Skrivnostna flota, ki Rusiji pomaga prevažati nafto po svetu
Ruska nafta še vedno najde pot do kupcev po vsem svetu. A tudi tisti, ki dneve spremljajo njeno gibanje čez ocean, težko odkrijejo, kdo točno prevaža to nafto. Ko so se zahodne sankcije proti Rusiji stopnjevale zaradi invazije na Ukrajino, se je obstoječi floti skrivnostnih tankerjev, ki so pripravljenih olajšati ruski izvoz nafte pridružilo vedno več tankerjev.
Poznavalci industrije ocenjujejo velikost te “nevidne” flote na približno 600 ladij ali približno 10 odstotkov svetovnega števila velikih tankerjev. Številke pa še rastejo.
Kdo je lastnik in upravljavec teh ladij, ostaja skrivnost. Ker je trgovanje z rusko nafto v zadnjem letu postalo bolj zapleteno, so se številne zahodne ladjarske družbe umaknile iz posla. Pojavile so se nove in nejasne ladjarske družbe, včasih s fiktivnimi podjetji v Dubaju ali Hong Kongu. Nekateri so ladje kupovali od Evropejcev, drugi so obnavljali stare ladje, ki bi sicer pristale na odpadu.
Flota pod radarjem je pridobila na pomenu, ker se Moskva poskuša izogniti sodelovanju z zahodnimi pošiljatelji, kupci na Kitajskem in v Indiji pa izrivajo tiste v Evropi, ki jim je zdaj prepovedano kupovati rusko nafto in rafinirane proizvode, kot je npr. dizel.
Ne spreglejtePošiljanje bolj oddaljenim strankam zahteva dodatne ladje in ladjarje, ki so se pripravljeni soočiti z dodatnimi zapleti in pravnimi tveganji, zlasti po tem, ko so države G7 uvedle omejitve cen ruske nafte.
Širitev flote
Širitev flote v senci poudarja dramatične spremembe, ki jih je ruska vojna prinesla na svetovni naftni trg. V prizadevanju, da ostane v poslu, je drugi največji izvoznik surove nafte na svetu preoblikoval desetletja stare vzorce trgovanja in razdelil svetovni energetski sistem na dva dela.
“Obstaja flota, ki ne posluje z Rusijo, in obstaja flota, ki posluje skoraj izključno z Rusijo. Le nekaj pošiljateljev dela z obema stranema,” je dejal Richard Matthews, vodja raziskav pri EA Gibson, mednarodnem ladijskem posredniku.
Ko se je Evropa odrekla ruski energije, so posle začeli sklepati kupci v Aziji. Kitajska je leta 2022 uvoz ruske nafte v povprečju povečala na 1,9 milijona sodov na dan. T je 19 odstotkov več kot leta 2021, poroča Mednarodna agencija za energijo. Indija je nakupe povečala še močneje in zabeležila 800-odstotno rast na povprečno 900.000 sodčkov na dan.
Ruski izvoz nafte na Kitajsko in Indijo je rekordne ravni dosegel januarja, torej po tem, ko je začela veljati evropska prepoved ruske nafte na morju, poroča Kpler, podjetje za podatke in analitiko. Nadaljeval se je tudi izvoz v Turčijo. Prepoved ruskih naftnih derivatov je začela veljati februarja.
Za izpolnjevanje teh naročil so potrebne ladje, primerne za prevoz. Ruska nacionalna flota nima dovolj plovil. Tu se pojavi “flota v senci” oz. “nevidna flota”.
“Nevidna flota”
Matthew Wright, višji tovorni analitik pri Kplerju, razvršča ladje, ki prevažajo rusko surovo nafto, v dve kategoriji: “sive ladje” in “temne ladje”. Sive ladje so bile po invaziji, večinoma prodane od evropskih lastnikov podjetjem na Bližnjem vzhodu in v Aziji, ki prej niso bila dejavna na trgu tankerjev. Po drugi strani so “temne ladje” veterani iranskih in venezuelskih kampanj za izogibanje zahodnim sankcijam, ki so se nedavno preusmerile na transport ruske surove nafte.
