Slovaška in Madžarska: Hrvaška ni zanesljiva za tranzit nafte

ByMiha Kovač

3. avgusta, 2024

Slovaška in Madžarska zavrnili predlog Evropske komisije za nadomestitev ruske nafte preko Hrvaške

Slovaška in Madžarska sta zavrnili predlog Evropske komisije, da bi nadomestili izgubljene zaloge ruske nafte preko Hrvaške. Hrvaška se je odzvala z zaskrbljenostjo glede zanesljivosti tranzita nafte preko njenega ozemlja.

Težave z oskrbo z nafto so nastale julija, ko so ukrajinske oblasti ustavile dobavo ruskega izvoznika Lukoil preko naftovoda Družba, ki povezuje Rusijo z vzhodno Evropo. Zaradi tega sta Madžarska in Slovaška zaprosili Evropsko komisijo za posredovanje, saj je njihova zanesljivost oskrbe postala vprašljiva.

Madžarski zunanji minister Péter Szijjártó je dejal, da Hrvaška ni zanesljiva država za tranzit nafte, saj so se cene tranzita od začetka ukrajinske vojne povečale za petkrat. Njegove izjave so bile označene kot politično žaljive s strani hrvaškega zunanjega ministra Gordana Grlića Radmana, ki je poudaril, da Hrvaška vedno odgovarja zadržano in zmerno.

Slovaška je potrdila, da je prejela pismo hrvaške vlade, ki ponuja zagotovitev dobave, vendar se postavlja vprašanje o ceni in zmogljivosti. Slovaški zunanji minister Juraj Blanar je dejal, da Slovaška želi, da Evropska komisija doseže dogovor z Ukrajino za ponovno vzpostavitev dobav iz Rusije, a hkrati išče tudi alternativne rešitve.

Prepoved uvoza ruske nafte

Evropska unija je po ruski invaziji leta 2022 prepovedala uvoz ruske nafte, vendar je Madžarski, Slovaški in Češki dovolila, da najdejo alternativne poti za oskrbo. Pretok nafte drugih ruskih dobaviteljev preko naftovoda Družba se je nadaljeval, medtem ko je Evropski komisar Valdis Dombrovskis poudaril, da je nafta Lukoila na tej točki že v lasti drugih subjektov in zato ni predmet sankcij.

Madžarska in Slovaška sta prav tako izrazili nezadovoljstvo, da Hrvaška ni investirala v povečanje tranzitnih zmogljivosti. Janaf, hrvaški upravljavec naftovodov, je te obtožbe zavrnil, poudaril, da nenehno vlaga v transportno-skladiščni sistem in dokazal, da lahko prepelje 1,2 milijona ton surove nafte mesečno.

Maja 2023 sta Janaf in madžarski MOL podpisala enoletno pogodbo o transportu in skladiščenju 2,9 milijona ton surove nafte po jadranskem naftovodu. Kljub temu Madžarska vztraja, da Hrvaška ni dokazala največje tranzitne zmogljivosti svojega plinovoda.

Janaf je zagotovil, da je tehnično in organizacijsko pripravljen oskrbovati srednjeevropske rafinerije z zadostnimi količinami nafte za nemoteno delovanje in izrazil upanje na dolgoročno partnerstvo z odprtimi pogovori in sodelovanjem.

[Vir: Euractiv]; Portal24; Foto: Freepik