Sodišče EU omejuje zbiranje podatkov oglaševalske Mete
Instagram, Facebook in druge storitve Meta se soočajo z vse manj možnostmi, da bi svoja oglaševalska prizadevanja s podatki evropskih uporabnikov ohranili na zakonit način.
Sodišče Evropske unije je v torek razsodilo, da je bilo zbiranje podatkov s strani Mete nepravilno. Namen je bil ciljno usmerjeno personalizirano oglaševanje na podlagi “zakonitega interesa” podjetja. Odločili so, da zbiranje takšnih podatkov brez izrecne privolitve ni dovoljeno.
Najvišje sodišče EU je podprlo nemški organ za konkurenco. Ocenilo je morebitne kršitve zasebnosti v skladu s Splošno uredbo o varstvu podatkov (GDPR). To se je zgodilo v protimonopolni zadevi podjetja Meta Platforms.
Ti dve glavni ugotovitvi sodbe pomenita velik udarec za podjetje Meta, matično podjetje družb Facebook in Instagram. Družba čuti vse močnejši stisk evropskih predpisov o varstvu zasebnosti. To vpliva na njen dobičkonosen poslovni model.
Samo leta 2022 je to podjetje iz Silicijeve doline ustvarilo več kot 133 milijard dolarjev (121,9 milijarde evrov) prihodkov od oglaševanja. S sledenjem milijonom posameznikov na svojih platformah družbenih medijev in v širšem spletnem prostoru za prikazovanje ciljno usmerjenih oglasov.
Januarja je Meta od glavnega irskega regulatorja za varstvo zasebnosti prejela globo v višini 390 milijonov evrov. Meta je nezakonito zbirala obsežne količine podatkov o uporabnikih Facebooka in Instagrama. Ti podatki so bili uporabljeni za ciljanje uporabnikov z oglasi na podlagi dogovorjenih pogojev uporabe storitev.
Poleg tega je bilo tehnološkemu velikanu naročeno, naj vzpostavi novo pravno podlago za zagotavljanje prilagojenih oglasov. Meta se je na odločitev pritožila in poudarila, da ne pričakuje, da se bo zanašala na privolitev uporabnikov. Vendar pa sta Facebook in Instagram od aprila začela uporabljati podlago zakonitega interesa za določeno zbiranje podatkov na svojih platformah. To pomeni, da bodo podatki evropskih uporabnikov uporabljeni za ciljno usmerjeno oglaševanje, razen če bodo to zavrnili prek spletnega obrazca.
Pravna negotovost Mete
Kljub temu se po mnenju nekaterih pravnih strokovnjakov zdita Metina pritožba in alternativna pravna strategija za njune načrte ciljnega oglaševanja v najboljšem primeru negotova, v najslabšem pa verjetno neuspešna. Olivier Proust, partner v skupini za tehnologijo in podatke v bruseljski pisarni Fieldfisher, je pojasnil. Irska komisija za varstvo podatkov bo odgovorna za izvršitev sodbe, ki jo je izdalo Sodišče EU. Meta bo morala bodisi prenehati s ciljnim oglaševanjem za svoje evropske uporabnike bodisi bo morala, če se bo nadaljevalo, predhodno pridobiti njihovo izrecno soglasje.
Irski organ za varstvo zasebnosti skupaj z drugimi agencijami EU za varstvo zasebnosti ocenjuje Metino pravno utemeljitev ciljno usmerjenih oglasov. Meta ima sedež v EU na Irskem pod nadzorom. Graham Doyle, tiskovni predstavnik regulatorja, je izjavil, da bodo pri oceni upoštevali odločitev najvišjega sodišča EU.
Ta sodba bo pomembno vplivala na oglaševalske prakse drugih uglednih spletnih platform, ki niso Meta. Desislava Savova, partnerica v odvetniški pisarni Clifford Chance, napoveduje, da bodo glavni igralci, kot sta Google in TikTok, potrebovali izrecno soglasje. Te platforme se ukvarjajo s ciljnim oglaševanjem, pri čemer obsežno zbirajo osebne podatke svojih uporabnikov.
Prihodnji mesec bodo v Evropi sprejeti novi tehnološki predpisi, ki bodo omejili spremljanje spletnih dejavnosti s strani velikih tehnoloških korporacij za namene personaliziranih oglasov. V skladu s predpisi zakona o digitalnih storitvah bo prepoved veljala za glavne spletne platforme, kot so Instagram, Facebook in Google. Ta prepoved jim preprečuje, da bi osebne podatke, vključno z zdravstvenimi informacijami in spolno usmerjenostjo, uporabljale za ciljanje uporabnikov. Ta omejitev bo začela veljati do konca avgusta. Poleg tega bo strogo prepovedano ciljanje najstnikov in otrok.
Zakon o digitalnih trgih nekatera velika tehnološka podjetja določa kot varuhe. Od februarja 2024 ne bodo smela slediti uporabnikom zunaj svojih storitev. To je namenjeno ciljnemu oglaševanju brez njihove izrecne privolitve.