Odbor za infrastrukturo podprl novelo zakona o drugem tiru Divača–Koper

Foto: Pexels/fotografija je simbolna

Odbor za infrastrukturo podprl novelo zakona o drugem tiru Divača–Koper

[STA] – Odbor državnega zbora za infrastrukturo je brez nasprotovanja podprl predlog novele zakona o drugem tiru železniške proge Divača–Koper. Novela zakona poleg enotirne proge, ki je že v izgradnji, predvideva tudi vzpostavitev vzporednega levega tira, katerega gradnja naj bi se začela leta 2026. Skupna ocenjena vrednost tega dodatnega tira znaša nekaj manj kot 400 milijonov evrov.

Po besedah infrastrukturne ministrice Alenke Bratušek naj bi državni prostorski načrt za vzporedni levi tir, ki sicer ni del samega zakona, bil sprejet v kratkem. Ministrica je izpostavila tudi, da je bila čezmejna presoja vplivov na okolje že narejena, pri čemer Italija umeščanju vzporednega tira ne nasprotuje. Kljub temu so se dogovorili za “nekaj več monitoringa”, kar je po njenih besedah v interesu Slovenije.

Projekt izgradnje dodatnega tira bo vodilo projektno podjetje 2TDK, ki že nadzoruje gradnjo prvega tira. Generalni direktor podjetja, Matej Oset, je pojasnil, da bo točna cena vzporednega tira znana šele, ko bodo prejeli ponudbe. Ministrica Bratušek pa je dodala, da bo z zaključkom gradnje prvega tira, ki je že v teku, končani tudi dve tretjini projekta vzporednega tira.

Financiranje in ukinitev obstoječega tira

Ministrica je poudarila, da ostaja projekt gradnje drugega tira, ocenjen na nekaj več kot 1,1 milijarde evrov, v okviru investicijskega programa iz leta 2019. Dodala je, da so ob načrtovanju projekta v rezervacije vključili visoke zneske za nepredvidena dela, kar se je izkazalo za pravilno, zlasti zaradi vpliva visoke inflacije v zadnjih letih.

Zakon predvideva, da se obstoječi tir, po katerem trenutno teče promet, ukine, ko bo dvotirna proga v polni funkcionalnosti. Na tej trasi se bo nato zagotovila kolesarska povezava. Pomembno je tudi poudariti, da novela izključuje možnost sodelovanja tujih držav pri gradnji. Po besedah Bratušek je finančna konstrukcija za prvi tir že v celoti zaprta, vendar se še naprej trudijo pridobiti dodatna evropska sredstva.

Sukič pozdravlja izključitev tujega lastništva

Poslanka Nataša Sukič (Levica) je izrazila zadovoljstvo nad tem, da bo drugi tir ostal v celoti v lasti države. Izključitev možnosti sodelovanja zalednih držav, kot je Madžarska, je označila kot pozitiven korak: “Veseli nas, da država ne bo šla v ‘španovijo’ z Madžarsko in da bo drugi tir v celoti v lasti države,” je dejala.

Poslanca Svobode, Tamara Kozlovič in Miha Lamut, sta prav tako izrazila podporo noveli zakona. Kozlovič je poudarila, da novela uresničuje tudi želje lokalnih skupnosti, medtem ko je Lamut izpostavil projekt kot primer dobre prakse v Sloveniji: “Kljub vsemu hrupu, rompompomu, cirkusu ob pripravah na začetek izvedbe gradnje… je ta projekt dokaz, kako se stvari da pravilno izvajati.”

Skrb za financiranje in zasedenost proge

Poslanec Jožef Horvat (NSi) je kljub podpori izrazi skrb glede izključitve zalednih držav iz lastniške strukture 2TDK. “Vprašanje pa je, ali je to tudi prav in ali bo moral zaradi tega državni proračun k investiciji prispevati več, kar bi paraliziralo financiranje drugih razvojnih projektov,” je dejal. Poleg tega je izrazil skrb glede zasedenosti dvotirne proge glede na rast prometa v Luki Koper.

Poslanec Bojan Podkrajšek (SDS) je izpostavil pomen projekta za Slovenijo in poudaril, da je v njem vključeno veliko slovenskega znanja: “Veseli me podatek, da je v njem veliko slovenskega znanja in da znamo velike stvari zgraditi tudi Slovenci,” je zaključil.

Odbor je obravnaval tudi predlog novele zakona o uvajanju naprav za proizvodnjo električne energije iz obnovljivih virov, ki prenaša določbe novelirane evropske direktive o spodbujanju porabe energije iz obnovljivih virov.

Portal24; Foto: Pexels/fotografija je simbolna