“Pogosto obstajajo dokazi, da so prikrivali svoje dejavnosti z izklopom svojih transponderjev AIS,” je dejal Wright o “temnih” ladjah, pri čemer se je skliceval na tehnologijo, ki pomaga identificirati in locirati plovila.
Brez pravil
Čeprav so zahodne države prepovedale uvoz večine ruske nafte, ni nobenih pravil, ki bi zahodnim ladjam preprečevala dostavo nafte kupcem, kot sta Kitajska in Indija, ali zagotavljanje storitev, kot je zavarovanje – če se spoštujejo zgornje meje cen G7.
Po podatkih Kplera so ladje evropskih lastnikov januarja prepeljale 36 odstotka ruskega blaga, prodanega januarja.
Toda pravna tveganja in tveganja za ugled zaradi neupoštevanja omejitev cen so velika. Obenem Rusija komaj čaka, da konča sodelovanje z zahodnimi ladjarji. To je pripeljalo do razvoja novega razreda, katerega sestava je temnejša in njegova zgodovina je bolj barvita.
“Temna flota, ki je prevažala venezuelsko in iransko nafto po svetu, je nekaj, za kar smo vsi pričakovali, da se bo povečalo in se je,” je dejal Janiv Shah, višji analitik pri svetovalnem podjetju Rystad Energy.
Eden od razlogov pošiljanje ruske nafte na dolga potovanja na Kitajsko ali Indijo je manj učinkovito kot pošiljanje v bližnje države, kot je Finska. Po besedah EA Gibsona Rusija zdaj potrebuje štirikrat več ladijskih zmogljivosti za svojo surovo nafto kot pred invazijo.
Posledično se na mesec senčni floti proda približno 25 do 35 ladij. Neprofitna organizacija Global Witness ocenjuje, da so bili od konca februarja 2022 do januarja letos v četrtino prodaje naftnih tankerjev vpleteni neznani kupci. To je približno dvakrat več kot leto prej.
“Verjetnost večjega razlitja ali nesreče je iz dneva v dan večja”
Povpraševanje bi se lahko v prihodnjih mesecih povečalo, če bo Kitajska potrebovala več goriva za okrevanje gospodarstva. Če se večji odstotek svetovne flote uporablja za rusko surovo nafto in naftne derivate, to porablja zmogljivost, kar povečuje stroške za vse naftne trgovce.
“Prišlo je do velikega povečanja neučinkovitosti v delovanju trga tankerjev,” je dejal Kplerjev Wright.
Postavljajo se tudi vprašanja o tem, kdo na koncu nadzoruje nevidno floto. Nekatera od navideznih podjetij, ki so se pojavila, so povezana z “rusko državo ali nekaterimi politično povezanimi dejavniki,” je prepričan Sergej Vakulenko, nekdanji izvršni direktor ruske naftne družbe in zdaj štipendist na Carnegiejevi ustanovi za mednarodni mir.
Minuli konec tedna je Evropska unija proti družbi Sun Ship Management, hčerinski družbi Sovcomflota, največjega ruskega ladjarja uvedla sankcije. EU je sporočila, da je to podjetje s sedežem v Dubaju, registrirano pred desetimi leti, “delovalo kot eno ključnih podjetij za upravljanje pomorskega transporta ruske nafte. Ruska federacija pa, da je končni upravičenec” njegovih poslovnih operacij.
Poleg tega strokovnjaki pravijo, da se lahko zaradi flote v senci Rusija lažje izogne sankcijam ali proda svojo nafto nad ceno. Prav tako je težje ugotoviti razliko, saj se prodajajo natanko ruski sodi. Strokovnjaki so v carinskih podatkih našli dokaze, da se Urals, referenčna znamka ruske nafte, v ključnih pristaniščih prodaja za veliko več, kot kažejo uradne cene.
Pomembna je tudi varnost. Temna flota naj bi imela velik kontingent ladij, starejših od 15 let, takšnih, ki bi jih velike naftne družbe običajno upokojile zaradi dotrajanosti. Zdaj vse več teh ladij potuje po svetu.
“Imate vsa ta stara plovila, ki verjetno niso vzdrževana v skladu s standardom, kot bi morala biti. Verjetnost večjega razlitja ali nesreče se povečuje iz dneva v dan, ko ta flota raste,” je dejal Matthews iz EA Gibson.
Vir Foto: Pexels