Pri kateri starosti naj se otrok nauči brati?
Učenje branja je ena od najpomembnejših prelomnic v otrokovem življenju, a potrebuje čas in potrpljenje. Dr. Gina Posner, pediatrinja iz Kalifornije, poudarja, da nekateri starši skušajo pospešiti ta proces, vendar je pomembno razumeti naravni potek razvoja. Raziskave kažejo, da večina otrok osvoji branje med šestim in sedmim letom starosti.
Ameriška akademija za pediatrijo opozarja, da otroka ne bi smeli silili v branje, preden so pripravljeni, saj to lahko zavre njihovo zanimanje za učenje. Namesto tega je ključno zagotoviti kakovostno branje, ki vključuje pogovor o knjigi med branjem, označevanje podob in čustev ter prilagajanje zgodb otrokovemu razvoju.
Pediaterka dr. Naline Lai poudarja, da branje ni le prepoznavanje črk, temveč potovanje, ki vpliva na različne veščine. Starši imajo pomembno vlogo pri spodbujanju otrokove ljubezni do knjig. Že od rojstva naprej je koristno brati otroku, kar potrjujejo tudi raziskave. Če otroka redno izpostavljamo knjigam, to pozitivno vpliva na njegovo razumevanje besed in bralne veščine v prihodnosti.
Vključno s ponavljajočimi se besedami in rimami lahko spodbudimo otrokovo zanimanje za branje. Glede na starost otroka je pomembno izbirati prave knjige in pristope:
- Starost 1–3 let: Odgovarjanje na vprašanja o slikah, prepoznavanje predmetov, preprosto pretvarjanje branja.
- Starost 3 leta: Poslušanje daljših branih knjig, petje abecednih pesmi, prepoznavanje prve črke imena.
- Starost 4 leta: Prepoznavanje znakov in besed, ki se rimajo, pisanje imena, osnovno združevanje črk.
- Starost 5 let: Sestavljanje rimajočih besed, branje preprostih besed, prepoznavanje znanih besed v tisku.
- Starost 6–7 let: Branje zgodb, izgovarjanje neznanih besed, samopopravljanje napak, pisanje zgodb.
- Starost 7–8 let: Samostojno branje daljših knjig, uporaba konteksta za razumevanje besed.
Pomembno je, da starši spodbujajo otroka, ne da bi ga pritiskali. Zgodnje izpostavljanje knjigam in ustvarjanje pozitivne bralne izkušnje lahko pomagata otroku razviti trdne bralne temelje za prihodnost.