idealnem primeru bi si želel, da bi bilo 80 % severne Amerike in morda polovica sveta na Twitterju, v takšni ali drugačni obliki. To pomeni, da mora obstajati nekaj, kar je ljudem privlačno. To seveda ne sme biti kraj, kjer se ljudje počutijo neprijetno ali nadlegovano, sicer ga preprosto ne bodo uporabljali.
Mislim, da obstaja velika razlika med svobodo govora in svobodo dosega. Recimo, v Združenih državah Amerike greste lahko na sredino Times Squara in kričite, kar želite. S tem boste razdražili ljudi okoli sebe, vendar je nekako dovoljeno, da na natrpanem javnem mestu kričite, kar želite. Bolj ali manj, razen “to je rop” – verjetno bi zaradi tega pa res imeli težave.
Zato ni treba, da se vse, kar rečete, pa naj bo še tako sporno, prenaša po vsej državi. Zato menim, da bi moral biti Twitterjev pristop na splošno tak, da ljudem dovoli povedati kar si želijo znotraj zakonskih omejitev, nato pa na podlagi izbir in želja posameznega uporabnika Twitterja omejiti, kdo to vidi. Če želite videti ali prebrati karkoli, potem boste to tudi dobili. Če pa so vaše želje takšne, da ne želite videti komentarjev, ki se vam zdijo žaljivi v takšni ali drugačni obliki, lahko to nastavite in jih ne vidite. Vendar menim, da je tako ali drugače treba sprejeti ukrepe, ki večino ljudi prepričajo, da si želijo biti na Twitterju, da v njem uživajo in da se jim zdi informativen, zabaven, smešen in uporaben. Kar se da uporaben.
Zdi se, da si želite sodelovati. Ali nameravate postati izvršni direktor Twitterja? In če bi to storili, ali bi še vedno ostali izvršni direktor družb Tesla in SpaceX?
Jaz bi vodil to kot produkt, kar enako počnem tudi v podjetjih SpaceX in Tesla. Ukvarjal bi se z izdelkom in tehnologijo. To, ali se imenujem izvršni direktor ali kaj drugega, je veliko manj pomembno kot moja sposobnost, da produkt usmerjam v pravo smer.
Ali lahko potem preskočim na Teslo? Večini ljudi je jasno, da ste močno spremenili avtomobilsko industrijo. Posebej me zanimajo vaši konkurenti. Kje vidite konkurenco? Ali vidite, da se vam stari proizvajalci avtomobilov pridružujejo? Pravkar sem zasledil napoved, da bo morda čez nekaj let Volkswagen na področju električnih avtomobilov večji od vas. Ali konkurenco vidite kako drugače? Ali verjamete v to?
Mislim, da ste to napoved poslali vi.
Da, res je. Ali se s tem strinjate?
Ne bi se strinjal s to napovedjo.
Toda ali kot nasprotnike vidite podjetja kot sta Volkswagen in General Motors ali nacionalno kot Kitajsko, nova kitajska podjetja? Kje vidite najživahnejšo konkurenco na področju električnih avtomobilov?
Moram reči, da sem navdušen nad avtomobilskimi podjetji na Kitajskem in tudi na splošno nad podjetji na Kitajskem. Menim, da so izredno tekmovalni, delovni in pametni. V svetu bo kmalu prišlo do poplave kitajskih izdelkov. Že danes jih je veliko. Skoraj vsi telefoni iPhone so na primer že danes izdelani na Kitajskem, pri pogodbenih proizvajalcih za Apple. Menim, da bomo v številnih panogah kmalu priča masovni poplavi izdelkov iz Kitajske.
Ali imajo električni avtomobili sploh kakšno prednost?
