Nižji tržni delež električnih vozil ogroža cilje zmanjšanja emisij
Zaradi napovedi nižjega tržnega deleža baterijskih električnih vozil (BEV) v letu 2025 se bo Evropska unija soočila z resnimi izzivi pri doseganju zastavljenih ciljev za zmanjšanje emisij ogljika. Po najnovejših podatkih analitske družbe S&P Global bo delež BEV vozil leta 2025 predvidoma dosegel 21 odstotkov, kar je pomemben popravek navzdol glede na prvotno napoved, ki je leta 2024 znašala 27 odstotkov, navaja Euronews. Sprememba je posledica slabšanja globalnih tržnih pogojev in upada povpraševanja po električnih vozilih.
Nižji tržni delež BEV bo otežil prizadevanja za dosego ciljev razogljičenja cestnega prometa, saj so proizvajalci načrtovali, da bodo prav z večanjem deleža električnih vozil zadostili okoljskim regulativam. Martin Kupka, češki minister za promet, je v izjavi za zvezo evropskih avtomobilskih proizvajalcev (ACEA) opozoril na tveganje, da bi EU zaostala za državami, kot sta ZDA in Kitajska, če ne bo sprejela prilagodljivejših ukrepov za avtomobilski sektor.
Spremembe v strategijah avtomobilskih proizvajalcev in izzivi zaradi visokih uvoznih tarif
Proizvajalci vozil bodo morali zaradi nižjega deleža BEV poiskati alternativne strategije za dosego okoljskih ciljev. Med predlaganimi ukrepi so sodelovanja med podjetji z visokimi in nizkimi emisijami, prilagajanje prodajnih strategij in vključevanje blagih hibridnih tehnologij, ki združujejo manjše baterijske motorje z bencinskimi ali dizelskimi. Na ta način bi lahko delno ublažili padec tržnega deleža električnih vozil, a kot opozarja Sigrid de Vries, generalna direktorica ACEA, trenutna stagnacija trga električnih vozil ogroža doseganje dolgoročnih podnebnih ciljev EU.
Poleg tega je EU sprejela odločitev o zvišanju uvoznih tarif za kitajska električna vozila, kot so Geely, BYD in SAIC, kar še dodatno otežuje položaj. Te nove tarife, ki za kitajska podjetja znašajo med 17 in 35,3 odstotka, so odgovor na obtožbe, da kitajska vlada subvencionira domače proizvajalce, kar jim omogoča prodajo vozil po nižjih cenah v Evropi. Vendar bodo te višje tarife verjetno povzročile dvig cen za evropske potrošnike, ki že tako čutijo pritisk zaradi visokih življenjskih stroškov.
Potrebna nova strategija za zeleno preobrazbo
Evropska unija je v svoji zeleni preobrazbi trenutno na prelomnici, saj potrebuje strategijo, ki bo omogočila stabilno in predvidljivo okolje za avtomobilske proizvajalce. De Vries je opozorila, da stabilnost sicer omogoča načrtovanje, a sama po sebi ni dovolj za dosego ambicioznih ciljev razogljičenja. Proizvajalci so v zadnjih letih vložili ogromno sredstev v razvoj električnih vozil, zato EU potrebuje politiko, ki jim bo omogočila, da ta vlaganja nadaljujejo in izkoristijo.
Zaradi nizke napovedi tržnega deleža BEV leta 2025 bodo evropski proizvajalci pod dodatnim pritiskom, saj bo njihova pot do ciljev emisij ogljika še bolj zahtevna. Evropski avtomobilski sektor zato poziva k ciljno usmerjenemu akcijskemu načrtu, ki bi bil konkurenčen ZDA in Kitajski, omogočal fleksibilnost pri doseganju podnebnih ciljev in omogočal usmerjanje dobička v inovacije, namesto v kazni zaradi neizpolnjevanja emisijskih standardov.