Kandidat za ministra Logaj: Slovensko šolstvo se mora prilagoditi novim družbenim izzivom
[MMC RTV SLO] – Kandidat za ministra za vzgojo in izobraževanje, Vinko Logaj, je pred parlamentarnim odborom za izobraževanje, znanost in mladino predstavil svoje poglede in izzive, s katerimi se sooča slovenski šolski sistem. Po njegovem mnenju je sistem v splošnem dober, vendar bo treba narediti nekaj prilagoditev, zlasti glede priseljenskih otrok, kadrovskega primanjkljaja in drugih ključnih vprašanj.
Logaj je pohvalil slovenski šolski sistem in dejal, da deluje na visoki ravni: “Slovenska šola je v splošnem dobra, imamo dobre vrtce in šole, dobre podporne službe na nivoju države, v mislih imam javne zavode, imamo tudi dober uradniški del in vzpostavljeno mrežo sodelovanja z univerzitetnim prostorom,” je dejal v uvodu svoje predstavitve.
Logaj je opozoril, da hitre spremembe v družbi, drugačen način življenja in drugačne vrednote prinašajo nove izzive. Po njegovih besedah je ključno, da šolski sistem še naprej zagotavlja visoko kakovost izobraževanja ter spodbuja dobre odnose med vsemi deležniki.
Ena od ključnih točk, ki jih je izpostavil Logaj, je bila vloga šole v sodobni digitalni dobi. Poudaril je, da šola ni le kraj pridobivanja znanja, temveč tudi edina institucija, ki mladino vzgaja za življenje v skupnosti in sobivanje: “V digitalni dobi šola praktično edina inštitucija pri mladini, ki tudi vzgaja za življenje v skupnosti in za sobivanje.”
Zaradi tega je po njegovem mnenju pomembno, da šole in učitelji ne izgubijo stika z družbeno realnostjo in delujejo kot socialni korektiv. V ta namen namerava Logaj sodelovati s sindikati, ravnatelji, učitelji, starši in lokalnimi skupnostmi, da bi zagotovili konstruktivno reševanje izzivov in konfliktov, ki nastajajo.
Izobraževalni izzivi priseljencev in romske skupnosti
Logaj je opozoril na povečano število otrok priseljencev, kar je trenutno eden največjih izzivov slovenskega šolskega sistema. Po njegovih besedah so jezikovne in kulturne ovire razlog za stiske učiteljev in učencev. Medtem ko v nekaterih šolah ni tujejezičnih učencev, ti v drugih predstavljajo do 38 % vseh učencev, kar otežuje vzgojno-izobraževalni proces: “V nekaterih oddelkih tujejezični učenci predstavljajo celo več kot polovico razreda, kar otežuje vzgojnoizobraževalni proces,” je izpostavil.
Logaj vidi rešitev v dodatnem kadru, ki bi pomagal premoščati te ovire, pri čemer ni nujno, da gre za učitelje. Financiranje za te ukrepe bi zagotovili s kohezijskimi sredstvi.
Posebej je izpostavil tudi izzive, povezane z neobiskovanjem šole pri otrocih iz romske skupnosti, kar vodi v njihovo nenapredovanje v višje razrede in vzgojne težave. Rešitev vidi v večjem številu romskih pomočnikov, ki so se že izkazali za uspešen ukrep.
Podpora nadarjenim in otrokom s posebnimi potrebami
Logaj je poudaril, da bo za nadarjene učence deloma poskrbel razširjeni program, ki v času po pouku ponuja različne dejavnosti. V okviru tega programa naj bi se zagotavljala tudi dodatna pomoč učencem, ki jo potrebujejo. Prav tako meni, da bi bilo treba znova spodbuditi medvrstniško pomoč, ki je v preteklosti že imela pozitiven vzgojni učinek.
Na sistemskem nivoju je po njegovem mnenju potrebna sprememba zakona o usmerjanju otrok s posebnimi potrebami. Opozoril je na dolge čakalne vrste, ki presegajo eno leto, za svetovanje v centrih za otroke in mladino. Pomanjkanje strokovne pomoči bi po njegovem mnenju lahko rešili z dodatnim usposabljanjem učiteljev: “Ocenjujem, da se učitelj zelo težko odpravi na usposabljanje v programe, ki so zdaj predvideni v obsegu 60 kreditnih točk,” je dodal.
Spremembe pravilnika in učnih načrtov
Med drugimi ključnimi nalogami Logaj načrtuje tudi spremembe pravilnika o preverjanju in ocenjevanju znanja. Poleg tega se bo, če bo potrjen za ministra, moral ukvarjati tudi s prenovo učnih načrtov v osnovnih šolah in gimnazijah, ki so že v teku.
Na področju izboljšanja delovnih pogojev v šolstvu se bo moral Logaj soočiti z vprašanjem nizkih plač, ki mlade odvračajo od učiteljskega poklica. Po njegovem mnenju bodo potrebni sistemski ukrepi za privabljanje novega kadra, saj trenutni pogoji ne zagotavljajo dovolj stimulacije za mlade, da bi se odločali za učiteljski poklic.
Logaj je poudaril svojo dolgoletno kariero v izobraževanju, kjer je bil učitelj fizike, ravnatelj in direktor različnih izobraževalnih ustanov. Več kot deset let je bil tudi direktor Zavoda za šolstvo. Ta izkušnja mu daje dober vpogled v sistem in njegove potrebe. Poudaril je, da je na področju vzgoje in izobraževanja deloval vso svojo kariero.
Če bo potrjen kot minister, bo moral spopasti z različnimi izzivi, med drugim tudi z vprašanjem medvrstniškega nasilja, pomanjkanjem kadra in nizkimi plačami.
Državni zbor bo o imenovanju Vinka Logaja in kandidata za ministra za obrambo Boruta Sajovica odločal na izredni seji v ponedeljek. Medtem premier išče še naslednika za ministrico za digitalno preobrazbo Emilijo Stojmenovo Duh, ki je pred kratkim odstopila.
Portal24; Foto: Matija Sušnik DZ