Kako ”doomscrolling” vpliva na duševno zdravje?

ByI.M.

11. novembra, 2023 ,
Na telefonu [Foto: Pexels]

Porabite veliko časa za branje negativnih novic na spletu?

Velik odstotek ljudi internet uporablja za branje novic na spletu. ”Doomscrolling” je pojem, ki sicer ni povsem nov, a je postal bolj aktualen v času epidemije. Pomeni brskanje za katastrofičnimi novicami oziroma ujetje v vrtinec negativnih novic. V slovenskem prostoru se še ni ustalil izraz za ta pojav, zato se bo verjetno treba zadovoljiti z opisnim prevodom, recimo načrtno iskanje negativnih novic. V bistvu ”doomscrolling” naredi nekaj znova in znova, čeprav veste, da negativno vpliva na vas. Slabo je za nas, vendar se ne moremo ustaviti. Natančneje, ko ljudje govorijo o ”doomscrollingu”, se sklicujejo na navado, da porabijo veliko časa za gledanje negativnih naslovov na spletu. Vemo, da to ni dobra izraba našega časa, a vseeno nadaljujemo s tem. Vpletena je stopnja odvisnosti.

Kako ”doomscrolling” vpliva na duševno zdravje?

Študija iz leta 2022, objavljena v reviji Health Communication, je pokazala, da je imelo 16,5 odstotka udeležencev ”zelo problematično” navado uživanja negativnih novic. Raziskava je pokazala, da so imeli tisti, ki so bolj navdušeni nad slabimi novicami, “bolj duševno in fizično slabo počutje” v primerjavi z ljudmi, ki manj berejo negativne novice. V študiji so bili kot primeri ”slabega počutja” navedeni stres, anksioznost in depresija.

Kaj žene ljudi, da se vključijo v ”doomscroll”?

Obstaja veliko dejavnikov, zaradi katerih lahko ljudje želijo ”doomscroll”.

Strah pred zamudo (FOMO): Ljudje se pogosto bojijo, da ne bi bili obveščeni ali da bi zamudili kritične informacije, zato se nenehno pomikajo, da bi bili obveščeni, in na koncu zaužijejo več slabih novic.

Radovednost: Kot ljudje imamo naravno radovednost do sveta, kar nas lahko pripelje do tega, da iščemo in uživamo informacije, tudi če so moteče in vznemirljive.

Lajšanje stresa: Paradoksalno je, da nekateri ljudje uporabljajo ”doomscrolling” kot način, da se odvrnejo od lastnega stresa ali tesnobe z osredotočanjem na zunanje težave.

Družbeni mediji povzročajo odvisnost: Platforme družbenih medijev so lahko zelo zasvojene z neskončnimi funkcijami drsenja, ki pritegnejo uporabnike. Medtem ko nekateri radi listajo o svojih najljubših slavnih osebnostih, drugi iščejo slabe novice.

Nasveti za ustavitev ”doomscrollinga”

”Doomscrolling” ni dober za vaše zdravje, zato ga poskusite prenehati izvajati. Tu je nekaj nasvetov:

1. Postavite časovne omejitve: Dodelite točno določen čas za brskanje po novicah ali družbenih medijih.

2. Pripravite svoje vire: Prenehajte slediti ali utišajte račune ali strani v družabnih omrežjih, ki nenehno delijo neprijetno vsebino.

3. Določite vire novic: Izberite ugledne vire novic.

4. Izklopite obvestila: Samo onemogočite nebistvena obvestila, da zmanjšate skušnjavo, da bi nenehno preverjali svoj telefon.

5. Vadite pozornost: Zavedajte se, kdaj se pomikate v ”doomscrolling” in se zavestno odločite preusmeriti svojo pozornost na nekaj bolj pozitivnega ali produktivnega.

6. Ustvarite rutino pred spanjem: Pred spanjem vzpostavite pomirjujočo rutino, ki ne vključuje zaslona telefona ali računalnika.

7. Bodite zmerno obveščeni: Vsak dan si določite določen čas, da preverite novice brez pretiravanja.

8. Ukvarjajte se s fizičnimi aktivnostmi: Redna vadba vam bo pomagala ostati v formi.

9. Povežite se z drugimi: Namesto pasivnega uživanja novic na spletu se o pomembnih dogodkih pogovorite s prijatelji ali družinskimi člani.

Če ”doomscrolling” postane huda odvisnost, ki negativno vpliva na vaše življenje, se morate obrniti na pomoč strokovnjaka za duševno zdravje.

vir

Foto: Pexels

Portal24