V prostorih Občine Vipava je danes potekala skupna novinarska konferenca, na kateri so ministrica za infrastrukturo Alenka Bratušek, državna sekretarka na Ministrstvu za notranje zadeve Tina Heferle in predsednik uprave DARS Andrej Ribič predstavili nadaljevanje obsežnih obnovitvenih del na hitri cesti med razcepom Nanos in Vipavo. Dela, ki vstopajo v intenzivnejšo fazo, bodo bistveno vplivala na prometne tokove v regiji.
Dogodka so se udeležili tudi vodja Sektorja prometne policije Generalne policijske uprave mag. Ivan Kapun, župana občin Postojna in Vipava, Igor Marentič in Anton Lavrenčič, ter podžupan Občine Ajdovščina Dejan Pišot.
Po navedbah DARS trenutno promet na več odsekih hitre ceste čez Rebernice poteka zgolj po prehitevalnem pasu, saj je vozni pas zaprt zaradi gradnje dodatne protivetrne zaščite. Sredi avgusta se bo pričela zahtevnejša faza obnove, kar pomeni popolno zaporo smernega vozišča proti Novi Gorici za predvidoma 100 dni.
V začetni fazi načrtovanja je bila predvidena t. i. dvosmerna rešitev po eni polovici hitre ceste. Vendar so temu nasprotovale lokalne skupnosti, saj bi to bistveno poslabšalo pretočnost prometa in otežilo vsakodnevno mobilnost prebivalcev. Poleg tega so policija in reševalne službe opozorile na varnostna tveganja pri tovrstni ureditvi.
Zato je bila po usklajevanju sprejeta alternativa. Kot so pojasnili na ministrstvu: „V času izvajanja glavnih del na odseku hitre ceste med Razdrtim in Vipavo bo promet v smeri iz Razdrtega proti Vipavi (navzdol) potekal po vzporedni regionalni cesti. Vozila, namenjena proti Vipavi, bodo na priključku Razdrto preusmerjena na regionalno cesto, po kateri bodo vozila do priključka Vipava, kjer se bodo ponovno vključila na hitro cesto.“
Prometna ureditev bo veljala za vsa osebna vozila, avtobuse in lokalni tovorni promet s ciljem v Sloveniji. Tranzitni tovorni promet, namenjen proti mejnemu prehodu Vrtojba, bo preusmerjen po avtocesti A1 proti mejnemu prehodu Fernetiči. Iz smeri Vipave proti Razdrtemu bo promet potekal nemoteno po obeh pasovih hitre ceste.
Policija napoveduje okrepljen nadzor in obvladovanje tranzita
Državna sekretarka Tina Heferle je zagotovila, da je Policija na prihajajočo zaporo pripravljena: „Policija je na načrtovano zaporo med Razdrtim in Vipavo proti Novi Gorici pripravljena. Na tem delu bo Policija povečala svojo prisotnost in skrbela za varnost v prometu.“
Poudarila je, da bo policija opravljala dve ključni nalogi: obvladovanje tranzitnega tovornega prometa, ki bo preusmerjen na nekdanji mejni prehod Fernetiči, in zagotavljanje varnosti v pričakovanih prometnih zgostitvah pred Fernetiči.
Opozorila je tudi na porast smrtnih žrtev na cestah: „Čeprav smo letos imeli bistveno manjše število prometnih nesreč, pa smo zabeležili večje število smrtnih žrtev.“ Do 3. avgusta je bilo v Sloveniji zabeleženih 61 smrtnih žrtev v prometu, v enakem obdobju lani 39. Najpogostejši vzrok ostaja neprilagojena hitrost.
„Višje kot so hitrosti, hujše so posledice prometnih nesreč,“ je dejala Heferle in pozvala: „Če se bomo tega vsi skupaj zavedali, verjamem, da bomo lahko vsi udeleženci v prometu skupaj pripomogli k temu, da bo prav vsak izmed nas prišel varno na svoj cilj.“
Obsežen projekt na več odsekih – naložba v odpornost infrastrukture
V sklopu obnove potekajo različna gradbena dela na treh glavnih segmentih. Med ključnimi ukrepi je izvedba dodatne protivetrne zaščite na odsekih Razdrto–Vipava (12 km, obojestransko), Vipava–Ajdovščina (6,7 km, obojestransko) ter Ajdovščina–Selo (2,5 km, desna polovica hitre ceste).
Obenem poteka tudi celovita preplastitev vozišča na trasi Razdrto–Vipava (12 km), Vipava–Ajdovščina (4,2 km) in na območju priključka Vipava. Med pomembnejšimi deli je tudi sanacija viaduktov Rebrnice, vključno z razbremenitvijo ležišč pri krajnih podporah in postavitvijo dodatne pilotne stene. Vzporedno bo izvedena tudi nadgradnja varnostnih ograj na objektih Rebrnice in Razdrto.
Projekt je razdeljen na dva sklopa: prvi sklop, vreden 30,2 milijona evrov (brez DDV), je bil podpisan 10. junija 2024, drugi sklop pa 9. junija 2025 v vrednosti 32,6 milijona evrov (brez DDV). Oba sklopa izvaja konzorcij podjetij KOLEKTOR CPG d. d. in Petrič d. o. o., ob sodelovanju podizvajalcev CPK d. d., CVP d. o. o. in GVO d. o. o.
Prometne faze in spremljevalni ukrepi
Popolna zapora proti Vipavi bo začela veljati 17. avgusta 2025. V tem času bo potekala obnova smernega vozišča in prestavitev ležišč desne strani viadukta Rebrnice. Promet proti Razdrtemu bo še naprej potekal po obeh pasovih.
Po ponovni vzpostavitvi dvosmernega prometa v začetku leta 2026 bodo dela potekala izmenično pod popolno zaporo od kilometra 9,5 do priključka Vipava. Promet bo tedaj urejen po enem pasu v obe smeri. Od konca julija do novembra 2026 sledi še končna faza s popolno zaporo smeri proti Razdrtemu.
Na regionalni cesti bodo v času zapor uvedeni dodatni prometni ukrepi: semaforizacija križišč na avtocestnem priključku Razdrto, ureditev prehodov za pešce v naseljih Podnanos in Razdrto ter ureditev avtobusne postaje v Lozicah.
Vzporedno bodo nameščeni radarski sistemi za nadzor hitrosti, urejeni intervencijski dostopi, posodobljena prometna signalizacija in obveščanje voznikov prek SPIS portalov.
Na ministrstvu ob tem poudarjajo: „Zavedamo se, da bodo dela povzročala določene omejitve in spremembe v prometu, zato uporabnike vnaprej prosimo za strpnost in razumevanje. Ukrepi in organizacija del so zasnovani tako, da bo promet čim bolj pretočen, hkrati pa bo zagotovljena varnost uporabnikov in izvajalcev del. Obnova odseka bo pomembno prispevala k večji varnosti in odpornosti infrastrukture na vplive vetra, ki so na tem območju izraziti.“
Ministrica za infrastrukturo mag. Alenka Bratušek, državna sekretarka na Ministrstvu za notranje zadeve Tina Heferle in predsednik uprave DARS mag. Andrej Ribič [Foto: Ministrstvo za notranje zadeve]
