V Franciji danes in v petek napovedujejo stavko kontrolorjev zračnega prometa, ki bi lahko močno prizadela letalski promet po vsej Evropi. Stavka prihaja ob začetku poletne sezone, ko so letališča že sicer pod velikim pritiskom zaradi povečanega števila letov in omejenih zmogljivosti v zračnem prostoru.
Zaposleni v kontroli zračnega prometa opozarjajo na kronično preobremenjenost, kadrovsko podhranjenost in izgorelost. Po njihovem mnenju trenutna struktura evropskega zračnega prostora, ki ga upravlja več kot 40 različnih ponudnikov storitev, ni več kos naraščajočemu povpraševanju po letih.
Frédéric Deleau iz Mednarodne federacije združenj kontrolorjev zračnega prometa (IFATCA) je opozoril, da bo stavka v Franciji negativno vplivala na celotno omrežje. Po njegovih besedah motnje v tako gostem sistemu povzročijo verižno reakcijo: letala se morajo zadrževati v zraku ali pred letališči, kar ustvarja dodatne zamude in zmanjšuje učinkovitost sistema.
“Ko pride do motnje, sistem ni več zmožen delovati normalno. Vsaka dodatna obremenitev pomeni več zamud in več tveganj za varnost,” je dejal Deleau, ki že tri desetletja deluje kot kontrolor zračnega prometa.
Letalske družbe zahtevajo ukrepanje
Letalske družbe medtem pritiskajo na politike, naj se odzovejo. Družba Ryanair je že izpostavila Francijo kot enega največjih povzročiteljev zamud v Evropi. Po njihovih podatkih naj bi francoski kontrolorji zračnega prometa v prvi polovici letošnjega leta povzročili več kot 26.000 zamud, kar je prizadelo skoraj pet milijonov potnikov.
V izjavi so kritizirali tudi druge države – Španijo, Nemčijo, Portugalsko in Združeno kraljestvo – ter jih označili za “najučinkovitejše kršitelje”. Izvršni direktor Ryanaira Michael O’Leary je pri tem opozoril na “državne monopole”, ki po njegovem mnenju ne delujejo v korist potnikov.
Francosko ministrstvo za promet se je na obtožbe odzvalo z navedbo, da kontrola zračnega prometa ni edini vzrok zamud, saj številne težave izvirajo tudi iz notranjega upravljanja letalskih družb. Ob tem so opozorili, da Ryanair sam ne dosega visokih standardov točnosti in se po podatkih uvršča šele na 26. mesto v Evropi.
Evropski komisar za promet Apostolos Tzitzikostas je že aprila v pismu ministrom za promet opozoril, da se evropski zračni promet približuje meji zmogljivosti. Po njegovih besedah se pričakuje povečanje števila letov na 38.000 na dan, kar pomeni dodatno obremenitev za sistem, ki že zdaj kaže znake krhkosti.
Komisar je pozval države članice, naj pospešijo zaposlovanje in usposabljanje novih kontrolorjev, a je hkrati priznal, da gre za proces, ki zahteva več let. Licenca kontrolorja zračnega prometa velja zgolj za določeno območje, zaradi česar ni enostavno prerazporediti kadra znotraj Evrope.
Podjetje CAE, ki se ukvarja z usposabljanjem letalskega osebja, je ocenilo, da bo Evropa v naslednjem desetletju potrebovala kar 27.000 novih kontrolorjev, največ med vsemi regijami na svetu.
Sistemske omejitve in varnostne skrbi
Tudi organizacija Eurocontrol je opozorila, da je evropski zračni promet ponovno dosegel predpandemične ravni, omrežje pa je preobremenjeno. Geopolitične razmere, zlasti vojna v Ukrajini in napetosti na Bližnjem vzhodu, dodatno vplivajo na razpoložljivost zračnega prostora, kar pomeni, da določeni koridorji ostajajo zaprti ali močno omejeni.
Nekateri deli Evrope, kot so jugovzhodna in srednja regija, beležijo celo do 40 odstotkov več letov kot leta 2019. V takšnem okolju majhne motnje hitro prerastejo v sistemske zamude.
Predstavniki sindikatov opozarjajo, da se razmere ne izboljšujejo. Kot pravi Paul Reuter iz združenja European Cockpit Association, je “vsako poletje od pandemije najzahtevnejše do zdaj.” Povečano povpraševanje po letih, omejene kapacitete in kronično pomanjkanje osebja pomenijo, da je sistem na robu zmogljivosti.
“Naša glavna naloga je zagotavljanje varnosti. Če so kontrolorji in piloti utrujeni, ker delajo neprekinjeno v najbolj obremenjenih mesecih, se povečujejo tveganja,” je poudaril Reuter, ki sam deluje kot kapitan Boeinga 737.
Organizatorji stavke opozarjajo, da trenutne razmere niso vzdržne in zahtevajo dolgoročne sistemske spremembe. Medtem pa potniki po Evropi v prihodnjih dneh lahko pričakujejo nove zamude in odpovedi – v času, ko naj bi bil letalski promet najbolj živahen v letu.
Foto: Pexels