Preverjanje dejstev: Je Olena Zelenska res kupila 4 milijone evrov vreden Bugatti?
Ruska invazija na Ukrajino še vedno traja, krepi pa se tudi dezinformacijska vojna, usmerjena proti nasprotnikom Moskve. Tokrat lažne novice ciljajo na Oleno Zelensko, ženo ukrajinskega predsednika Volodimirja Zelenskega. Na Oleno se je na družbenih medijih tako zgrnil val obtožb. Po teh trditvah naj bi Zelenska za nakup luksuznega hiperavtomobila Bugatti, ki še ni prišel na trg porabila milijone davkoplačevalskega denarja.
Fotografija domnevnega računa za Bugatti, vrednega 4,4 milijona, je postala viralna. Na računu je navedeno ime Zelenska, kraj dostave Pariz, datum proizvodnje pa januar 2026. Valuta ni določena, nekateri pa pravijo, da gre za ameriške dolarje, drugi za evre. Obtožbe namigujejo, da je bil avto plačan z zahodno finančno pomočjo, namenjeno Ukrajini v boju proti ruski invaziji.
Razkrinkana lažna novica
Kljub viralnosti teh objav je BBC hitro poročal, da so trditve lažne in so del ruske dezinformacijske kampanje, pred predsedniškimi volitvami novembra, usmerjene pa so v ZDA. Trditev se je pojavila na različnih manj odmevnih ruskih novicah na spletu, ki so vse kazale na domnevno ugledno francosko spletno stran “Veritée Cachée” (Skrita resnica).
Po navedbah te spletne strani naj bi zakonca Zelenski med junijskim obiskom Francije za obeleževanje dneva D imela zasebno predstavitev z Bugattijem, kjer naj bi Zelenska naročila nov hiperavtomobil. V članku naj bi bil viden tudi prodajalec, ki se pogovarja o poslu. Vendar se je izkazalo, da je bila zgodba izmišljena.
Avtohiša Bugatti Paris je v izjavi na Instagramu zanikala obstoj transakcije in pristnost računa. Poudarili so številne napake, kot so nepravilna cena, netočni opisi in stare grafike, ter pomanjkanje ključnih podrobnosti, kot sta številka naročila in naslov prodajalca, ki so obvezni za francoske račune.
Pravne posledice
Skupina Car Lovers Group je že sprožila tožbe zaradi ponarejanja, uporabe ponaredkov, prilastitve identitete in obrekovanja. V izjavi so ostro obsodili dezinformacijsko kampanjo. Prodajalec avtomobilov v videoposnetku, ki govori o prodaji, je bil ustvarjen z umetno inteligenco, njegov obraz pa je bil sestavljen iz fotografije, kar so preverjevalci dejstev hitro razkrinkali. Strokovnjaki opozarjajo, da je lahko težko prepoznati globoke ponaredke, vendar obstajajo znaki, kot so nenavadni gibi in robotski govor, ki lahko pomagajo pri prepoznavanju.
Pomen preverjanja dejstev
Ruski državni mediji in drugi prorusko naravnani mediji so večkrat obtožili zakonca Zelenski, da kopičita bogastvo z zahodno pomočjo. Nobena od teh obtožb se ni izkazala za resnično. Te zgodbe pa dokazujejo obsežno rusko dezinformacijsko kampanjo, namenjeno vplivanju na javno mnenje v Evropi in širšem zahodnem svetu, destabilizaciji podpore Ukrajini in spodkopavanju demokracije.
Lažne zgodbe so v času volitev, kot je bil prejšnji teden v Združenem kraljestvu in Franciji, ter pred volitvami v ZDA ob koncu leta, vse pogostejše. Zato je pomembno, da preverjamo vire informacij in se zanašamo na zanesljive, nepristranske medije, da se izognmo širjenju napačnih informacij.
[Vir: Euronews]; Portal24;
Foto: Olena Zelenska/Urad predsednika Ukrajine