Kaj je kvinoja in zakaj vam prvič morda ni bila všeč

ByAna Koren

9. maja, 2023

Kaj je kvinoja in zakaj vam prvič morda ni bila všeč

Kvinoja je starodavna južnoameriška rastlina, ki jo običajno uvrščamo med žitarice. Botanično kvinoja spada v družino Amaranthaceae, kamor spadajo rastline, kot sta špinača in blitva. Stoletja je bil precej zapostavljena, pred kratkim pa jo je opazil tudi preostali svet in jo zaradi njenih pozitivnih lastnosti in hranilne vrednosti razglasil za superživilo.

Kaj je kvinoja?

Kvinoja je zelnata enoletna rastlina, ki jo gojimo predvsem zaradi užitnih semen. Semena kvinoje so izjemno hranljivo živilo, bogato z beljakovinami, prehranskimi vlakninami, vitaminom B in minerali v večjih količinah kot večina žit.

Gojiti so jo začeli pred več kot 5000 leti v porečju jezera Titicaca na ozemlju današnjega Peruja in Bolivije. Do nedavnega je bila v preostalem svetu precej neznana, v zadnjem desetletju pa je doživela velik porast priljubljenosti.

Združeni narodi so leto 2013 razglasili za mednarodno leto kvinoje in sicer zaradi njenih posebnih lastnosti in velikega potenciala v boju proti lakoti v svetu. Kvinoja je priljubljena tudi zato, ker je brez glutena, kar pomeni, da jo lahko uživajo ljudje s celiakijo, alergijami na pšenico ali tisti, ki se glutenu izogibajo.

Kako ga pripraviti?

Kvinoja je zelo vsestransko živilo, ki ga zlahka vključite v svojo prehrano na več načinov. Lahko ga skuhate kot navaden riž v slani vodi, če pa želite doseči nekoliko bogatejši okus, ga poskusite skuhati v juhi ali jušni juhi z dodatkom različnih začimb.

Priporočen čas kuhanja je od 15 do 20 minut, odvisno od želene teksture. Kvinojo je treba kuhati v razmerju dva dela tekočine in en del kvinoje. Kuhano kvinojo lahko zmešamo z različno dušeno zelenjavo in postrežemo kot toplo ali hladno jed.

Lahko ga tudi začinite in postrežete kot prilogo k različnim mesnim in brezmesnim jedem. Kvinojo lahko uporabite tudi kot kosmiče za zajtrk in jo skuhate z bananami ali borovnicami za malo dodane sladkosti.

Zmešajte ga z različno zelenjavo in nadevajte papriko, dodajte čiliju ali stresite v špinačno ali ohrovtovo solato za zdrav in hranljiv obrok. Kvinojina moka je odlična izbira tudi za tiste, ki iščete bolj zdrave oblike pekovskega peciva, zato se jo vsekakor splača poskusiti.

Kot lahko vidite, so možnosti skoraj neskončne. Ker je izjemno hranljiv, se ga splača vključiti v svojo prehrano ter izkoristiti njegovo bogato hranilno sestavo in enostavnost priprave.

Ali jo morate pred kuhanjem sprati?

Kvinoja ima zunanjo ovojnico grenkega okusa, ki vsebuje saponine. Saponini so snovi, ki služijo kot obrambni mehanizem rastline in preprečujejo živalim, da bi pojedle semena. Brez predhodne obdelave ima kvinoja neužiten okus. To je grenak, travnat in neprijeten okus.

Kvinoja je v zadnjih desetletjih postala izjemno priljubljeno živilo, zaradi česar je praksa proizvajalcev in predelovalcev postala tudi to, da jo preden gre na police temeljito operejo. Kvinojo, ki jo najdemo v trgovinah z živili, običajno operemo še približno trikrat.

Pomembno je vedeti, da so lahko nekateri ljudje bolj občutljivi na saponine kot drugi. V tem primeru je priporočljivo kvinojo pred kuhanjem dodatno oprati. Če želite vedeti ali ste bolj občutljivi na saponine, se lahko osredotočite na okus kvinoje po kuhanju. Če opazite okus po milu ali travi, je to znak, da bi lahko dodatno izpiranje pomagalo.

Tudi, če po zaužitju kvinoje opazite želodčne težave, je to lahko še en znak občutljivosti. Na srečo je rešitev preprosta in sicer, da kvinojo pred kuhanjem sperete, da odstranite vse preostale saponine in zagotovite prijeten okus.

Kvinojo najdete v v vseh bolje založenih trgovinah.

vir Foto: Pixabay