Zaključil se je 80. beneški filmski festival
Beneški filmski festival se je končal v velikem slogu, saj je letošnja tekmovalna žirija pod vodstvom ameriškega režiserja Damiena Chazella (znanega po filmih “Dežela La La” in “Babilon”), podelila najprestižnejšo nagrado Zlati lev za najboljši film, filmu “Reveži” režiserja Yorgosa Lanthimosa. Film je nasledil lanskoletni dokumentarni film “All The Beauty And The Bloodshed” Laure Poitras, ki je bila članica letošnje žirije in je bil eden najbolj pričakovanih filmov na Lidu.
Pričakovali smo, da se bo glavna nagrada odločala med filmoma “Poor Things” in “Zelena meja” Agneiszke Holland in oboji sta na koncu odnesla glavne nagrade, pri čemer je Hollandov film prejel tudi posebno nagrado žirije.
Reveži
Film “Reveži” je bil najvišje ocenjen celovečerec tekmovanja s povprečno oceno 4,24/5, tesno sta mu sledila “Zlo ne obstaja” (3,80/5) in “Zelena meja” Agnieszke Holland (3,76/5). Lanthimos, ki velja za vodilnega grškega eksponenta eksperimentalnega filma, je režiral priredbo kultnega romana Alasdairja Graya iz leta 1992. Film raziskuje vlogo moških in žensk v družbi. Uporablja gotske konvencije s paralelami s Frankensteinom in Alico v čudežni deželi. Film je tematsko bogat, nesramno smešen in stilistično dovršen, zasluženo pa je osvojil zlati lev za najboljši film.
Režiserjev prejšnji beneški uspeh “The Favorite” je tudi osvojil dve ločeni nagradi leta 2018. Osvojil je veliko nagrado žirije in Volpijev pokal za najboljšo igralko za Olivio Coleman.
Glede na beneški festival, ki ima ugled izbiranja bodočih oskarjevih favoritov, lahko pričakujemo, da bo film “Reveži” v ospredju naslednjega leta za oskarje, poleg filmov “Oppenheimer,” “Barbie” in “Morilci cvetlične lune,” ki so bili premierno prikazani na letošnjem cannskem festivalu. Prav tako je verjetno, da bo glavna igralka Emma Stone, ki se je izkazala v vlogi smešne in razvijajoče se “lepe male zaostalosti,” prevzela nagrade za uspešnost v prihodnjih mesecih.
Zlo ne obstaja
Nagrado za drugo mesto je prejel film “Aku Wa Sonzai Shinai” (Zlo ne obstaja) režiserja Ryûsukeja Hamaguchija. Po uspešnih filmih kot sta “Kolo sreče” in “Fantazija” leta 2021, ter oskarju nagrajenem filmu “Drive My Car” nas je Hamaguchi presenetil s svojim najnovejšim delom, “Zlo ne obstaja.” Film spremlja očeta in hčerko v majhni vasi blizu Tokia. Soočita se s projektom gradnje glampinga, ki ogroža lokalno oskrbo z vodo in ekološko ravnovesje. Čeprav se zdi preprost, film ponuja zapleteno in aluzivno parabolo, ki postavlja pomembna vprašanja o kolektivni odgovornosti in neukrepanju v geopolitičnem okolju, kjer Evropa čuti učinke migracijske krize.
Zelena meja
Posebno nagrado žirije je prejel film “Zielona Granica” (Zelena meja) Agnieszke Holland. Čeprav je film že veljal za glavnega favorita za zmago, je prejemanje posebne nagrade žirije pomembno priznanje za izjemno delo režiserke. “Zelena meja” obravnava migrantsko krizo na poljsko-beloruski meji v zadnjih dveh letih in je ostra kritika nadaljevanja migrantske krize v EU. Film kritično obravnava vlogo poljskih varnostnih služb pri odbijanju migrantov, ki jih je na mejo zvabila Belorusija, zaveznica Rusije. Hkrati pa postavlja pomembna vprašanja o kolektivni odgovornosti in neukrepanju v geopolitičnem kontekstu, kjer se Evropa znajde.
Režiserka Agnieszka Holland je ob prejemu nagrade izpostavila pomen filma in ga posvetila aktivistom, ki se borijo za pravice migrantov. Film “Zelena meja” temelji na temeljiti raziskavi, vključno z intervjuji z begunci, mejnimi stražarji in aktivisti. Film je sprožil veliko odzivov zaradi kritike poljskega pravosodnega ministra. Holland je od ministra zahtevala opravičilo in dobrodelno donacijo za organizacijo, ki pomaga preživelim holokavsta.
Najboljša režija
Nagrado za najboljšo režijo je prejel italijanski režiser Matteo Garrone za film “Io Capitano,” kar je presenetilo mnoge. Pričakovala se je namreč zmago Bradleyja Coopera za film “Maestro” ali Bertranda Bonella za film “La Bête.” Film “Io Capitano” sledi potovanju Seydouja in Mousse, dveh mladih moških, ki se odpravita iz Dakarja v Evropo. Zgodba predstavlja sodobno odisejado skozi nevarnosti puščave, grozote centrov za pridržanje v Libiji in nevarnosti morja.
Film je dobro sprejet med italijanskimi in mednarodnimi mediji s povprečno oceno 3,62/5, kar ga uvršča na četrto mesto med najbolje ocenjenimi filmi tekmovalnega programa. Glavni igralec Seydou Sarr je prejel nagrado Marcello Mastroianni za najboljšega novega talenta.
Igralci
Na področju igralske igre pa je Peter Sarsgaard osvojil Volpijev pokal za popolno igro v filmu “Memory” režiserja Michela Franca. Njegova predstava v vlogi moškega z demenco je ganljiva in daleč od karikaturalnosti. Sarsgaard je izpostavil pomen umetnosti v družbi in opozoril na grožnjo umetne inteligence, ki lahko ogrozi to dragoceno izkušnjo.
Jessica Chastain in Peter Sarsgaard sta odlična v filmu “Memory,” ki obravnava težke teme, kot so spolna zloraba, demenca, zanikanje in družinske dinamike. Film je dobro ocenjen in predstavlja pomemben dodatek k letošnjemu festivalu.
Cailee Spaeny pa je prejela nagrado za najboljšo igralko za svojo vlogo v filmu “Priscilla” režiserke Sofie Coppole. Čeprav so mnogi pričakovali, da bo prejela nagrado Marcello Mastroianni za najboljšega novega talenta, ji je žirija podelila glavno nagrado. Spaenyjevo smo lahko videli v filmih, kot so “Bad Times at the El Royale,” “Vice” in serijah kot sta “Devs” in “Mare of Easttown”. Nagrada dokazuje, da je sposobna prevzeti velike produkcije in opraviti nalogo.
S tem se je zaključila 80. izdaja beneškega filmskega festivala, ki je ponudila številne izjemne filme in izjemne predstave igralcev ter režiserjev. Pričakujemo zanimivo Oskar sezono in še več izjemnih filmskih del v prihodnosti.
Foto: Poor Things Searchlight Pictures