Vlada naj bi po reviziji nakupa 45 nemških osemkolesnikov boxer našla alternativo. Boxerje naj bi menjali za poljske oklepnike KTO rosomak. Ministrstvo za obrambo govoric o poljskih oklepnikih ne komentirajo. Navedbe o tem, da naj bi bila nabava boxerjev povezana z donacijami, ki jih Slovenija daje Ukrajini so zanikali.

Nekdanji minister Matej Tonin je domnevni posel s Poljaki kritiziral. Rosomaki so zastareli in  nudijo slabšo zaščito je dejal Tonin. Nekdanji načelnik generalštaba Dobran Božič pa poudarja, da imajo poljski osemkolesniki dobre reference iz Afganistana.

Pogovori o možnosti nakupa poljskih osemkolesnikov KTO rosomak naj po poročanju Dela, ki se sklicuje na več med seboj povezanih virov bi naj potekali.

“Dokler revizija ne bo zaključena, ne moremo komentirati vprašanj v zvezi z nabavo bojnih kolesnih vozil 8×8,” so zapisali na ministrstvi v odgovoru na vprašanje novinarjev 24ur.

Matej Tonin pravi, da je vozilo doseglo vrhunec v prejšnjem desetletju. Po njegovem mnenju je to razlog za nižjo ceno. Vojska bo morala vozilo menjati že na srednji rok, pravi Tonin in dodaja, da so vozila boxer zmogljivejša in nudijo boljšo zaščito. Predvsem pa omogočajo integracijo modernih sistemov in daljinsko upravljane bojne postaje.

Klemen Grošelj, nekdanji sekretar na ministrstvu za obrambo se je odzval na Toninove kritike. Obe vozili (boxer in rosomak) imata enako stopnjo zaščite pred izstrelki (do 14,5 milimetra), je zapisal Grošelj.

Na informacijo, da naj bi bila nabava boxerjev povezana z donacijami Ukrajini, se je za 24ur odzval državni sekretar na ministrstvu za obrambo Damir Črnčec. Zatrdil je: “Želel bi demantirati navedbe v javnosti, da je nabava boxerjev v kakršnikoli obliki povezana z donacijami Slovenije Ukrajini.” .

Rosomak prestal resen test v Afganistanu

Osemkolesnike rosomak delajo od leta2003. Uporabljajo ga tudi v Združenih arabskih Emiratih. Poljski kontingent v Afganistanu je prva vozila prejel leta 2007. Po nekaterih poročilih v poljskih medijih, naj bi se skoraj vsa vozila vsaj enkrat “srečala” z različnimi izstrelki upornikov in utrpela poškodbe. Iz uporabe je bilo neposredno izločenih osem. Zaščito so tekom operacij v Afganistanu okrepili. Poljaki navajajo, da naj bi vozila rešila številna življenja. 

Nekdanji načelnik generalštaba SV in nekdanji poveljnik 15. kontingenta SV v Afganistanu Dobran Božič pojasnjuje, da je bilo vozilo v Afganistanu preizkušeno. “Zaščita vozila v Afganistanu je bila zadovoljiva.  Rosomak je imel zaščito vsaj tako dobro kot Patria. Iz svojih izkušenj pa lahko povem, da se je dobro izkazal. Na začetku so bile neke pomanjkljivosti, ki so jih potem odstranili.” 

Božič pravi, da gre za sodobno vozilo. “Vojaška vozila se ne menjajo na pet let tako kot navadna civilna vozila. Življenjska doba takšnih vozil je krepko daljša, tudi do 30 let. Vozilo je sodobno, kot so naše patrie. Kupijo se pa lahko različni tipi zaščite glede na uporabo bojnega vozila.” Božič meni, da ima rosomak primerljivo zaščito z boxerjem. 

Pomembno je, da je “bataljonska bojna skupina vedno osnovana na isti platformi, predvsem njen bojni del, vključno s poveljstvom,” pravi bočič, ki  verjame, da je bilo z boxerji to upoštevano.

“Je pa bila številka nekoliko nizka iz mojih izkušenj. Verjamem pa, da je vojaška stroka to pravilno naredila. Predvsem je pomembno, da ne kupujemo različnih vozil v sestavo, ker je vzdrževanje težko. Ko greš na misijo in operacijo, je vzdrževanje za tako majhno vojsko, kot jo imamo mi, z nemobilnim delom, težko zagotoviti. Zato se vedno nasloniš na nekoga, ki je tam. Če imaš dva ali tri tipe vozil, je težko najti nekoga, ki ima ta vozila in pomaga pri vzdrževanju.” 

Dobran Božič

Vir: 24ur Foto: Defense-update

By A.K.

Komentar: