Edvard Kadič

Vesel Božič in grozljiva majhnost v glavah slovenskih trgovcev

Danes je Božič. Dan Jezusovega rojstva, ki je za Kristjane po vsem svetu prav poseben dan. 

Bistvo praznovanja Jezusovega rojstva je v spoznanju, da nikoli nismo zares sami. Da ne glede na to, kako težko nam je v življenju in kako mogoče brezizhodno izgleda situacija, nikoli nismo sami. Bog je vedno z nami. 

Zanimivo, da nikjer v Svetem pismu ni omenjeno, kdaj točno se je Jezus rodil. Najbolj popularna teorija pravi, da je krščanstvo ta dan prevzelo iz poganske tradicije. Na dan zimskega solsticija (sončevega obrata), imamo najkrajši dan in najdaljšo noč v letu. 

Od tega dne dalje se začne dan daljšati in tako svetloba tudi simbolno prevladovati nad temo. 

Od tega dne dalje se začne dan daljšati in tako svetloba tudi simbolno prevladovati nad temo. 

V času zimskega solsticija je sestavni del poganske tradicije tudi krasitev domov z zimzelenimi vejicami. Gre za upanje, da se bodo hudobni duhovi zato izogibali takšnih krajev ter opomnik, da se pomlad nezadržno približuje.  

Božiček, rdeče ogrinjalo in potrošništvo

V nasprotju z danes uveljavljeno potrošniško simboliko, Božičkovo ogrinjalo ni rdeče zaradi Coca Cole. Sveti Nikolaj je nosil škrlatno rdeče ogrinjalo že zdavnaj prej, preden je bila Coca Cola sploh ustanovljena. Je pa res, da je prav omenjeno podjetje, s svojo reklamno kampanjo, med ljudi zasidralo podobo Božička kot debelušnega prijaznega starčka in seveda sebe kot del božičnega vzdušja in s tem tudi dobre prodaje.

Božič je lep praznik. Praznik ljubezni, miru, svetlobe in dobrote.

Božič je lep praznik. Praznik ljubezni, miru, svetlobe in dobrote.

Žal ga je z leti potrošniška družba spremenila v kup lučk, daril, božičnih drevesc in okraskov ter takšnih in drugačnih načrtov za prihodnje. 

Zelo lahko se je ujeti v takšno dogajanje, ki samo po sebi mogoče niti ni tako slabo. Vseeno pa si je pomembno vzeti čas in se umiriti ob vsem tem.

Naj nas vse te “tradicije” ne prevzamejo tako, da pozabimo, za kaj res gre.

Božič je z leti postal pravo slavje potrošništva tudi v Sloveniji.

Moderna družba spreminja fokus praznovanja na stvari, namesto v božje v nas samih. Pozornost usmerja v pohlep in ne v dobroto. Postaja ravno nasprotje od tega, čemur je praznovaje namenjeno. 

Mnogi imamo že izoblikovane običaje, svoje družinske ali osebne tradicije, katerim v tem času sledimo vsako leto. 

Meni se zdi lepo, da imamo doma okrašeno božično drevesce in pod njim darila. Še posebej, ker ga vsako leto okrasimo vsi skupaj kot družina, midva z ženo pa potem seveda dodava tudi darila. 

Letos smo kar nekajkrat prestavili dan postavitve prav zato, da smo to lahko naredili skupaj. Saj bi tudi sam lahko šel v klet po (umetno) smrekico ter okraske in jo postavil. A bi tako pozabil na bistvo.

Tudi jaslice so bile zame od nekdaj nekaj občudovanja vrednega. Doma dedovo mojstrstvo, v cerkvah mojstrstvo in domišljija duhovnikov in otrok, ki zahajajo k verouku. Podobno babičina potica, piškoti, voščila, polnočnica, obiski itd.

Majhnost odgovornih pri trgovcih

Letos sem bil neprijetno presenečen, kako se na Božič odzivajo trgovci po Sloveniji. Medtem, ko so v tujini ti isti trgovci voščili ljudem “Vesel Božič”, so slovenski trgovci voščili ljudem “Vesele praznike”. 

