Zakaj prodaja električnih avtomobilov v Evropi pada, na Kitajskem pa narašča?

Foto: Freepik

Zakaj prodaja električnih avtomobilov v Evropi pada, na Kitajskem pa narašča?

Prodaja električnih avtomobilov v Evropi je doživela nov udarec, zlasti v Nemčiji, kjer je bila ukinjena državna podpora, ki je kupcem omogočala subvencije v vrednosti več tisoč evrov. Odločitev je mnoge Nemce prisilila, da so tik pred Božičem ponovno premislili o nakupu e-avtomobila. Vlada je pred tem že prekinila podporo za podjetja, kar kaže na težave z državnim proračunom.

Po drugi strani pa na Kitajskem opažajo porast števila električnih vozil. Trg tam namreč še naprej raste ne le zaradi ugodnih tržnih pogojev, temveč tudi zaradi drugih faktorjev, navaja analiza Deutsche Welle (DW).

Zaradi pomanjkanja infrastrukture za polnjenje in zapletenosti uporabe so nekatera rent-a-car podjetja izrazila željo po tem, da se znebijo električnih vozil, saj za njih ni veliko zanimanja. To je v skladu s podatki združenja evropskih avtomobilskih proizvajalcev. Podatki kažejo, da je prodaja e-avtomobilov v Nemčiji decembra padla za 48 odstotkov, v celotni EU pa za 17 odstotkov.

Mnenja so deljena

Strokovnjaki, kot sta Patrick Schaufuss iz McKinseyja in Mike Tyndall iz HSBC, so deljenih mnenj. Schaufuss meni, da prodaja v letu 2024 verjetno ne bo zabeležila rasti, optimizem pa se morda vrača z možnostjo prihoda novih in cenovno dostopnejših modelov v prihodnjih letih. Po drugi strani Tyndall opozarja, da je bila rast prodaje električnih vozil lani precej močna. Upočasnitev pa, da lahko kaže na prevelika pričakovanja glede hitrosti razvoja trga.

Ukinitev državne podpore za nakup električnih avtomobilov je izpostavila ključno težavo, ki pesti trg: visoka cena vozil. Popusti, ki jih nudijo proizvajalci v različnih evropskih državah, ne uspejo pritegniti dovolj novih kupcev. Mike Tyndall iz HSBC opozarja, da so bili prvi kupci električnih vozil običajno premožnejši, kar se odraža v vrsti električnih vozil na cestah. Sedaj pa trg cilja na bolj cenovno občutljive potrošnike, ki so ob trenutnih cenah e-avtomobilov bolj zadržani.

Poleg tega potrošniki opažajo večji padec vrednosti rabljenih električnih vozil v primerjavi z običajnimi avtomobili. To je deloma posledica tehničnih omejitev, kot je omejeno število polnilnih ciklov baterije, in hitrega tehnološkega razvoja, zaradi česar so starejše baterije manj konkurenčne. Tyndall prav tako izpostavlja, da je infrastruktura za polnjenje e-avtomobilov še vedno nezadostna. Tyndall sicer verjame, da se bodo te težave sčasoma rešile. Kljub temu bo za opazne izboljšave potrebno še nekaj let.

Volkswagen ostaja optimističen

Volkswagen, eden vodilnih evropskih avtomobilskih proizvajalcev, ostaja optimističen glede prihodnosti električnih vozil. Tiskovni predstavnik podjetja je izjavil, da je koncern trdno prepričan v električno prihodnost in se odločno usmerja v prehod na električno mobilnost. Lani so napovedali, da bo VW v naslednjih štirih letih vložil 180 milijard evrov. Večina sredstev bo pri tem namenjena razvoju elektrifikacije in digitalizacije.

Nemški avtomobilski gigant Volkswagen si je zadal ambiciozen cilj. Cilj je, da do leta 2030 doseže, da bo 80 odstotkov vseh prodanih vozil v Evropi električnih. V ZDA pri slednjem ciljajo na 55 odstotkov. Kljub izzivom, ki jih prinaša ukinitev državnih subvencij, je podjetje optimistično, saj je lani zabeležilo 21-odstotno rast prodaje električnih vozil. Iz VW poročajo, da podatki o prodaji za leto 2023 kažejo, da so na pravi poti, kljub temu da bo letošnje leto zaradi omenjenih ukrepov zahtevno.

Podobno ambicije imajo tudi pri drugih evropskih proizvajalcih, kot je Stellantis, ki združuje blagovne znamke Peugeot, Fiat in Opel. Mike Tyndall izpostavlja, da je ključni izziv za proizvajalce najti ravnotežje med sprejemljivo ceno za potrošnike in dobičkom, ki ga želijo ustvariti, še posebej v luči nedavnih tržnih razvojev in konca državnih subvencij.

Kitajski trg medtem cveti

Medtem ko se evropski trg električnih vozil sooča s številnimi izzivi, kitajski trg cveti. Volkswagen je v luči konkurence s podjetji, kot sta Tesla in kitajski BYD, samo v letu 2023 na kitajskem trgu, ki velja za največji trg osebnih vozil na svetu, investiral 5 milijard dolarjev. Kitajski proizvajalec BYD je samo v zadnjem četrtletju 2023 prodal 526.000 električnih vozil, s čimer je prehitel Teslo na svetovni lestvici. V nasprotju s padcem prodaje, ki ga beležijo nemški proizvajalci, je BYD v decembru zabeležil 70-odstotno rast prodaje. Slednje kaže na njihovo široko paleto novih vozil, od majhnih osebnih avtomobilov do električnih avtobusov za mestni in medkrajevni promet.

Patrick Schaufuss iz McKinseyja izpostavlja cenovno problematiko električnih vozil, kjer so e-avtomobili v Evropi v primerjavi z avtomobili na notranje izgorevanje običajno dražji za 15 do 20 odstotkov. Na Kitajskem pa je razlika v ceni le 10 odstotna. Nekateri kitajski e-avtomobili so pri tem celo cenejši od evropskih. Vendar Schaufuss opozarja, da kitajski trg električnih vozil ni zdrav, saj mnogi proizvajalci, kljub kakovostnim izdelkom, ne ustvarjajo dobička. To je deloma posledica državne lastnine večine teh podjetij, kjer je glavni cilj širitev in osvajanje trga, ne pa ekonomska donosnost.

Evropski proizvajalci stavijo na kakovost in blagovno znamko

Po drugi strani evropski proizvajalci stavijo na kakovost in blagovno znamko. Slednje po mnenju Schaufussa zahteva veliko finančnih sredstev in potrpljenja. Volkswagen meni, da nizke cene samostojno ne bodo zadostovale za osvojitev evropskega trga s strani kitajskih proizvajalcev, saj morajo tuji proizvajalci upoštevati specifičnosti evropskega trga, kjer kitajski konkurenti ne morejo tako agresivno in poceni ponujati svojih vozil kot doma.

Volkswagen poudarja, da je tekma za tržni delež že v polnem teku, a opominja na zgodovinske primere, ko so na evropski trg vstopili japonski in korejski avtomobili. Našteto kaže, da nemški proizvajalec ni brez znanja glede izzivov, ki jih prinaša globalna konkurenca.

[Vir: Deutsche Welle]

Foto: Freepik

Portal24