Z vidika Tesle ne razmišljamo o drugih konkurentih. Naše omejitve so bolj povezane s surovinami in zmožnostjo povečanja proizvodnje. Zato nam omejitev ne nalagajo konkurenti, temveč nam jih nalagajo realnosti dobavne verige in vzpostavljanja proizvodnih zmogljivosti. Kot vedo vsi, ki so poskušali naročiti Teslo, je povpraševanje po naših avtomobilih izredno veliko, čakalna lista pa dolga. To ni namerno. Proizvodne zmogljivosti povečujemo tako hitro, kot je le mogoče. Kot sem že dejal, o konkurenci sploh ne razmišljamo, temveč le o tem, kako odpraviti omejitvene dejavnike v dobavni verigi in v lastnih industrijskih zmogljivostih. V bistvu moramo hitreje zgraditi tovarne, nato pa se osredotočiti na vse točke, ki so v celotni dobavni verigi litij-ionskih baterij, od rudarjenja in prečiščevanja, do proizvodnje katod in anod ter oblikovanja celic.
Ali lahko pojasnite govorice okoli odpuščanja zaposlenih? Mislim, da ste nekje dejali, da bodo v Tesli zmanjšali 10 % delovne sile, nato bodo zmanjšali 10 % plač, nato bodo plače ostale enake, skupno število zaposlenih pa se bo povečalo. Kakšna je ta številka? Vem, da je zaradi 10 % že vložena tožba. Ali je 10 % cilj zmanjšanje števila zaposlenih? O kateri številki moramo razmišljati in ali jo načrtujete?
Tesla bo v cca. naslednjih treh mesecih za približno 10 % zmanjšala število redno zaposlenih. Pričakujemo pa, da bomo povečali število zaposlenih na urnih postavkah. Naša masa plač je namreč rasla zelo hitro. Na nekaterih področjih smo tako rasli nekoliko prehitro, zato moramo zmanjšati število redno zaposlenih. Približno dve tretjini nas je zaposlenih na uro, tretjina pa na plačo. Zato menim, da je, tehnično gledano, 10% zmanjšanje delovne sile na mesečni plači le približno 3- ali 3,5% zmanjšanje skupnega števila zaposlenih.
Ta številka je tudi pravno pomembna, kajne? Mislim, da ljudje poskušajo povedati, da če nameravate odpustiti 10 % delovne sile, morate – celo v Ameriki – to javno objaviti.
O tem smo že obvestili javnost. Ne ukvarjajmo se preveč s preventivno tožbo, ki nima legitimnosti, saj gre za majhno tožbo z manjšimi posledicami. Vse, kar je povezano s Teslo, se znajde na prvih straneh časopisov, pa naj gre za nesrečo s kolesom ali kaj hujšega. Zdi se, da je vse, kar je povezano s Teslo, deležno veliko klikov, ne glede na to, ali je nepomembno ali pomembno. Tožbo, ki jo omenjate, bi uvrstil v kategorijo nepomembnih zadev. Zato menim, da bo čez leto dni naše število zaposlenih višje tako pri plačah kot tudi pri urnih postavkah, vendar v kratkoročnem obdobju naslednjih nekaj mesecev pričakujemo, kot sem že dejal, približno 10-odstotno zmanjšanje števila zaposlenih na plači, kar je pravzaprav le 3- ali 3,5-odstotno zmanjšanje skupnega števila zaposlenih, tako da vse skupaj ni tako zelo pomembno.
Ali lahko preskočimo na tretjega, političnega Elona Muska? Navedli ste, da je guverner Floride Ron DeSantis nekdo, ki bi ga lahko podprli, če bi kandidiral za predsednika. Zanima me, ali še vedno mislite tako in ali bi na primer razmišljali o podpori Donaldu Trumpu, če bi kandidiral?
Vprašali so me, ali sem se že odločil, koga bom podprl v naslednji predsedniški tekmi, in odgovoril sem, da se še nisem odločil, koga bom podprl. Nato so me vprašali, h komu se morda nagibate? Rekel sem, da morda k DeSantisu.
Zdaj vas sprašujem o Trumpu, ali bi ga podprli?
Mislim, da sem glede teh volitev trenutno neodločen.
Govorili ste o tem, da boste z denarjem na volitvah podprli sredinski superPAC. Zanima me, koliko denarja boste vložili v to? Kakšno podporo bi želeli zagotoviti?
Nisem se še odločil za znesek, vendar mislim, da bi bil to nek netrivialen znesek.
Mislim, da lahko “netrivialno” pri vas pomeni veliko denarja.
Nisem se še odločil za točen znesek, vendar bi verjetno znesek znašal med 20 ali 25 milijoni dolarjev.
