Razlitje nafte v Kerški ožini: Okoljska katastrofa brez primere

ByAna Koren

24. januarja, 2025 , ,
[Foto: Pixabay/ junebug12851/fotografija je simbolna]

Razlitje nafte v Kerški ožini: Okoljska katastrofa brez primere

Satelitski posnetki, ki jih je analiziral BBC Verify, razkrivajo obsežno razlitje nafte v Kerški ožini, ki ločuje Rusijo od priključenega Krima. Naftni madež se je začel širiti po tem, ko sta bila 15. decembra zaradi neurja poškodovana dva naftna tankerja v Črnem morju, piše BBC. Ladja Volgoneft-239 je nasedla, medtem ko je Volgoneft-212 potonila. Do zdaj je izteklo do 5000 ton nafte, kar predstavlja eno najhujših okoljskih nesreč v Rusiji v zadnjih desetletjih.

Razlitje nafte, ki ga ruski znanstveniki opisujejo kot najhujšo „okoljsko katastrofo“ v državi v 21. stoletju, je prizadelo široko področje. Po besedah Viktorja Danilova-Danilyana, vodje znanosti na Ruski akademiji znanosti, gre za prvič, da se je kurilno olje razlilo v takšnem obsegu. Satelitske slike, ki jih je 10. januarja pregledal BBC Verify, kažejo naftni madež, ki meri najmanj 25 kilometrov, z dodatnim manjšim madežem, velikim približno 5,7 kilometra. Po navedbah Greenpeacea razlitje zdaj pokriva področje velikosti do 400 kvadratnih kilometrov.

Posledice nesreče niso omejene le na Kerško ožino. Nafta je bila opažena na plažah v Anapi in se širi proti severu do mesta Berdjansk v Ukrajini ter proti jugozahodu do jezera Donuzlav na Krimskem polotoku. Obstaja možnost, da nafta do konca januarja doseže Odeso v južni Ukrajini, z možnim vplivom na obale Romunije, Bolgarije in Turčije.

Okoljske posledice

Razlitje vključuje kurilno olje razreda M100, ki se strdi pri temperaturi 25 stopinj Celzija. Ko nafta potone pod vodno gladino, je njeno čiščenje izjemno zahtevno in lahko traja desetletja, da jo morski mikroorganizmi biorazgradijo. Posnetki ruske nevladne organizacije Zemlja se dotika vseh kažejo velike količine nafte na morskem dnu, kar močno vpliva na morski ekosistem.

Poročila Greenpeacea in posnetki, potrjeni s strani BBC Verify, prikazujejo nafto prekrita morska bitja, vključno s pticami. Po uradnih podatkih je bilo približno 6000 ptic dostavljenih v rehabilitacijske centre, vendar preživetje ostaja nizko. V lokalnem zavetišču za ptice je od 1051 prizadetih ptic preživelo le približno 17 odstotkov. Podobno so v rehabilitacijskem centru za delfine našli približno 70 mrtvih delfinov na obalah regije. Po mnenju strokovnjakov bi lahko dolgoročne posledice vključevanje nafte v prehranjevalno verigo še dodatno ogrozile življenje v prizadetih področjih.

Vprašanja glede varnosti tankerjev

Strokovnjaki opozarjajo, da je nesreča razkrila pomembne pomanjkljivosti v varnosti plovil. Oba poškodovana tankerja sta stara več kot 50 let, kar odpira vprašanja o njihovem tehničnem stanju. Po ruskih varnostnih predpisih tem vrstam ladij v zimskem obdobju ni dovoljeno zapuščati rek, saj niso zasnovane za visoke valove. Posnetki incidenta kažejo, da se je premec enega tankerja med nesrečo popolnoma odlomil.

Kapitana obeh ladij so aretirali, sprožena pa je bila kazenska preiskava. Ukrajinski aktivisti so ladje obtožili, da so del ruske „naftne flote v senci“, ki se uporablja za izogibanje sankcijam. Kljub temu analitiki, ki so govorili z BBC, teh trditev niso mogli potrditi.

Dolgoročne posledice razlitja bodo verjetno še dolgo vplivale na življenje in okolje v regiji. Po besedah Dmitryja Markina iz Greenpeacea so posledice za Rusijo med najhujšimi v njeni zgodovini, vendar je večina iztečenega kurilnega olja še vedno v morju, kar pomeni, da bodo prizadeta tudi zasedena ozemlja Ukrajine. Eksperti ocenjujejo, da bodo stroški čiščenja in sanacije znašali več milijard dolarjev, številni deli obale pa bodo morali biti trajno preoblikovani zaradi odstranitve onesnažene prsti.

Portal24; Foto: Pixabay/ junebug12851/fotografija je simbolna