Vlada je potrdila predlog posodobitve zakona o usmerjanju otrok s posebnimi potrebami. Na ministrstvu so zapisali, da predlog uvaja ključne spremembe za razvoj sodobnega inkluzivnega izobraževanja. „Rešitve so pripravljene z namenom zagotavljanja večje učinkovitosti in pravičnosti sistema,“ so navedli na ministrstvu. Dodali so, da je cilj zagotoviti boljši dostop do pomoči ter hitrejše odzivanje na potrebe otrok in družin.
V zakonodajo se umešča nova skupina otrok s posebnimi potrebami – otroci z gluhoslepoto, ki doslej niso bili posebej opredeljeni. Nova ureditev bo, kot so pojasnili, gluhoslepim otrokom omogočila bolj prilagojeno izobraževanje.
Predlog zakona določa, da mora šola otroku zagotoviti pomoč takoj, ko zazna učne težave ali potrebo po dodatni podpori. „Otroku se takoj nudi podpora oziroma pomoč,“ so poudarili na ministrstvu. Ne bo več treba čakati na končan postopek usmerjanja.
Pomoč bodo izvajali učitelji iz nabora ur razširjenega programa v osnovni šoli. Gre za ukrep, s katerim želijo skrajšati postopke in čim hitreje zagotoviti ustrezno podporo.
Prilagajanje učnih gradiv in digitalni repozitorij
Spremembe opredeljujejo tudi prilagajanje in pretvarjanje učnih gradiv. „Prilagajanje učnih gradiv bo potekalo v okviru javne službe,“ so pojasnili. Predlog uvaja digitalni repozitorij, središče z dostopom do potrjenih gradiv za otroke s posebnimi potrebami.
Repozitorij naj bi zagotovil boljši pregled, enotni dostop in hitrejše posodabljanje gradiv. Na ministrstvu ocenjujejo, da bo enotna digitalna rešitev olajšala delo tako učiteljem kot staršem.
Predlog zakona predvideva ukinitev ločevanja na stalne in začasne spremljevalce. „Predlog zakona opredeljuje pomoč spremljevalca, spremljevalca skupine in varuha negovalca,“ so navedli na ministrstvu. Spremljevalci bodo lahko otroka spremljali tudi med organiziranim šolskim prevozom, če bo to določeno v odločbi o usmeritvi.
Ukrep naj bi zagotovil enotnejšo ureditev spremljanja ter večjo prilagodljivost pri organizaciji pomoči.
Razširjene možnosti nastanitve v domu pri zavodu
Predlog širi pravico do vključitve v oskrbo v dom pri šoli s prilagojenim programom ali pri zavodu. „Učence ali dijake, ki so dnevno vključeni v šolo ali zavod, se lahko občasno namesti v celodnevno oskrbo,“ so pojasnili na ministrstvu. Rešitev naj bi razbremenila družine in okrepila podporno funkcijo šol in zavodov.
Nastanitve bodo po novem dostopne tudi za tiste, ki so sicer vključeni le v dnevne programe, kar je bilo doslej omejeno.
Manj članov v komisijah in elektronska oddaja vlog
V komisijah za usmerjanje se število članov na prvi stopnji zmanjšuje s 3 na najmanj 2. „V komisiji bo lahko sodeloval tudi predstavnik šole, ki otroka pozna,“ so dodali na ministrstvu. Tako bodo lahko pojasnili že izvedene oblike pomoči.
Vlogo za odločbo o usmerjanju bo mogoče oddati tudi elektronsko. „Posodobitve bodo pripeljale do enostavnejšega in hitrejšega postopka,“ so poudarili.
Predlog prinaša tudi spremembe pri individualiziranih programih. „Zagotavlja se večja fleksibilnost in možnost sprotnega prilagajanja vsebine,“ so sporočili. Spremembe uvajajo ovrednotenje programa ob zaključku šolskega leta.
Nova ureditev naj bi omogočila hitrejše odzivanje na potrebe otrok in učinkovitejše načrtovanje njihove podpore v šolskem okolju.
Foto: Unsplash/Ben Wicks
