Revizija: Prenova postaje Jesenice za 170 milijonov evrov upravičena
[MMC RTV SLO] – Ministrstvo za infrastrukturo je izvedlo revizijo projekta prenove železniške postaje Jesenice, ki jo je vodilo avstrijsko podjetje IKK, specializirano za infrastrukturne projekte in revizije. Na predstavitvi revizije je infrastrukturna ministrica Alenka Bratušek izpostavila potrebo po spremembi imena projekta, ki bolj odraža njegov dejanski namen.
“Projekt je upravičen. Mogoče je bilo nekoliko nesrečno izbrano ime projekta,” je dejala ministrica. Predlagala je, da bi projekt preimenovali v “logistično vozlišče Jesenice.” Revizijo projekta je vodil Franz Lückler, nekdanji vodja kabineta deželnega glavarja Štajerske in generalni direktor podjetja Asfinag, ki je sodeloval pri reviziji. Lückler je izpostavil, da je bil projekt pod drobnogledom glede izvedljivosti, obsega ter stroškov.
“Najprej smo ugotovili, da je verjetno poimenovanje Železniška postaja Jesenice slabo izbrano oziroma morda celo ni pravilno, saj gre pri tej postaji bolj za logistično vozlišče, ki pa je izrednega pomena in zelo potrebno z vidika strategij. Tako Evropske unije kot tudi Slovenije,” je dejal Lückler. Po njegovih besedah se v prihodnosti načrtuje večji delež tovornega prometa na železnicah, skladno z evropskim projektom Shift to Rail. To je razlog, zakaj po vsej Evropi potekajo modernizacije železniške infrastrukture. “Prihodnji cilji so, da se večina tovornega prometa s cest prenese na železnice,” je pojasnil.
Potrebne spremembe in načrti
Revizija je izpostavila konkretne ukrepe, ki so potrebni za modernizacijo postaje Jesenice. Potrebna bo gradnja dodatnih peronov, vzpostavitev daljinsko vodenih kretnic ter ureditev elektronskih in električnih sistemov. “Poleg tega je treba urediti podvoze, saj že leta deli kraj Jesenice na dva dela,” je dejal Lückler. Ključna točka projekta pa je priprava infrastrukture za odvijanje težkega tovornega prometa.
Jesenice bodo v prihodnosti postale pomembno intermodalno vozlišče, kjer se bo prepletal potniški in tovorni promet. Lückler je dodal, da bo v prihodnosti obseg tovornega prometa na tej lokaciji še bistveno narasel. Revizija je vključevala primerjavo stroškov projekta s cenami železniške infrastrukture v Avstriji in Nemčiji. Lückler je navedel primer gradnje glavne železniške postaje na Dunaju, ki je bila zgrajena pred štirimi leti za milijardo evrov. V primerjavi s tem se ocenjena vrednost projekta na Jesenicah, ki znaša 170 milijonov evrov, zdi primerna.
“Predvsem bi priporočal ministrici, da se spremeni ime, torej ne železniška postaja Jesenice, ampak logistično vozlišče Jesenice,” je še dejal Lückler in opozoril, da ponovni razpisi podražijo projekte za 10 do 15 odstotkov. Prav tako je predlagal, da ministrstvo prejete ponudbe uporabi kot izhodišče za nadaljnja pogajanja.
Povečanje stroškov in financiranje projekta
Prvotna ocena projekta je znašala 81 milijonov evrov, vendar so se stroški zaradi inflacije in razmer na trgu povečali na 137 milijonov evrov. Najugodnejša prispela ponudba znaša 170 milijonov evrov z davkom. Ministrstvo za infrastrukturo in direkcija za infrastrukturo sta višje stroške utemeljila s potrebami po dodatnih tirovih, podhodu in mostu.
Ministrica Bratušek je poudarila, da je projekt nujen in upravičen. Izpostavila je, da je Slovenija za projekt pridobila 56,5 milijona evrov evropskih sredstev iz instrumenta za povezovanje Evrope. “To ni denar, ki bi Sloveniji kar tako pripadal, ampak se z vsakim projektom posebej prijavimo na razpis in vsak konkreten projekt posebej dobi denar,” je dejala ministrica. Če bi projekt na Jesenicah opustili, bi Slovenija izgubila ta sredstva.
Ministrica je napovedala, da bo izsledke revizije predstavila koalicijskim partnerjem in vladi. Namen prenove železniške postaje Jesenice ni zgolj izboljšanje infrastrukture za potnike, temveč tudi zagotovitev večje vloge železnic v tovornem prometu. Jesenice bodo v prihodnosti pomembno logistično vozlišče, kar je ključni cilj projekta.
Portal24; Foto: Danijel Kovačič Grmek / UKOM