Sredi naraščajočih napetosti med Iranom in Izraelom se pojavljajo informacije, da Iran razmišlja o zaprtju Hormuške ožine, ključne pomorske poti za svetovno trgovino z nafto. Ta poteza bi lahko imela daljnosežne posledice za globalno gospodarstvo, saj skozi ožino poteka približno petina svetovne nafte. Napetosti so se dodatno zaostrile po izraelskih napadih na iranske jedrske objekte, kar je sprožilo razprave o možnih povračilnih ukrepih Teherana.
Hormuška ožina, ki povezuje Perzijski zaliv z Omanskim zalivom in Arabskim morjem, je široka le približno 33 kilometrov na najožji točki, kar jo uvršča med najpomembnejše pomorske ožine na svetu. Po podatkih analitske družbe Vortexa je v prvih devetih mesecih leta 2023 skozi ožino dnevno potovalo približno 20,5 milijona sodčkov nafte in naftnih derivatov.
Glavnina izvoza prihaja iz držav, kot so Savdska Arabija, Irak, Kuvajt in Združeni arabski emirati, pri čemer je Kitajska največja uvoznica iranske nafte. Zaprtje ožine bi močno prizadelo države, odvisne od teh izvozov, in povzročilo skok cen nafte na svetovnih trgih.
Iranski vojaški potencial in grožnje
Iran razpolaga z znatnimi vojaškimi zmogljivostmi, ki bi lahko ogrozile plovbo skozi Hormuško ožino. Po poročanju analitikov ima Iran na voljo obalne baterije protiletalskih raket, brezpilotna letala in hitre čolne Islamske revolucionarne garde, ki so specializirani za napade na trgovske ladje. Poleg tega ima Iran tudi morske mine, ki bi lahko v plitvih vodah ožine povzročile znatne motnje.
V preteklosti je Iran že izvajal vojaške vaje v Perzijskem zalivu in večkrat grozil z zaprtjem ožine, če bi bile njegove gospodarske ali politične interese ogrožene. Nazadnje je iranski zunanji minister 12. junija 2025 opozoril na možnost povračilnih ukrepov zaradi izraelskih napadov, kar je sprožilo zaskrbljenost v regiji.
Morebitno zaprtje Hormuške ožine bi imelo resne posledice za svetovno trgovino. Države, kot so Irak, Kuvajt, Bahrajn in Katar, so odvisne od ožine kot edine pomorske povezave z globalnimi trgi. Strokovnjaki opozarjajo, da bi zaprtje povzročilo motnje v dobavi nafte, kar bi lahko vodilo v znatno povišanje cen energentov.
Ladjarji že sprejemajo previdnostne ukrepe – britanska pomorska varnostna družba Ambrey je priporočila ladjam, naj se izogibajo iranskim teritorialnim vodam in preverjajo morebitne povezave z Izraelom pred plovbo skozi ožino. Po poročanju analitikov ladijski promet še vedno poteka, a nekateri ladjarji se iz previdnosti izogibajo regiji, kar že vpliva na globalne trgovinske poti.
Ana Koren
Foto: Pexels/fotografija je simbolna