Takšen vsegliharski pristop trgovcev češ, da koga ne užalimo, izkazuje majhnost in nerazgledanost ljudi, ki upravljajo s trgovinami. Zdaj so užalili pa večino, če smo res dosledni.

Pravi problem namreč nastane, ko ob vseh čereh in čarih vsakdana izgubimo pogled na bistvo, zakaj sploh praznujemo. Božič je pomemben zaradi vloge Jezusa Kristusa in zgolj zaradi Jezusa Kristusa v nas samih. 

Če v Božiču tega ne prepoznamo, ne gre za Božič. Gre zgolj za neke praznike, ki so tukaj zato, da se troši, kupuje, zapravlja, je, pije, spi itd. Vesele praznike, pa je. Vi samo trošite pri nas!

Pa vedno višje cene tudi spreglejte. Saj je vendar vlada javno razglasila, da povprečna cena košarice živil vendar pada.

Mogoče je tako bolje razumljivo, zakaj sem vodilne v slovenskih trgovskih podjetjih, ki Slovencem ne zmorejo voščiti Božiča, temveč raje samo neke nedoločene praznike, razglasil za majhne in nerazgledane.

Ne razumejo, da smisel praznovanja usmerjajo v potrošnjo in ne v mir in dobroto. Da s tem škodujejo lastnim strankam, saj jih ponižujejo na nivo denarnic na dveh nogah.

Zato, ker smisel praznovanja usmerjajo v potrošnjo in ne v mir in dobroto. 

S tem izgubljajo v kupcih bistveno in to je zaupanje v njihove dobre namene. Fokus usmerjajo v duhovno praznenje ljudi in ne v njihovo polnjenje. Kupujte darila, zapravljajte za hrano, pijačo, tehniko … očitno zanje samo to še šteje. Zakaj pri kakšnem prazniku gre, za tako majhne ume očitno ni pomembno.

Ravno to so dobro razumeli pri Coca Coli. Želeli so biti del prijetnega, pozitivnega duha božičnih praznikov in ne le zgolj steklenica sladke pijače temno rjave barve z mehurčki, ki jo želijo prodati za vsako ceno.

Hrvatje, Avstrijci, Italijani itd. imajo očitno to v duši drugače urejeno. V vrhovih podjetij in še posebej v oddelkih za marketing šteje tudi osebna integriteta, razumevanje kulture, okolja, predvsem pa spoštovanje do kupcev.

Pri nas pa se zdi, da zgolj in izključno profit … za vesele praznike.

Za ljubezen, mir in dobroto gre

Saj so stvari, ki jih kupujemo, same po sebi res čudovite. Niso pa nadomestilo za ljubezen, mir in dobroto. Stvari nam služijo zgolj za povečanje udobja, nič drugega. 

Darila dajemo, ker je Kristus dal prvi in ne zato, da izpraznimo trgovine. Svečke in lučke prižigamo zato, da razsvetljujemo temo, v nas in med ljudmi. Ne zato, da izpraznimo skladišča trgovcev z lučkami.

Upam, da so letos to trgovci storili zadnjič.

Da so zadnjič sebe in svoje prostore ponižali s svojo majhnostjo tako, da so se razglasili za svetilnike pohlepa in grabežljivosti, ne pa za del vzdušja, ki ljudi opominja na pomen miru, ljubezni in dobrote.

Vesel Božič vam želim. Vam in vašim najdražjim.

Prav tako pa želim vesel Božič tudi širni Sloveniji. Da njeni prebivalci nikoli ne pozabimo, da v svojih prizadevanjih za boljši jutri nismo sami.

Tudi, če se nam kdaj pa kdaj zdi ravno obratno.

Edvard Kadič

Več o avtorju tukaj

By A.K.

3 thoughts on “Vesel Božič in grozljiva majhnost v glavah slovenskih trgovcev”

Komentar: