Svetovni trg je preplavljen s poceni kitajskim blagom

Foto: Pixabay

Svetovni trg je preplavljen s poceni kitajskim blagom

Applova prodaja iPhonov na Kitajskem se je v prvih šestih tednih leta 2024 zmanjšala za 24 odstotkov, kar kaže na naraščajoče izzive, s katerimi se ameriška podjetja soočajo na kitajskem trgu. Za svoj tržni delež proti domačim proizvajalcem električnih vozil se bori tudi Tesla, v ozadju pa je širša kitajska politika, ki ameriškim podjetjem otežuje poslovanje. Po poročanju Business Insiderja Kitajska nadaljuje s praksami, ki škodujejo ameriškim podjetjem, med drugim s spodbujanjem nakupa domačih izdelkov.

Konkurenca s Huaweijem in rast nakupov domačih izdelkov med kitajskimi potrošniki sta dodatno prizadela Apple. Bloomberg poroča, da je Kitajska pozvala svoje proizvajalce električnih vozil, naj več nakupujejo od domačih proizvajalcev čipov, kar predstavlja velik udarec za ameriška podjetja, kot sta Apple. Slednji je na kitajskem trgu lani ustvaril skoraj 20 odstotkov svojih prihodkov, Nvidia pa je zaslužila 10,3 milijarde dolarjev, leto prej je zaslužila 5,8 milijarde dolarjev.

Povečan uvoz iz Kitajske

Hkrati z domačimi izzivi se povečuje tudi uvoz iz Kitajske v druge države, kar lahko po mnenju The Washington Post in The New York Timesa ogrozi delovna mesta v ZDA, Evropi in preostali Aziji. Svetovni trg je preplavljen s kitajskimi avtomobili, gospodinjskimi aparati, čipi in elektroniko, kar povečuje možnost trgovinskih napetosti med Kitajsko, ZDA in Evropo. Peking je sporočil, da se je industrijska proizvodnja v prvih dveh mesecih leta 2024 povečala za sedem odstotkov v primerjavi z istim obdobjem lani, medtem ko hitra rast izvoza, spodbujena z nižjimi cenami zaradi prevelike proizvodnje, kaže na to, da Kitajska proizvede več kot tretjino svetovnega blaga, več kot ZDA, Nemčija, Japonska in Južna Koreja skupaj.

V odziv na krizo v nepremičninskem sektorju je Kitajska v zadnjih letih močno povečala svoja vlaganja v industrijski sektor. Po podatkih kitajske centralne banke so nova posojila za industrijski sektor v letu 2020 narasla na 670 milijard dolarjev, kar je ogromen skok s 83 milijard dolarjev leta 2019. V istem obdobju so posojila za nepremičninski sektor drastično padla, in sicer z 800 milijard dolarjev v letu 2019 na 75 milijard dolarjev.

Avtomobilska industrija

Kar zadeva avtomobilsko industrijo, je Kitajska presegla Nemčijo po številu izvoženih avtomobilov. V letu 2020 je izvozila pet milijonov avtomobilov, kar je približno petkrat več kot leta 2020, in se postavlja v vlogo vodilne države v izvozu avtomobilov. Kitajski proizvajalec BYD je z modelom električnega avtomobila, ki se prodaja za približno 15.000 dolarjev, prehitel Teslo in postal največji proizvajalec električnih vozil na svetu.

Poročilo londonskega Capital Economics kaže, da se je kitajska industrijska proizvodnja od konca leta 2019 povečala za približno eno četrtino, medtem ko je industrijska proizvodnja v ZDA v istem obdobju ostala nespremenjena, sedem odstotkov pod vrhom iz leta 2007. To povzroča vedno večje neravnovesje v svetovni trgovini, ki je postalo še bolj izrazito kot v času, ko je bivši predsednik ZDA Donald Trump uvedel carine na kitajsko blago. Zaskrbljenost vzbujajo tudi poročila, da kitajske komponente vse pogosteje končajo v državah kot so Vietnam, Malezija in Mehika, od koder se nato izvažajo v ZDA ali EU pod oznakami teh držav.

Kitajski minister za trgovino Wang Wentao je citiral študijo Mednarodnega denarnega sklada, ki kaže, da se je število trgovinskih omejitev po svetu v zadnjih štirih letih skoraj potrojilo, pri čemer so mnogi od teh ukrepov usmerjeni proti Kitajski.

EU uvaja davke

Evropska unija je prejšnji teden napovedala priprave na uvedbo davka na vse električne avtomobile, uvožene iz Kitajske. To potezo utemeljuje z dokazi o nezakonitih državnih subvencijah, ki jih Kitajska zanika. Po podatkih študije, ki jo je izvedel Center za strateške in mednarodne študije, je Kitajska leta 2019 na področje industrijskih spodbud in subvencij namenila več sredstev kot za svojo vojsko. Z navedenimi subvencijami v višini 1,7 odstotka BDP, kar je vsaj dvakrat več kot v drugih državah, Kitajska znatno podpira svojo industrijo. Državne banke ponujajo posojila po ugodnih obrestnih merah, mesta pa zagotavljajo zemljišča za gradnjo tovarn po nizkih cenah ali celo brezplačno, medtem ko državno električno omrežje ohranja nizke cene energije.

Med decembrskim obiskom v Pekingu so evropski voditelji izpostavili, da Kitajska svojo krizo v nepremičninskem sektorju rešuje s pretirano gradnjo tovarn, ki presegajo potrebe trga. Kitajska, ki velja za največjo industrijsko silo na svetu, se sooča z izzivom, da njihova domača poraba predstavlja le 40 odstotkov BDP, v primerjavi z 70 odstotki v ZDA. Kot odgovor na to razmerje Kitajska intenzivno spodbuja izvoz.

Po mnenju analitikov Goldman Sachsa ima povečan izvoz cenejšega kitajskega blaga tudi pozitivne učinke na Zahodu. Lani je prispeval k zmanjšanju inflacije v ZDA za 0,15 odstotne točke, kar kaže na kompleksno dinamiko mednarodne trgovine in gospodarstva.

[Vir: JutranjiHr]; Portal24; Foto: Pixabay