Slovenski davkoplačevalci financirajo električna vozila v Črni gori
Slovenija bo s pomočjo sredstev iz podnebnega sklada podprla projekt energetske učinkovitosti in električne mobilnosti v Črni gori, poroča Forbes Slovenija. Glavni cilji projekta so zmanjšanje ogljičnega odtisa, ozaveščanje o pomenu zmanjšanja emisij, izboljšanje življenjskih pogojev prebivalcev Črne gore in promocija Slovenije kot pomembne financerke okoljskih projektov. Na ministrstvu za okolje, podnebje in energijo, ki ga vodi Bojan Kumer, poudarjajo, da gre za pomemben korak pri izpolnjevanju mednarodnih zavez in krepitvi odnosov z državami Zahodnega Balkana.
Sklad za podnebne spremembe, ki ga polnijo prihodki od prodaje emisijskih kuponov, je glavni vir za financiranje slovenskih ukrepov zelenega prehoda. Kot navaja Forbes Slovenija, sredstva prispevajo elektrarne na fosilna goriva, industrijski obrati in letalski prevozniki. Slovenija pridobi 0,49 odstotka prihodkov iz skupnega evropskega sklada, ta sredstva pa morajo biti skladno z zakonodajo EU namenjena blaženju in prilagajanju podnebnim spremembam.
Vlada Roberta Goloba je za obdobje 2023–2026 predvidela skupno porabo 850 milijonov evrov iz podnebnega sklada. Od tega bo 200 milijonov evrov namenjenih za trajnostno mobilnost, kot so subvencije za električna vozila in e-kolesa, ter spodbujanje obnovljivih virov energije, na primer za sončne elektrarne. Dodatnih 100 milijonov evrov bo šlo za energetsko učinkovitost stavb in razogljičenje gospodarstva, navaja Forbes Slovenija.
Mednarodni projekti in pomoč Zahodnemu Balkanu
Kot del svojih mednarodnih zavez Slovenija del sredstev namenja projektom v tujini, predvsem na Zahodnem Balkanu. Do konca leta 2026 bo za mednarodno podnebno financiranje namenjenih 10,5 milijona evrov, kar predstavlja približno 1,2 odstotka skupnih sredstev sklada za to obdobje. Med največjimi projekti je sofinanciranje električne mobilnosti in energetske učinkovitosti v Črni gori, za kar bo Slovenija prispevala 1,5 milijona evrov, poroča Forbes Slovenija.
Projekt v Črni gori vključuje subvencioniranje nakupa električnih vozil in energetske prenove stavb. V treh letih izvajanja bo črnogorski Eko sklad objavil 16 razpisov za subvencije. Kot pojasnjujejo na ministrstvu, bo Slovenija prek Centra za mednarodno sodelovanje in razvoj (CMSR) nadzorovala izvajanje projekta in zagotavljala transparentnost ter uspešnost porabe sredstev.
Projekt je bil zasnovan že leta 2020, ko je ministrstvo za okolje vodil Andrej Vizjak, a realizacijo doživlja šele zdaj. Slovenija pri tem podpira širitev EU na Zahodni Balkan in z zelenimi projekti poglablja odnose z državami regije, kar je usklajeno z evropskimi energetskimi in podnebnimi politikami, navaja Forbes Slovenija.
Dodatni projekti v regiji in širše
Poleg Črne gore Slovenija podpira še več projektov v regiji. V Severni Makedoniji bo 110 tisoč evrov namenjenih za izboljšanje energetske učinkovitosti javnih stavb, na Kosovu pa bo 420 tisoč evrov namenjenih za vzpostavitev kompostne sheme v občini Kamenici. Forbes Slovenija poroča, da so slovenski strokovnjaki vključeni tudi v projekte izven regije, kot je na primer krepitev podnebne odpornosti v sušnih predelih Kenije prek čebelarstva.
Projekt v Keniji, ki ga financira slovenski podnebni sklad, vključuje ohranjanje in trajnostno obnovo ekosistemov, krepitev lokalne proizvodnje medu ter vključevanje čebelark v odločanje v lokalnih skupnostih. Skupno dva milijona evrov je namenjenih za sodelovanje slovenskih institucij, kot so Čebelarska akademija in Gozdarski inštitut Slovenije, pri izvedbi tega projekta.
Slovenija je skladno z mednarodnimi zavezami v letih 2024, 2025 in 2026 zavezana prispevati tudi po 1,5 milijona evrov v Zeleni podnebni sklad in Sklad za odzivanje na izgube in škodo, ki ga upravlja Svetovna banka. Forbes Slovenija navaja, da gre za sklad pogodbenic Okvirne konvencije Združenih narodov o spremembi podnebja in Pariškega sporazuma.
Krepitev zmogljivosti na Zahodnem Balkanu
Pomemben projekt v regiji je tudi krepitev zmogljivosti javnih uslužbencev v državah Zahodnega Balkana. Slovenija je za to namenila 1,2 milijona evrov, projekt pa vodi slovenska institucija Center of Excellence in Finance (CEF). Ta bo izvedel analize stanja, delavnice, spletne tečaje in konference za javne uslužbence iz regije, poroča Forbes Slovenija.
V letu 2024 se je teh dogodkov udeležilo že 217 ljudi, v prihodnje pa pričakujejo še večjo udeležbo. Projekt vključuje ministrstva za finance, centralne banke in ministrstva za okolje ali podnebje, s ciljem olajšanja prehoda na zeleno gospodarstvo.
Cilji projekta v Črni gori
Projekt subvencioniranja električnih vozil in energetske učinkovitosti v Črni gori ima jasno opredeljene cilje. Forbes Slovenija poroča, da si Slovenija prizadeva zmanjšati ogljični odtis, izboljšati življenjske pogoje prebivalcev, povečati ozaveščenost o pomenu zmanjšanja emisij in okrepiti svojo prepoznavnost kot financerke zelenih projektov.
Denar bo črnogorski Eko sklad uporabil za različne subvencije, med drugim za nakup električnih vozil in energetske prenove. Kljub temu gre za razmeroma majhno subvencijo – 1,5 milijona evrov bi omogočilo nakup največ 200 električnih vozil, če upoštevamo slovenske standarde subvencioniranja.
Vlada bo sklenila pogodbo s Centrom za mednarodno sodelovanje in razvoj, ki bo kot posrednik nadzoroval porabo sredstev in redno poročal ministrstvu, poroča Forbes Slovenija. Na ministrstvu poudarjajo, da bo s tem zagotovljena transparentnost, stroškovna učinkovitost in čim večja uspešnost projekta.
Portal24; foto: Pixabay