Trumpova ekipa predlaga odpravo pravila o poročanju nesreč, Tesla nasprotuje
Trumpova tranzicijska ekipa je predlagala odpravo pravila, ki zahteva obvezno poročanje o prometnih nesrečah, pri katerih sodelujejo vozila z naprednimi sistemi za pomoč voznikom. Tesla, ki ji predseduje Elon Musk, temu predlogu odločno nasprotuje. Gre za potezo, ki bi lahko bistveno vplivala na sposobnost ameriške vlade za preiskovanje in urejanje varnosti avtomobilov z avtomatiziranimi sistemi.
Musk, eden najbogatejših ljudi na svetu, je za podporo Trumpovi kampanji prispeval več kot četrt milijarde dolarjev. Po navedbah Reutersa bi odstranitev te zahteve Tesli lahko omogočila zmanjšanje regulativnega nadzora. Podjetje je doslej poročalo o več kot 1500 nesrečah, pri katerih so bile vključene njihove tehnologije. Teslina vozila so bila zaradi teh podatkov že predmet več preiskav Nacionalne uprave za varnost v prometu (NHTSA), vključno z nekaj smrtnimi nesrečami.
Podatki NHTSA kažejo, da je Tesla med letoma 2021 in 2023 prijavila 40 od 45 nesreč s smrtnim izidom, v katerih so bili vključeni sistemi za pomoč voznikom. Med njimi je nesreča leta 2023 v Virginiji, kjer je Teslino vozilo z avtopilotom trčilo v vlečno prikolico. Omenimo naj še nesrečo v Kaliforniji, ko je Tesla zadela gasilsko vozilo.
Kritike predloga
Predlog za odpravo poročanja o nesrečah je prišel od Trumpove prehodne ekipe, ki je ocenila, da gre za “pretirano” zbiranje podatkov. Vendar pa NHTSA in nekdanji uradniki agencije opozarjajo, da so podatki ključnega pomena za identifikacijo varnostnih težav. Zahteve po poročanju so agenciji omogočile izvedbo 10 preiskav in izdajo devetih vpoklicev, ki so vključevali šest različnih podjetij.
Pomembno je tudi opozoriti, da Tesla kritizira pravilo o poročanju. Tesla namreč trdi, da NHTSA predstavlja podatke na način, ki lahko zavaja potrošnike glede varnosti njihovih vozil. Podjetje meni, da zaradi obsežnega zbiranja podatkov Tesla izpade kot pogostejši povzročitelj nesreč v primerjavi z drugimi proizvajalci.
Muskov vpliv in prizadevanja za regulativne spremembe
Elon Musk je Trumpu svetoval o zmanjšanju regulativnih obremenitev in je bil imenovan za sovoditelja oddelka za vladno učinkovitost. Po navedbah Reutersa si je Musk prizadeval za poenotenje zveznih zakonov o avtonomnih vozilih. Trenutni sistem državnih zakonov označuje kot “neverjetno boleč” za navigacijo.
Tesla ima več vozil opremljenih z naprednimi tehnologijami, kar pomeni, da so ta vozila pogosteje vključena v situacije, ki jih niso sposobna ustrezno obvladati. Bryant Walker Smith, strokovnjak za avtonomno vožnjo, poudarja, da Tesla poroča o večjem deležu incidentov kot drugi proizvajalci, kar pa ne pomeni nujno slabše varnosti njihovih sistemov.
NHTSA poudarja, da so podatki o nesrečah ključni za ocenjevanje varnosti novih tehnologij. Brez teh podatkov bi lahko vlada izgubila vpogled v vzorce nesreč, ki razkrivajo pomanjkljivosti sistemov za pomoč voznikom.
Poleg tega je NHTSA že kaznovala podjetja, ki niso poročala o nesrečah. General Motors, na primer, je bil leta 2023 kaznovan z 1,5 milijona dolarjev, ker ni prijavil incidenta z njihovim samovozečim vozilom Cruise.
Portal24; Foto: Pexels/fotografije je simbolna