Ministrstvo za zdravje začenja nacionalno medijsko akcijo o digitalnih odvisnostih. V ospredju so opozorila o prekomerni in neustrezni uporabi digitalnih naprav med otroki in mladostniki. Na ministrstvu poudarjajo vse pogostejše težave v šolah, družinah in skupnostih zaradi spremenjenih navad mladih.
V zadnjih letih v Sloveniji narašča obseg nekemičnih zasvojenosti. Najbolj izstopajo digitalne oblike, pri katerih mladostniki postajajo posebej ranljiva skupina. Digitalne naprave omogočajo učenje, komunikacijo in ustvarjanje. A ob neustrezni uporabi se povečuje tveganje za zdravje.
Številni mladi dnevno uporabljajo družbena omrežja, videoigre in spletne platforme. Posledice so lahko resne: motnje spanja, poslabšan vid, zmanjšana koncentracija, manj telesne dejavnosti in nezdrave prehranjevalne navade. Strokovnjaki opozarjajo tudi na porast depresije, anksioznosti in občutkov osamljenosti, pa tudi spletnega nasilja, kar lahko vodi v dolgotrajne duševne stiske.
Raziskave izpostavljajo, da se je duševno zdravje mladih poslabšalo tudi zaradi vse več ur, preživetih pred zasloni. Navade vplivajo na socialne stike, samopodobo in telesni razvoj.
Glavno sporočilo akcije
Akcija nosi naslov „Izberi sebe, ne zaslona“. Z njo želijo povečati prepoznavanje tveganj in spodbuditi zdrav odnos do tehnologije, prilagojen starosti otrok.
Na ministrstvu so pojasnili, da je v ospredju posameznik, njegova dobrobit in zdrav razvoj. „Prekomerna ali starosti neprimerna uporaba digitalnih naprav lahko vodi v različne zdravstvene posledice,“ so navedli na strani ministrstva. Dodali so, da lahko „z nadaljevanjem problematičnega vedenja“ nastane tudi zasvojenost.
Generalna direktorica Direktorata za javno zdravje Vesna Marinko je poudarila, da se čas pred zasloni vztrajno povečuje. „Podatki kažejo, da skoraj četrtina slovenskih mladostnikov vsak dan igra spletne igre,“ je povedala. Kot je izpostavila, „devet odstotkov kaže znake zasvojenosti“. Dodala je še, da „več kot polovica mladih pred zasloni preživi tri ali več ur dnevno“ in to vpliva na spanje, pozornost, gibanje in duševno zdravje.
Ogrožen razvoj otroka
Strokovnjaki opozarjajo, da so digitalne naprave del sodobnega življenja, zato se je z njimi treba naučiti sobivati. Ob tem je treba ohranjati varno in spodbudno okolje za mlade.
Razvojna pediatrinja dr. Mateja Vintar Spreitzer je dejala: „Neustrezna uporaba zaslonov zavira razvoj različnih veščin pri otrocih.“ Kot je pojasnila, vpliva na pozornost, govor, razumevanje ter gibalno in socialno spretnost. Spomnila je, da „igra, gibanje, druženje in branje najmočneje podpirajo zdrav razvoj otrok“. Zato je po njenih besedah pomembno, „da starši izberejo bogastvo resničnega sveta“.
Pomoč je na voljo
Ob začetnih znakih težav svetujejo strokovno obravnavo. Program zdravljenja digitalnih odvisnosti za otroke in mladostnike poteka v Mladinskem klimatskem zdravilišču Rakitna. Podporo nudijo tudi Centri za duševno zdravje ter izbrane nevladne organizacije.
Pedopsihiatrinja dr. Jerneja Maček iz MKZ Rakitna je opisala izkušnje: „Srečujemo mladostnike, ki so zaradi zaslonov izgubili stik z lastnimi interesi in odnosi.“ Dodala je, da „ob odklopu in spremembi okolja ponovno zaživijo“. Po njenih besedah strokovna obravnava vključuje šport, ustvarjalnost, terapijo z živalmi in delo s starši. „Pomagamo jim odkriti ravnovesje med tehnologijo in zdravim odraščanjem,“ je poudarila.
Vloga staršev in šol
Na ministrstvu navajajo, da se pomoč začne doma. Vesna Marinko je sporočila: „Starši lahko veliko naredijo z zgledom, pogovorom in jasnimi dogovori.“ Ob tem je pozvala k spremljanju spletnih aktivnosti otrok in k postavljanju jasnih meja. Prav tako je opozorila, da morajo strokovni delavci prepoznati zgodnje znake, kot so „umik, težave s spanjem in razdražljivost“.
Akcija vključuje vprašanja, ki naj bi jih družine premislile: koliko časa pred zasloni, katere vsebine in kakšna so občutja med uporabo digitalnih naprav. Cilj je, da priložnost postane varna – ne tveganje za zdrav razvoj.
Na ministrstvu so pojasnili, da bo akcija ponudila informacije in praktične nasvete, namenjene otrokom, mladostnikom, staršem, zdravstvenim delavcem, učiteljem in drugim strokovnim skupinam. Spodbujali bodo pogovor o ravnovesju med digitalnim in resničnim svetom ter medsektorsko sodelovanje pri skrbi za mlade.
Foto: PIxabay/cyndidyoder83
