Slovenija med najuspešnejšimi državami na evropskem razpisu za promet

https://drugitir.si/medijsko-sredisce/fotogalerijaGradnja drugega tira [Foto: 2TDK]

Slovenija je dosegla enega največjih uspehov na področju črpanja evropskih sredstev za prometno infrastrukturo. Evropska komisija je v okviru razpisa iz programa Instrument za povezovanje Evrope (IPE/CEF) potrdila financiranje desetih projektov slovenskih prijaviteljev v skupni vrednosti več kot 167 milijonov evrov nepovratnih sredstev. Med njimi izstopa projekt Drugi tir Divača–Koper, ki bo prejel kar 156 milijonov evrov.

Po podatkih Ministrstva za infrastrukturo je bilo na razpis oddanih 239 ustreznih vlog, izbranih pa le 94 projektov iz celotne Evropske unije. Slovenija je med njimi z desetimi uspešnimi vlogami presegla 70-odstotni uspeh glede na število oddanih vlog in se tako uvrstila med najuspešnejše države v razpisu.

»V tako močni konkurenci projektov iz celotne Evropske unije in ob omejenih razpisanih sredstvih je to izjemen uspeh, zato čestitamo za uspešne prijave,« so zapisali na Ministrstvu za infrastrukturo.

Med izbranimi slovenskimi projekti je največji delež evropskih sredstev – 156 milijonov evrov – dodeljen projektu Drugi tir Divača–Koper. Ta ključni infrastrukturni projekt je bil uspešen tako na kohezijskem razpisu (za elektro opremo in opremljanje) kot tudi na splošnem razpisu (za uvedbo sistema ERTMS).

»Še posebej uspešna je bila Slovenija pri kandidiranju za IPE kohezijska sredstva, kjer je bila konkurenca zelo zaostrena, a je Sloveniji uspelo pridobiti skupaj 170 odstotkov prvotno predvidene kohezijske ovojnice, kar je tudi najvišji možni znesek, ki ga posamezna država članica izjemoma še lahko doseže,« poudarjajo na ministrstvu.

Sofinancirani tudi projekti s področja digitalizacije in trajnostne mobilnosti

Poleg velikega infrastrukturnega projekta bodo sredstva usmerjena tudi v modernizacijo železniške in cestne infrastrukture, digitalizacijo ter intermodalne povezave. Med podprtimi projekti so:

  • varna parkirišča v Postojni in Hočah;
  • nadgradnja digitalnih in informacijskih storitev za upravljanje prometa;
  • digitalna avtomatska spenjača (v sodelovanju s SŽ in Prometnim inštitutom);
  • implementacija sistema eFTI za elektronsko izmenjavo informacij o tovoru;
  • nadgradnja lokomotiv z naprednimi sistemi ETCS (Adria Transport).

Ti projekti vključujejo partnerje iz javnega in zasebnega sektorja, med drugim SŽ Infrastrukturo, Adrio Kombi, Actual IT, Ministrstvo za infrastrukturo in Združenje SEESARI.

»Slovenija je dokazala, da ima izjemno dobro pripravljene projekte, ki izkazujejo najvišjo dodano vrednost na EU ravni, kar je prepoznala tudi Evropska komisija,« so še dodali na ministrstvu.

Na tokratni razpis, ki je bil odprt od septembra 2024 do januarja 2025, je prispelo kar 265 projektnih vlog, od katerih jih je bilo 239 ocenjenih kot ustrezne. Skupna vrednost zaprošenih sredstev je znašala 10,95 milijarde evrov, medtem ko je bilo na voljo le 2,52 milijarde evrov. Evropska komisija je zato izbrala le 39 odstotkov ustreznih vlog, kar dodatno potrjuje uspešnost slovenskih prijaviteljev.

Razpis je bil namenjen razvoju TEN-T omrežja (Vseevropskega prometnega omrežja), pri čemer so bile zajete železniške in pristaniške infrastrukture, multimodalne platforme ter rečne plovne poti.

»S tem bomo nadaljevali naša prizadevanja za izboljšanje in posodobitev prometne infrastrukture ter učinkovitejše povezovanje s preostalimi deli Evrope,« so zaključili na Ministrstvu za infrastrukturo.

Miha D. Kovač

Foto: 2TDK