Kaj je greenhushing in kako ga prepoznati
Greenhushing, greenshifting, greencrowding: Prepoznavanje “greenwashinga” postaja vse bolj zapleteno. Verjetno ste že seznanjeni s pojmom “greenwashing”. Ta izraz se uporablja za opis zavajajočih trditev podjetij v zvezi z njihovimi ekološkimi referencami.
Vendar pa se ta praksa z vse večjim poznavanjem javnosti vse bolj zapleteno razvija.
Več uglednih korporacij je bilo javno prepoznanih zaradi lažnih ali nepodprtih izjav v zvezi z njihovimi ekološkimi učinki. Te korporacije segajo od družbe Ryanair do družbe Shell.
V Evropski uniji je bila uvedena nova zakonodaja, usmerjena proti zavajajočim ali nepotrjenim okoljskim trditvam, ki naj bi obravnavala to vprašanje in zaščitila potrošnike. Kljub temu tržna podjetja nenehno razvijajo nove strategije za zavajanje javnega mnenja.
Te nove taktike zahtevajo razvoj novih terminologij, da bi jih bilo mogoče ustrezno prepoznati in kritizirati.
Od praks “greenshifting” do “greenhushing” je treba pozorno spremljati dva ali tri povedi. Neprofitna organizacija za finančne raziskave Planet Tracker je prepoznala šest škodljivih oblik greenwashinga. Tukaj so predstavljeni opisi in načini za njihovo prepoznavanje, utemeljeni z dejanskimi primeri.
Kaj je greencrowding in kdo v resnici stoji za zavezništvom za odpravo plastičnih odpadkov?
Greencrowding se nanaša na skrivanje v kolektivu, ki napreduje s hitrostjo najbolj počasnega izvajalca strategij ekološke trajnosti.
Organizacija Alliance to End Plastic Waste (AEPW) je v programu Planet Tracker navedena kot nazoren primer. Sestavlja ga 65 korporacij, ki so se zavezale k svetovni koaliciji z izrazitim ciljem “odpraviti plastične odpadke v okolju in ohraniti Zemljo”.
Vendar je realnost nekoliko drugačna.
Med člani so velika naftna podjetja, kot sta ExxonMobil in Shell. Vključuje tudi podjetja za plastično embalažo, kot je Sealed Air. Poleg tega je sestavljeno iz splošno znanih gospodinjskih blagovnih znamk, kot je PepsiCo. V združenju AEPW je osem od 20 največjih proizvajalcev plastičnih odpadkov za enkratno uporabo.
Poleg tega je veliko teh članov tudi del Ameriškega kemijskega sveta (ACC). ACC si aktivno prizadeva spodkopati mednarodno pogodbo Združenih narodov o onesnaževanju s plastiko.
Tako AEPW kot ACC se osredotočata predvsem na recikliranje in predelavo plastike, namesto da bi se ukvarjala z bistvom problema, to je s proizvodnjo plastike. Na svetovni ravni je stopnja uspešnosti recikliranja plastike le devetodstotna. Celo s tem omejenim poudarkom so cilji AEPW glede recikliranja v primerjavi s svetovno krizo onesnaževanja s plastiko nepomembni. Vendar pa zavezništvu tudi teh ciljev ne uspe doseči.
Podatki podjetja Planet Tracker kažejo, da so finančni cilji zavezništva podcenjeni. Prispevki članov so se v treh letih zmanjšali za 56 odstotkov.
Kaj je greenlighting in kako ga Toyota uporablja, da je videti bolj zelena, kot je v resnici?
Greenlighting (zelena luč), v okviru greenwashinga, izpostavlja podjetje, ki poudarja okolju prijazen izdelek ali delovanje. Ta strateški manever poudarja en vidik. Namen tega poudarjanja je preusmeriti pozornost od potencialno okolju škodljivih dejavnosti, ki potekajo sočasno.
Ta pojav je zlasti razširjen v avtomobilski industriji. Proizvajalci pogosto promovirajo prednosti svojih električnih vozil, ki pogosto predstavljajo nepomemben del njihove celotne proizvodnje.
Za ponazoritev: v poslovnem letu 2021 so vozila brez emisij predstavljala le 0,2 odstotka Toyotine skupne prodaje – najmanj med vodilnimi desetimi proizvajalci avtomobilov po vsem svetu. Po podatkih InfluenceMap je Toyota na desetem mestu po negativnem vplivu na svetovni ravni. Ti podatki so pridobljeni iz aplikacije InfluenceMap, ki spremlja vpliv podjetij na podnebno politiko.
Kljub temu Toyota dejavno spodbuja trajnostno pobudo z naslovom “Beyond Zero” in uporablja stavke, kot je “Prihodnost je videti električna”.
Na Toyotini spletni strani je ta taktika še dodatno ponazorjena: “Ničelne emisije niso naš cilj. Je le še en korak na naši poti elektrifikacije, da bi premagali ovire in zgradili boljšo prihodnost za vse. Onkraj emisij, onkraj omejitev, onkraj pričakovanj in onkraj ovir.”
TotalEnergies je še ena korporacija, ki se je znašla pod drobnogledom zaradi uporabe strategij zelene luči. Okoljski zagovorniki trdijo, da je promocija podnebju prijaznih pobud korporacije zavajajoča. Njihove naložbe v te pobude odtehtajo finančne obveznosti do nafte in plina.
V zadnjem času so junija 2023 v Združenem kraljestvu prepovedali oglaševanje uglednih naftnih korporacij, kot so Shell, Repsol in Petronas. Ti oglasi naj bi napihovali njihove pozitivne okoljske prispevke. Shellova kampanja #PoweringProgress je predstavljala njegove izdelke iz obnovljivih virov energije, kar je navidezno pomenilo, da predstavljajo pomemben del njegove proizvodnje energije.
Kaj je zeleni premik in kako ga družba BP uporablja, da bi osramotila potrošnike?… več na Biznis24
Foto: Pixabay Portal24