Zaskrbljujoče: Ali je trg električnih vozil pred zlomom?
V zadnjih mesecih so mediji polni zgodb o težavah na trgu električnih avtomobilov. Novice zajemajo vse od šibkega povpraševanja v nekaterih državah do carin na kitajske modele v ZDA in Evropski uniji. Trenutno ni jasno, kakšne dolgoročne učinke bodo te težave imele na prodajo električnih vozil, pomembno pa je, da podatkov, ki so stari le nekaj mesecev, ne razumemo preveč dramatično.
Kitajska je v zadnjih letih postala ključni igralec na trgu električnih vozil. V državi deluje kar 200 novih proizvajalcev, ki želijo zadostiti povečanemu povpraševanju. Vendar pa to povpraševanje pogosto ne odraža resničnih želja potrošnikov po električnih vozilih. Namesto tega so lokalne oblasti naročile celotne flote vozil zaradi politik centralne vlade in za podporo lastnim proizvajalcem. Za spodbujanje državljanov k nakupu električnih vozil so na voljo številne finančne in nefinančne spodbude. Na primer, v nekaterih regijah lahko kupci električnih vozil dobijo vozniško dovoljenje brezplačno, omejitve pri registracijah pa so precej šibkejše kot za vozila z notranjim izgorevanjem.
Vprašanja kakovosti kitajskih električnih vozil
Ocenjevanje kakovosti kitajskih električnih vozil je izziv. Na Kitajskem je ocenjevanje vozil podobno kot v ZDA, kjer to počne Consumer Reports, vendar bi to lahko povzročilo politične in pravne težave. Vlada naj bi cenzurirala spletne ocene avtonomnih vozil, ni pa znano, ali se enako dogaja s slabimi električnimi avtomobili. En znanstveni članek navaja, da 44 odstotkov kitajskih kupcev električnih vozil ne bi več kupilo električnega avtomobila brez brezplačne licence. V drugih državah med 10 in 20 odstotki kupcev obžaluje nakup električnega vozila. Treba je poudariti, da so ti podatki nezanesljivi. Panoga je namreč še vedno mlada, podatke raziskav pa je vedno treba jemati z zdravo mero dvoma.
Težave proizvajalca BYD v Evropi
Poleg težav na domačem trgu se kitajski proizvajalci soočajo tudi z izzivi v tujini. Poročila navajajo, da ima BYD, eden največjih kitajskih proizvajalcev električnih vozil, težave v Evropi. Te težave vključujejo slabe prakse dostave, zaradi katerih so nekatera vozila prispela v slabem stanju, ter kopičenje neprodanih vozil, kar kaže na šibko povpraševanje kupcev. Ta problem ni nov, saj so se podobne težave pojavljale tudi pri proizvajalcih iz drugih držav, kot sta Južna Koreja in Japonska, ki pa so jih uspeli rešiti in doseči velik uspeh.
Nekateri večji proizvajalci avtomobilov so se na šibko povpraševanje odzvali z upočasnitvijo proizvodnje in povečanjem proizvodnje hibridov. To pa ne bo vplivalo na razpoložljivost ali cene električnih vozil. V primeru Kitajske obsežna vladna intervencija omogoča, da se mala podjetja, ki niso samovzdržna, vzdržujejo pri življenju in spodbujajo, da svoja odvečna vozila izvažajo na tuje trge. Ti avtomobili bodo verjetno končali v državah v razvoju, kjer ni lokalne avtomobilske industrije, ki bi jo zaščitila, kar bo vpliv na glavne proizvajalce minimalen. Prodaja teh vozil ne bo zamenjava, ampak dodatek, zato bo vpliv na povpraševanje po nafti majhen.
Možen zlom kitajskega trga električnih vozil
Če se bo kitajski trg električnih vozil sesul, bi to lahko povzročilo začasno znižanje cen komponent električnih avtomobilov, vključno z minerali. To bi lahko koristilo glavnim proizvajalcem, tako kitajskim kot drugim, in vsaj začasno povečalo prodajo. Vendar pa obstaja tudi možnost, da bi majhen val nizkokakovostnih električnih vozil iz Kitajske lahko škodoval celotnemu sektorju. Kljub temu je malo verjetno, da bi bil učinek na javno dojemanje primerljiv z vplivom jedrske nesreče ali letalskih nesreč na zračni promet.
Politične in javne ovire
Trg električnih avtomobilov je močno odvisen od dobre volje kupcev in javne podpore za subvencije. Poleg tega se v javni razpravi pogosto sliši vprašanje, koliko si kupci dejansko želijo preiti na električna vozila ter kakšne cene in spodbude so potrebne za dosego želenega tržnega deleža. Razprava med nasprotniki in zagovorniki otežuje razumevanje dejanskega povpraševanja po električnih vozilih. Številni akademiki želijo raziskati to vprašanje, vendar jih bo verjetno preglasil splošno mnenje in minila bodo leta, preden bomo dobili pravi občutek povpraševanja strank.
[Vir: IndexHR]; Portal24; Foto: Pexels