Novi potniški center v Ljubljani: Priložnost ali izziv za prihodnjo mobilnost?
Ljubljana, mesto s bogato zgodovino in hitro rastočo urbano populacijo, stoji pred morda eno izmed najpomembnejših infrastrukturnih odločitev v zadnjih desetletjih. Načrtovana gradnja potniškega centra in rekonstrukcija cest okoli njega prinašata obetajoče možnosti. Žal rekonstrukcija prinaša tudi številne izzive.
Na nedavni tiskovni konferenci Koalicije za trajnostno prometno politiko je Marko Peterlin, priznan urbanist z Inštituta za politike prostora, opozoril na dolgoročni pomen projekta. “Ureditev cest okoli potniškega centra je projekt, ki bo zaznamoval vsaj dve generaciji,” je dejal. “Uspeh potniškega centra bo v veliki meri odvisen od dobre dostopnosti, privlačnih javnih površin in učinkovitega prestopanja med različnimi prevoznimi sredstvi.”
Skozi poglobljeno analizo trenutnih načrtov je Peterlin izpostavil več ključnih problematik:
Onesnaženost in vročina: Območje okoli železniške postaje je znano po visoki stopnji onesnaženosti z izpušnimi plini. Poleg tega širše območje postaja žarišče urbanega toplotnega otoka. Širitve cest Šmartinska in Železna naj bi potekale na škodo zelenih površin, kar bi lahko poslabšalo že tako kritično situacijo.
Pogoji za pešce: Zmanjšanje števila prehodov za pešce, širša vozišča in daljše poti za pešce so nekateri izmed izzivov, ki bi lahko poslabšali pogoje za pešce.
Prestopanje med prevoznimi sredstvi: Kljub poudarku na potrebi po hitrem prestopu med regionalnim in mestnim potniškim prometom trenutni načrti ne omogočajo učinkovitega prestopa v manj kot treh minutah.
Parkirišča in promet: Predvidena gradnja 3.700 novih parkirnih mest v objektih Emonika, Vilharia in avtobusne postaje bi lahko pripeljala do večjega zgoščevanja prometa v tem območju.
Pozitivni vidiki
Peterlin je izpostavil tudi pozitivne vidike, kot so izboljšanja za kolesarje in pohvale za nekatere križiščne rešitve. “Mesto je v zadnjih letih veliko storilo za kolesarsko mobilnost, vendar obstajajo še vedno priložnosti za izboljšave,” je dejal.
V luči vseh teh dejavnikov Peterlin opozarja na potrebo po celoviti preveritvi prometa in začetku razprave veliko prej v procesu. Poudarja, da je treba upoštevati napredne rešitve iz tujine in da je ta projekt ključen za oblikovanje mobilnosti v Ljubljani za prihodnje generacije.
Potniški center Ljubljana naj bi začel obratovati leta 2026, z gradnjo avtobusne postaje, ki se pričakuje naslednje leto, in nadgradnjo železniške postaje, ki že poteka. Toda preden bo prva lopata zemlje prekopana, se mesto sooča s ključnimi odločitvami o tem, kako oblikovati prihodnost svoje mobilnosti.