Še vedno sva pri tem vprašanju. Poglejte kaj pravi DeSantis in kaj pravi Trump. Oba politika veliko govorita o Kitajski. Zanima me, ali menite, da je to vprašanje pomembno tudi za vas, glede na poslovanje na Kitajskem?
Ne, mislim, da ne.
Ste pogumen človek. Konec tedna ste na Twitterju podprli eno od kriptovalut. Vidimo, kakšno mrcvarjenje se dogaja trenutno na trgu kriptovalut. Kaj se v resnici dogaja? Ali še vedno menite, da bi morali ljudje vlagati ali pa raje do kriptovalut pristopati nekoliko bolj zadržano, selektivno?
Nikoli nisem rekel, da bi morali ljudje vlagati v kriptovalute. V primeru Tesle, SpaceXa in mene … SpaceX in Tesla sta na primer kupila nekaj bitcoinov, vendar je to majhen odstotek njunih skupnih sredstev. Sredstev, ki so skoraj vsa gotovinska. Torej, veste, ni tako pomembno. Kupil sem tudi nekaj Dogecoin in Tesla sprejema Dogecoin za nekaj izdelkov, SpaceX bo storil enako. Dogecoin nameravam tudi osebno podpreti. Poznam veliko ljudi, ki niso posebej premožni in ti so me spodbujali, naj kupim in podprem Dogecoin. Zato se tudi odzivam na njihove pozive. Ljudje so me, ko sem hodil po tovarnah SpaceX ali Tesla, prosili, naj podpiram Dogecoin, zato to tudi počnem.
Dogecoin je po mojem mnenju precej padel. Padel je za 80 %, 90 % vrednosti. Zato ste se oglasili in dejali, da še vedno menite, da je nekaj vreden.
Rekel sem, da podpiram Dogecoin, in to tudi počnem.
Naj vam zastavim še zadnje vprašanje. Opazil sem, da boste 30. septembra predstavili humanoidnega robota. Zanima me, ali nam lahko o tem kaj več poveste?
Upam, da bomo imeli dovolj zanimiv prototip, ki bi ga lahko pokazali ljudem. V Tesli imamo zelo nadarjeno ekipo, s katero tesno sodelujem z namenom, da bi do konca septembra pripravili prototip humanoidnega robota. Mislim, da smo na dobri poti. Na Teslinem dnevu umetne inteligence bomo govorili še o nekaterih drugih zanimivih stvareh. S temi dogodki ob Dnevu umetne inteligence želimo poudariti, da je Tesla veliko več kot le avtomobilsko podjetje in da smo, po mojem mnenju, vodilno podjetje za umetno inteligenco na svetu.
Ali ste slišali za dramo v Googlu, kjer je eden od inženirjev menil, da je to, kar se dogaja z njihovimi stroji umetne inteligence bližje človeškemu razmišljanju kot se zdi, in da imajo stroji celo osebnost? Ali o tem sploh razmišljate? Vas to skrbi?
Mislim, da bi nas morala umetna inteligenca skrbeti. Že dolgo govorim, da bi morala obstajati regulativna agencija za umetno inteligenco, ki bi v imenu javnega dobra nadzorovala umetno inteligenco. Menim, da je za vse, kjer obstaja tveganje za javnost, pa naj gre za Upravo za hrano in zdravila, Zvezno upravo za letalstvo ali Komisijo za komunikacije, za javno tveganje ali javno dobro, potrebno imeti nekakšnega vladnega razsodnika in regulativni organ. Menim, da bi morali imeti to tudi za umetno inteligenco. Tega trenutno nimamo. To je moje priporočilo.
Elon Musk, neverjetno prijazno ste nam namenili svoj čas. Tudi zato, ker vem, da je v New Yorku ura tri zjutraj.
Da.
Najlepša hvala za pogovor s Katarskim gospodarskim forumom in za pogovor z Bloombergom, hvala.
O: Ni za kaj, hvala za povabilo.
Intervju je za Portal 24 prevedel in prilagodil Miha Kovač.
Intervju se je odvijal na Katarskem gospodarskem forumu dne 21. 6. 2022.
Celoten intervju v angleškem jeziku je dostopen tukaj