Kako evropsko železniško omrežje narediti hitrejše?

Foto: Pixabay

Kako evropsko železniško omrežje narediti hitrejše?

Evropska unija se sooča z velikim izzivom izboljšanja in pospeševanja svojega železniškega omrežja, ki je trenutno razdrobljeno, drago in neučinkovito. Strokovnjaki so v ponedeljek, 23. septembra, med šesturno vožnjo z vlakom od Bruslja do Berlina razpravljali o potrebnih korakih za izboljšanje železniških povezav, ki bi lahko pospešile evropsko gospodarsko rast in prispevale k ciljem trajnostnega razvoja.

Med več kot 230 udeleženci dogodka so se pojavile ideje, kako pospešiti čezmejno železniško omrežje, za kar bodo potrebne resne naložbe in politična volja. Evropski parlament in strokovnjaki iz železniškega sektorja se zavedajo, da trenutno železniško omrežje v Evropi zaostaja za omrežji drugih regij, kot je na primer Kitajska, ki se ponaša z več kot 37.900 kilometri železniških prog, ki povezujejo večja mesta.

Zeleni dogovor in politična volja

EU je v okviru svojega Zelenega dogovora postavila ambiciozne cilje, da bi do leta 2030 podvojila obseg evropskih hitrih železnic in ga potrojila do leta 2050. Ti cilji pa se zdijo vse prej kot lahki. Da bi Evropa dosegla primerljivost s kitajskim omrežjem, bi morala zgraditi ali nadgraditi več kot 21.000 kilometrov železniških prog.

Tilly Metz, zelena poslanka Evropskega parlamenta, poudarja, da je vzpostavitev hitrega železniškega omrežja mogoča, vendar zahteva boljšo koordinacijo in politično voljo. “Denar je lahko na voljo, toda potrebujemo skladen pristop,” je dejala in dodala, da je v njeni domači državi Luksemburg javni prevoz brezplačen, kar kaže na možnost izboljšav na širši ravni.

Gospodarske in okoljske koristi

Izboljšanje evropske železniške infrastrukture ne bi zgolj pospešilo potovanj, temveč bi prineslo tudi številne gospodarske in okoljske koristi. Po podatkih Skupnosti evropskih železniških in infrastrukturnih podjetij bi vzpostavitev hitrih železnic lahko ustvarila kar 1,5 milijona delovnih mest, prispevala 750 milijard evrov k evropskemu gospodarstvu in zmanjšala emisije ogljikovega dioksida za pet milijard ton.

Kljub tem obetavnim številkam pa se evropsko železniško omrežje sooča z resnimi izzivi. Poročilo Evropskega računskega sodišča iz leta 2018 je evropsko železniško omrežje opisalo kot “neučinkovito krpanko nacionalnih prog, ki niso dobro povezane”. Evropska komisija namreč nima pooblastil, da bi prisilila države članice k izgradnji medsebojno povezanih poti.

Visoki stroški in nepoštena konkurenca

Pomemben izziv je tudi finančna dostopnost železniškega prevoza v primerjavi z letalskim prevozom. Trenutno prometna infrastruktura v Evropi spodbuja uporabo letal, ki so cenejša in hitrejša možnost za medkrajevna potovanja. Nedavna raziskava organizacije Greenpeace je pokazala, da je 69 odstotkov medkrajevnih poti postreženih z direktnimi leti, medtem ko jih le 12 odstotkov vključuje potovanje z vlakom. Poleg tega so cene vozovnic za vlak precej višje kot za lete; v Franciji in Belgiji je vožnja z vlakom 2,6-krat dražja od leta, v Španiji pa celo štirikrat dražja.

Belgijski minister za mobilnost Georges Gilkinet je izpostavil, da mora EU vzpostaviti “bolj učinkovito omrežje”, ter pozval Komisijo k večji finančni podpori železnic. Poudaril je, da bi bilo treba znižati stroške vozovnic za vlak, da bi zagotovili pošteno konkurenco med letalskim in železniškim prevozom. Po njegovih besedah je treba podpirati najbolj ekološko izbiro – vlak.

Pomanjkanje politične prioritete

Jon Worth, strokovnjak za železnice in bloger, meni, da je glavni problem pomanjkanje politične volje in slaba infrastruktura. Poudarja, da številne regije imajo večjo zmogljivost, vendar prečkanje meja z vlakom ostaja izziv, ker to ni politična prioriteta. Worth je zato pozval prihodnjega komisarja EU za promet in turizem, da sam izkusi potovanje po Evropi z vlakom in razume obseg problema.

Za pospešitev evropskega železniškega omrežja bo potrebna usklajena politična akcija, naložbe v infrastrukturo in zmanjšanje stroškov vozovnic, s čimer bi vlak postal privlačnejša možnost v primerjavi z letalskim prevozom. Evropski železniški sektor ima potencial za trajnostno rast, vendar bo potreboval odločne korake v smeri boljše integracije in modernizacije omrežja.

[Vir: Euronews]; Portal24; Foto: Pixabay