V torek, 3. junija 2025, je tovorno ladjo Morning Midas, ki je iz Kitajske plula proti Mehiki, zajel obsežen požar. Ladja, na kateri je približno 3000 vozil, od katerih je bilo okoli 750 električnih ali hibridnih, je bila zaradi neobvladljivega ognja zapuščena sredi Tihega oceana. Posadka z 22 člani se je varno evakuirala, ladja pa je še v petek ostala v plamenih, približno 300 milj južno od otoka Adak na Aljaski.
Po poročanju ladijskega upravljavca Zodiac Maritime je dim najprej opazili na krovu, kjer so bila naložena električna vozila. Strokovnjaki domnevajo, da so požar morda sprožile litij-ionske baterije, ki poganjajo električna vozila. Te baterije so znane po tem, da ob vžigu povzročajo izjemno vroče in težko pogasljive požare, ki se lahko zaradi pojava toplotnega uhajanja celo znova vnamejo.
Ameriška obalna straža je sporočila, da so zaradi tveganja eksplozij in strupenih plinov, ki jih lahko povzročijo goreče baterije, odločili, da pustijo požar goret, medtem ko spremljajo situacijo.
Požari, povezani z litij-ionskimi baterijami, so v pomorskem prometu vse večja skrb. Ladje, ki prevažajo električna vozila, so zaradi omejene ventilacije in jeklene konstrukcije še posebej ranljive, saj se toplota v takih razmerah hitro širi. To je že drugi večji incident v zadnjih letih; leta 2022 je ladja Felicity Ace z 4000 vozili pogorela in potonila v Atlantskem oceanu.
Evakuacija posadke in odziv obalne straže
Kmalu po opažanju dima je posadka Morning Midas sprožila zasilne postopke in skušala požar pogasiti z ladijskimi sistemi za gašenje. Kljub njihovim prizadevanjem ogenj ni bil obvladljiv, zato so izdali klic v sili.
Ameriška obalna straža je hitro ukrepala, na kraj dogodka poslala letalske in morske enote ter organizirala evakuacijo posadke. Vseh 22 članov posadke je varno zapustilo ladjo z reševalnim čolnom in bilo prepeljanih na bližnjo trgovsko ladjo, ki je sodelovala pri reševanju.
Obalna straža še naprej spremlja razmere, medtem ko ladja ostaja sredi oceana. Po njihovih navedbah je požar še vedno aktiven, dim pa je viden tudi več dni po izbruhu. Natančen status vozil na krovu ostaja neznan, prav tako še ni jasno, ali bo ladjo mogoče rešiti ali bo utrpela podobno usodo kot Felicity Ace.
Naraščajoči izzivi pri prevozu električnih vozil
Incident z Morning Midas poudarja naraščajoča tveganja, povezana s prevozom električnih vozil po morju. Povpraševanje po litij-ionskih baterijah se povečuje, kar prinaša nove izzive za globalno pomorsko industrijo.
Po podatkih zavarovalnice Allianz so takšni požari še posebej nevarni zaradi vrednosti tovora in omejenih možnosti gašenja na odprtem morju. Nekateri proizvajalci, kot je BYD, uporabljajo litij-železo-fosfatne baterije, ki so manj nagnjene k vžigu, a tveganja ostajajo.
Morning Midas, 46.800-tonska ladja, je 26. maja zapustila kitajski Yantai, z vmesnima postankoma v Šanghaju in Nanshi, ter bila namenjena v mehiški Lázaro Cárdenas. Natančne znamke vozil na krovu še niso znane, a glede na izvor ladje bi lahko vključevale vozila kitajskih proizvajalcev, kot je SAIC, ki upravlja znamki MG in IM Motors.
Ana Koren
Foto: Pexels/fotografija je simbolna
