Vladni popis cen živil: Osnovna košarica še cenejša
Pri nedavnem popisu cen živil je bilo ugotovljeno, da se cene osnovnih in razširjenih košaric živil spreminjajo, pri čemer se razlikujejo glede na trgovce in poreklo izdelkov. Osnovna košarica 15 osnovnih skupin živil je postala bolj dostopna za povprečnega potrošnika. Povprečna cena te košarice je znašala 24,11 evra, kar predstavlja več kot 4-odstotno znižanje v primerjavi s prejšnjim popisom v septembru 2023, ko je bila cena 25,20 evra. Najcenejšo osnovno košarico ponuja trgovina Eurospin (22,86 evra), sledita Lidl in Hofer. Najdražjo osnovno košarico najdete v trgovini Tuš (27,37 evra), kjer je cena ostala nespremenjena v primerjavi s prejšnjim popisom.
Kar se tiče porekla izdelkov, je v najcenejši osnovni košarici največ izdelkov slovenskega porekla v trgovini Tuš (10 izdelkov), medtem ko jih trgovina Hofer vključuje najmanj (6 izdelkov). Trgovci Lidl in Hofer ponujata največ izdelkov s poreklom iz EU (7 izdelkov). Trgovina Tuš ponuja samo 3 takšne izdelke. Edini trgovec, ki v najcenejši košarici nima nobenega izdelka s poreklom izven EU, je Lidl.
V razširjeni košarici 28 osnovnih skupin živil so se cene prav tako znižale. Povprečna cena te košarice je znašala 40,66 evra, kar je skoraj 3 odstotke manj kot pri prejšnjem popisu. Najcenejšo razširjeno košarico najdete v trgovini Lidl (38,34 evra). Sedita Hofer (39,15 evra) in Eurospin (39,84 evra). Najdražjo razširjeno košarico ponuja trgovina Tuš (44,77 evra). Spar in Mercator sta nekoliko cenejša (41,12 evra in 40,71 evra).
Skupna razlika med najnižjo in najvišjo vrednostjo najcenejše razširjene košarice se je tokrat povečala in znaša 6,43 evra. Kljub nihanju cen pa ostaja dejstvo, da se potrošniki lahko odločajo med široko paleto izdelkov, ki so na voljo v različnih trgovinah, z različnimi cenami in poreklom.
Analiza najcenejše razširjene košarice
Pri najnovejšem popisu cen živil v Sloveniji smo odkrili, da se v najcenejši razširjeni košarici največ izdelkov slovenskega porekla nahaja v trgovini Tuš – kar 18 izdelkov. Najmanj teh izdelkov je v trgovini Eurospin, ki jih ponuja zgolj 9. Trgovci Hofer, Spar in Lidl ponujajo po 14 izdelkov slovenskega porekla. Mercator vključuje 13 takšnih izdelkov. V košarici so tudi izdelki s poreklom iz EU, kjer jih je med 9 in 12, razen pri trgovcu Tuš, ki jih ponuja le 4. Glede izdelkov izven EU pa najmanj takšnih izdelkov vključuje Spar, le 2. Ostali trgovci ponujajo od 3 do 6 izdelkov, razen Eurospina, ki jih vključuje kar 10.
Poleg tega so uporabili spletni primerjalnik Primerjaj-cene.si, da bi ugotovili razlike med cenami izdelkov v fizičnih trgovinah in spletnih trgovinah. Primerjavo so opravili samo za trgovce, ki omogočajo spletno nakupovanje, in za izdelke, ki so na voljo v spletni trgovini trgovca na dan popisa.
Pri trgovcu Mercator ni bilo razlike med cenami v fizičnih in spletnih prodajalnah za 12 od 32 spremljanih izdelkov. Pri trgovcu Spar so ugotovili majhno odstopanje pri 2 izdelkih. Spletna cena je približno 0,10 evrov višja od cene v fizični trgovini. Pri trgovcu Tuš pa so opazili odstopanje cen pri 3 izdelkih, kjer so bile spletne cene višje. Največja razlika se je pojavila pri ceni oljčnega olja Tuš 750 ml. Spletna cena je namreč za več kot 3 evre višja od cene v fizični trgovini.
Rast cen hrane je v veliki meri odvisna od rasti cen ostalih dobrin, kot so električna energija, naftni derivati in cena delovne sile. Podjetja se soočajo s težavami pri pridobivanju ustreznega delovnega kadra. Ukrep spremljanja cen ne more neposredno zmanjšati inflacije, vendar lahko prispeva k zmanjševanju finančnih obremenitev in omogoča prebivalcem z nižjimi dohodki nakup osnovnih živil po primerljivih cenah.