Umetna inteligenca: Grožnja za delovna mesta ali rešitev za večjo učinkovitost?
Umetna inteligenca (AI) se vedno bolj uveljavlja v različnih panogah po svetu, kar postavlja številna vprašanja o njeni vlogi v prihodnosti delovnih mest. Medtem ko se nekateri bojijo, da bo AI povzročila obsežna odpuščanja in nadomestila človeške delavce, primeri, kot so podjetja Alorica in IKEA, kažejo drugačno zgodbo. Tehnologija bi lahko namesto nadomestitve delavcev povečala njihovo produktivnost, zmanjšala monotona opravila in ustvarila nova delovna mesta.
Alorica: Povečanje učinkovitosti s pomočjo AI
Alorica, globalno podjetje za pomoč strankam, s sedežem v Irvinu v Kaliforniji, je predstavilo orodje za prevajanje, ki zaposlenim omogoča komunikacijo s strankami v več kot 200 jezikih in 75 različnih narečjih. S to tehnologijo lahko predstavniki, ki govorijo samo en jezik, na primer španščino, učinkovito komunicirajo s strankami v drugih jezikih, kot je kantonščina. To podjetju nudi širše nudenje storitev brez potrebe po zaposlovanju dodatnih delavcev, ki govorijo redkejše jezike.
Kljub implementaciji te napredne tehnologije, Alorica ni zmanjšala delovnih mest, temveč še naprej aktivno zaposluje nove delavce. To je pomemben primer, ki kaže, da AI ne pomeni nujno zmanjševanja delovnih mest, ampak podjetjem omogoča, da izboljšajo svoje storitve in povečajo produktivnost delavcev.
AI kot preboj, ne uničevalec delovnih mest
Podjetje Alorica ni edino, ki doživlja pozitivne učinke AI. Tudi druge industrije, kot je IKEA, ki je leta 2021 uvedla chatbote za preprosta vprašanja strank, poročajo o podobnih rezultatih. Namesto odpuščanja delavcev je IKEA preusposobila 8.500 zaposlenih v službi za stranke, da se ukvarjajo z bolj zahtevnimi nalogami, kot je svetovanje strankam glede notranje opreme in reševanje kompleksnih težav.
Podatki kažejo, da lahko umetna inteligenca pomaga ustvarjati nova delovna mesta. Leta 2023 je Svet ekonomskih svetovalcev Bele hiše objavil poročilo, ki je ugotovilo, da bo AI verjetno povečala produktivnost podjetij in ustvarila nove priložnosti na trgu dela, podobno kot so to storili prejšnji tehnološki preboji, kot so parni stroj, elektrika in internet.
Umetna inteligenca ne nadomešča, ampak izboljšuje
Nick Bunker, ekonomist iz Indeed Hiring Lab, verjame, da bo umetna inteligenca vplivala na številna delovna mesta, vendar ne pričakuje množične brezposelnosti. “Tehnologija uničuje, a tudi ustvarja,” pravi. Po njegovem mnenju bodo nastala nova delovna mesta, ki bodo nadomestila tista, ki jih bo AI morda ukinila.
AI omogoča strojem izvajanje nalog, ki so bile nekoč rezervirane za človeško inteligenco. V zgodnjih fazah je ta tehnologija že obstajala, na primer z IBM-ovim šahovskim računalnikom Deep Blue, ki je leta 1997 premagal svetovnega prvaka Garryja Kasparova. Danes je prihod AI orodij, kot je ChatGPT, odprl nove možnosti za izboljšanje produktivnosti delavcev na različnih področjih, vključno s pisanjem, kodiranjem, in komunikacijo s strankami.
Primeri zmanjšanja delovnih mest zaradi AI
Kljub optimističnim primerom, kot sta Alorica in IKEA, obstajajo podjetja, ki so zaradi AI že zmanjšala delovno silo. Na primer, indijski podjetnik Suumit Shah je leta 2022 na družbenih omrežjih povzročil razburjenje, ko je razkril, da je v svojem podjetju Dukaan zamenjal 90 odstotkov osebja za podporo strankam z AI chatbotom. Shah pravi, da je to drastično izboljšalo učinkovitost njegovega podjetja, saj so se odzivni časi zmanjšali, stroški podpore pa so se znižali za 85 odstotkov.
Vendar pa so takšni primeri relativno redki in ne kažejo na splošno tendenco podjetij, da bi zaradi AI množično odpuščala delavce.
AI kot orodje za povečanje produktivnosti
Namesto, da bi nadomestila človeško delo, AI pogosto deluje kot orodje za povečanje učinkovitosti in produktivnosti. Na primer, študija raziskovalcev z univerz Stanford in MIT je ugotovila, da so agenti za podporo strankam, ki so uporabljali AI orodja, postali za 14 odstotkov bolj produktivni. Manj izkušeni delavci so z AI dosegli še večji napredek, saj se je njihova produktivnost povečala za kar 34 odstkov. AI je tem delavcem pomagala hitreje zaključiti klice in bolj učinkovito upravljati informacije, kar je povečalo število obravnavanih strank na uro.
V klicnem centru Alorice v Albuquerqueju v Novi Mehiki se je na primer ena predstavnica službe za stranke borila z dostopom do informacij, ki jih je potrebovala za hitro reševanje klicev strank. Po uvedbi AI orodij se je njen povprečni čas obravnave klicev zmanjšal za 14 minut na klic, kar je izboljšalo učinkovitost in zadovoljstvo strank.
Umetna inteligenca pa morda le ne bo uničila toliko delovnih mest, kot se je sprva pričakovalo. Primeri podjetij, kot so Alorica, IKEA in številne druge raziskave kažejo, da AI izboljšuje učinkovitost delavcev, ustvarja nova delovna mesta in povečuje produktivnost. Čeprav obstajajo primeri, kjer je tehnologija nadomestila delavce, se zdi, da bo v večini primerov umetna inteligenca delavcem pomagala opravljati njihova dela bolje, hitreje in učinkoviteje.
Ključno vprašanje za prihodnost bo, kako se bo družba prilagodila novim izzivom in priložnostim, ki jih prinaša AI. Namesto da bi umetno inteligenco dojemali kot grožnjo, bi jo morali sprejeti kot orodje za ustvarjanje boljših, bolj produktivnih in ustvarjalnih delovnih mest.
[Vir: Time]; Portal24; Foto: Freepik