Študija MIT: Komercialni leti zdaj varnejši kot kadarkoli prej
Nedavna študija, ki so jo izvedli raziskovalci z Massachusetts Institute of Technology (MIT) v ZDA, prinaša spodbudne novice za vse, ki pogosto potujejo z letali. Glede na ugotovitve študije so komercialni leti varnejši kot kdaj koli prej, saj obstaja le ena proti 13,7 milijona možnosti, da bo potnik kjer koli na svetu umrl na letalu. Te ugotovitve temeljijo na podrobni analizi globalnih podatkov o potnikih in smrtnih žrtvah v letih med 2018 in 2022.
Raziskovalci MIT so v študiji ugotovili, da se je število smrtnih žrtev na letalih v obdobju od 2018 do 2022 zmanjšalo za povprečno 7 odstotkov na leto. To zmanjšanje sledi vzorcu “nenehnega izboljševanja”, ki se je začelo že leta 1968. Od takrat je stopnja umrljivosti na letalih padala v povprečju za 7,5 odstotka na leto, kljub temu da je število letov nenehno naraščalo. Ti pozitivni trendi so rezultat izboljšanih varnostnih protokolov, tehnoloških napredkov in strogih inšpekcijskih pregledov, ki jih izvajajo letalski proizvajalci in regulatorji.
Izboljšave pa se ne dogajajo brez izzivov. Ameriški proizvajalec letal Boeing se namreč sooča s tehničnimi težavami, zaradi katerih so bili prisiljeni ustaviti testne polete svojega modela 777-9. Zvezna letalska uprava (FAA) pa je začela inšpekcijske preglede letala 787 Dreamliner, in sicer zaradi težav z napačnim premikanjem pilotskega sedeža.
Stopnja tveganja variira po svetu
Kljub splošnemu izboljšanju varnosti v letalskem prometu je študija pokazala, da stopnja incidentov in tveganje smrtnih žrtev nista enaka po vsem svetu. Raziskovalci so države razdelili v tri skupine glede na raven tveganja v zračnem prometu: nizko, srednje in visoko tveganje.
Države z najnižjim tveganjem, ki sodijo v prvo skupino (Tier 1), vključujejo večino razvitih držav, kot so Evropska unija, ZDA, Kanada, Avstralija, Japonska, in druge. Pri teh državah je tveganje smrti zaradi letalske nesreče izredno nizko, in sicer je možnost smrti le ena proti 80 milijonom vkrcanih potnikov.
V drugo skupino (Tier 2) spadajo države z nekoliko višjim, a še vedno relativno nizkim tveganjem. Med te države sodijo Bahrajn, Brazilija, Indija, Turčija, in druge. V tretjo skupino (Tier 3) pa sodijo države z najvišjim tveganjem, kjer je tveganje smrti zaradi letalske nesreče za približno 36 odstotkov višje kot v prvi skupini.
Pandemija covid-19 in novi izzivi za letalski prevoz
Študija je vključevala tudi obdobje pandemije COVID-19, od marca 2020 do decembra 2022, ko so se letalske potniške storitve soočale z novimi izzivi. Kljub zmanjšanemu številu potnikov so tisti, ki so potovali, naleteli na “nov vir nevarnosti” v obliki možnosti okužbe s koronavirusom med letom.
Med pandemijo so letalske družbe zatrjevale, da je prenos COVID-19 na letalu “vse prej kot nemogoč”. Kljub tem trditvam je ameriški generalni kirurg ocenil, da je bilo na 96 odstotkih letov v tem obdobju vsaj en pozitiven potnik. Kljub temu raziskovalci MIT niso našli dokazov, da so tisti, ki so potovali med pandemijo, utrpeli večje tveganje smrti zaradi letalskih nesreč ali napadov.
Umrljivost zaradi covid-19 na letalih
Eden izmed ključnih podatkov, ki ga prinaša študija, je ocena, da je zaradi okužbe s COVID-19, ki so jo verjetno prejeli na letalu, med marcem 2020 in decembrom 2022 umrlo približno 4760 ljudi. Vendar pa raziskovalci priznavajo, da so te številke lahko nenatančne, saj ni mogoče natančno slediti vsem prenosom okužbe po letu. Prav tako študija ne vključuje mladoletnih potnikov in ne razlikuje med starostnimi skupinami starejših potnikov, kjer je tveganje umrljivosti bistveno večje.
Skupni zaključek študije MIT je, da je letalski prevoz danes varnejši kot kdaj koli prej. Kljub nekaterim regionalnim razlikam in novim izzivom, kot je pandemija COVID-19, so potniki lahko prepričani, da se varnost v letalskem prometu še naprej izboljšuje. Vendar pa je treba opozoriti, da so nekatere države še vedno bolj tvegane za letenje kot druge, kar je pomembno upoštevati pri načrtovanju potovanj.
[Vir: Euronews]; Portal24; Foto: Pixabay