Politico: EU je trgovinsko vojno s Kitajsko izgubila pred 10 leti
Spor med Brusljem in Pekingom glede solarnih panelov se je pred desetimi leti zaostril, nato pa je Evropska unija končno popustila. Predsednica Evropske komisije Ursula von der Leyen je nedavno napovedala preiskavo kitajskih subvencij za električna vozila. Zato je v Evropski uniji opazno pozitivno razpoloženje. Ta se nagiba k strožjemu pristopu k tej zadevi.
Prejšnje soočenje je bilo zaradi razmeroma majhne industrije solarnih panelov, zdaj pa so stave visoke. Gre za ključno ozelenitev avtomobilskega sektorja. Evropska unija je odločena, da te bitke ne bo izgubila, kar je poleg Evropske komisije izrecno podprl tudi nekdanji komisar za trgovino Karel De Gucht.
De Guchtov mandat med letoma 2010 in 2014 so zaznamovali njegovi poskusi, da bi se zoperstavil kitajskemu nelojalnemu nižanju cen na področju solarnih panelov in telekomunikacijske opreme. Vendar je Kitajska spretno izigrala države EU, kar je privedlo do oslabljenega položaja. De Gucht je med sporom okoli solarnih panelov razmišljal o notranjih nesoglasjih v Evropski komisiji. Opazil je, da soglasja ni bilo in menil je, da je to posledica velikega pritiska Kitajske na posamezne države članice.
Spomnil je, da je bila evropska solarna industrija, ko se je EU odločila ukrepati, že skoraj zdesetkana. Ukrepi Komisije so bili šibki predvsem zaradi notranjih razhajanj. Kljub nasvetom 18-ih držav EU je De Gucht v upanju, da bo našel rešitev s pogajanji, uvedel tarife, ki so bile najprej nizke in so se več mesecev postopoma povečevale.
De Gucht je opozoril na spreminjajoče se stališče Evrope do Kitajske in poudaril premik k bolj kritičnemu pogledu. Pod “geopolitično” komisijo von der Leyenove je EU spremenila svoja pričakovanja. Ne pričakuje se več, da bo trgovina s Kitajsko privedla do geopolitične harmonije. Ukrepi Kitajske do Tajvana, pandemija koronavirusa, motnje v svetovni dobavni verigi in ruska vojna v Ukrajini izpostavljajo gospodarsko ranljivost EU.
Marie-Pierre Vedrenne, francoski poslanec Evropskega parlamenta, je dejal: “Iz preteklosti smo se že nekaj naučili.
Vzpon električnih vozil v Evropi
V svojem nedavnem govoru je Von der Leyenova spomnila na propad evropske sončne industrije. Kritizirala je kitajske nepoštene trgovinske prakse, zaradi katerih so ogrožena številna evropska podjetja s področja sončne energije.
Zdaj so stave višje. Prodaja električnih vozil naj bi do leta 2023 narasla na več kot 14 milijonov enot v vrednosti 560 milijard dolarjev.
Elvire Fabry z Inštituta Jacquesa Delorsa je poudaril hiter odziv Evrope v sektorju električnih vozil. Opozorila je na pretekle izkušnje s sončnimi celicami in pomembno vlogo avtomobilske industrije v Evropi.
Evropska avtomobilska industrija je na razpotju. Kitajska prevlada na področju električnih vozil narašča že več kot desetletje. Brez svoje dobavne verige baterij bi lahko evropske zelene industrijske pobude okrepile kitajsko konkurenčno prednost.
Holger Hestermeyer, profesor prava, je opozoril na zmanjševanje vloge Evrope. Poudaril je, da mora Evropa razviti strategijo za ohranitev svoje vodilne vloge v industriji.
Obstaja nevarnost, da se bo sondiranje električnih avtomobilov ponovilo v sporu o sončnih elektrarnah, ki je na koncu zastal. Ključna skrb so povračilni ukrepi Kitajske, ki bi lahko prek držav EU pritisnili na Evropsko komisijo. John Clancy, nekdanji tiskovni predstavnik Komisije za trgovino, se spominja kitajske strategije v času sonde o sončnih elektrarnah.
Odziv EU na kitajsko trgovinsko taktiko
Kitajska je ciljala na občutljive sektorje v državah članicah, kar je hitro privedlo do političnega odziva. Kitajska je na primer ciljala na francoski izvoz vrhunskega vina, kar je povzročilo velik pritisk francoskega vinskega sektorja. Vendar pa vsi povračilni ukrepi ne vodijo do podreditve. Zaradi trgovinske blokade Litve, ki jo je Peking leta 2021 uvedel zaradi njenih odnosov s Tajvanom, so se države EU povezale v podporo.
Za Fabryja ne gre za pretekle spore, temveč za asertivno Evropsko unijo. Prepričana je, da se je EU zdaj pripravljena soočiti z vprašanji, saj se je naučila iz situacije s sončnimi kolektorji. Drugi izziv je čas. Protisubvencijske preiskave trajajo eno leto, tako da se o nadaljnjih ukrepih proti Kitajski odloča naslednja Komisija. Zaradi te negotovosti ima Kitajska večjo pogajalsko moč.
Clancyju se zdi nenavadno, da predsednica Komisije uvaja tako kritičen trgovinski ukrep tako blizu konca svojega mandata. Če želi biti učinkovita, mora pokazati zavezanost. De Gucht meni, da bi morala Komisija glede na evropske subvencije izbrati drugo pot kot protisubvencijsko preiskavo. Namesto tega bi bila zaščitna preiskava bolj strateška, saj bi opozorila na dinamiko trga in ne bi neposredno obtožila Kitajske.
De Gucht trdi, da je Evropa v določeni meri odgovorna za sedanje stanje na trgu električnih vozil. EU ni pravočasno prepoznala tržnih tveganj, povezanih z električnimi vozili, zaradi česar se mora zdaj hitro prilagajati.