Zdravo cvretje in katera so najboljša olja za cvrtje

Ocvrta hrana [Foto: Freepik]

Zdravo cvretje in katera so najboljša olja za cvrtje

Ocvrta hrana ni ravno na seznamu najbolj zdravih živil nobenega nutricionista. Toda včasih si preprosto želimo nekaj hrustljavega in okusnega. Na srečo lahko z izbiro najbolj zdravih olj za cvrtje in njihovo pravilno uporabo pripravimo ocvrt krompirček, krofe ali ocvrto ribo iz najboljših sestavin za nas.

Kako izbrati najboljša olja za cvrtje?

Nutricionisti priporočajo več vrst olj, ki so primerna za cvrtje in manj škodljiva za zdravje. Spoiler opozorilo: olivno olje je eno najbolj zdravih olj za cvrtje, vendar le, če ga uporabljamo pravilno. Obstajajo pa tudi druge odlične možnosti – vključno s sojinim oljem in arašidovim oljem. Kako torej zagotoviti, da pri cvrtju uporabljamo čim bolj zdravo olje? S pomočjo Tami Best, MS, RDN, IFNCP, funkcionalne in integrativne dietetičarke pri Top Nutrition Counseling bomo danes izvedeli več.

Poskrbite za pravo temperaturo kuhanja

Morda ste že slišali, da oljčnega olja ni dobro uporabljati za cvrtje, vendar je vse odvisno od tega, kako ga uporabljamo. “Resničnost je taka, da veliko ljudi olje za cvrtje uporablja nepravilno, tako da dovolijo, da se njihovo olje za cvrtje preveč segreje,” pravi Best. “Segrevanje olja za cvrtje nad točko dimljenja povzroči, da olje reagira s kisikom. Ko ljudje zaužijejo ta živila, ki vsebujejo ta oksidirana olja, poškodujejo svoje telo na celični ravni.”

Ohranjajte temperaturo med 175 in 190 stopinjami Celzija. Prehranski znanstveniki menijo, da je to najboljša točka za zagotovitev popolno ocvrte hrane in brez zdravju škodljive oksidacije.

Pomembnost prave temperature

Obstaja dober razlog, da se izogibate cvrtju pri temperaturah pod ali nad tem razponom. “Cvrtje hrane pri prenizkih temperaturah lahko omogoči, da olje prodre v hrano, zaradi česar je hrana mastna,” pravi Best. “Cvrtje pri previsokih temperaturah lahko izsuši izdelek in vas izpostavi zdravju škodljivim delcem oksidirane maščobe.” Upoštevajte, da imajo mnoga najbolj zdrava olja za kuhanje, vključno z olivnim oljem, višje dimne točke (olivno olje ima 210 stopinj Celzija) zato imamo nekaj prostora za premikanje, preden naše olje postane nevarno.

Če nimate termometra za kuhanje (deluje lahko tudi termometer za meso), ki bi vam pomagal spremljati temperaturo, lahko ugotovite, ali je olje pripravljeno. Najboljša možnost je, da v olje zapičite konec lesene žlice ali palčke. Če se okoli njega oblikujejo mehurčki, mora biti v coni. (Če res brbota, je prevroče in ga boste želeli nekoliko zmanjšati, preden začnete kuhati.)

Razumevanje razlik med maščobami

Vse je v vezeh (ogljikovih vezeh), ki pojasnjujejo razliko med polinenasičenimi in enkrat nenasičenimi olji. Polinenasičena olja imajo več dvojnih ogljikovih vezi, enkrat nenasičena olja pa samo eno. Nasičene maščobe pa sploh nimajo.

Olja z enkrat nenasičenimi in nasičenimi maščobnimi kislinami so bolj stabilna, ko so izpostavljena vročini, in manj občutljiva na reakcijo s kisikom in ustvarjanje celicam škodljive oksidacije, pravi Best. Nekatere študije so pokazale, da lahko uživanje več enkrat nenasičenih maščob v primerjavi z nasičenimi maščobami prinese nekatere koristi za zdravje, kot je zmanjšana odpornost proti insulinu.

Olja za cvrtje

Nekateri primeri enkrat nenasičenih olj vključujejo olivno olje, avokadovo olje in arašidovo olje. To ne pomeni, da polinenasičena olja, kot so mandljevo, orehovo, laneno in pšenično olje niso zdrava. “Ta olja lahko nudijo koristi za zdravje,” pravi Best. “Priporočljivo je, da jih po kuhanju uporabite za pripravo preliva z zelenjavo ali za pokapanje po njej.”

Ne varčujte z oljem za cvrtje

Če globoko cvrete veliko serijo nečesa in vam ostane veliko olja, se lahko zdi, da je odpadek, če ga odstranite. Toda Best pravi, da je pomembno, da olja za cvrtje ne uporabljate znova in ponovno segrevate, saj lahko olje oksidira in povzroči celične poškodbe vašega telesa, podobno kot se zgodi, če pustite, da se olje segreje nad točko dimljenja. Zato ga zavrzite in uporabite novo serijo olja za vašo naslednjo avanturo cvrtja.

Bodite previdni glede nasičenih maščob

Maslo ali ghee iz ekološko pridelanih živali na paši bi lahko bila zelo dobra izbira za cvrtje. Živali, ki se hranijo z žitom, proizvajajo hrano, ki vsebuje več protivnetnih maščobnih kislin omega-6, medtem ko živali, vzrejene na pašnikih, proizvajajo maslo in ghee, ki imata več zdravih maščob in antioksidantov. Maslo in ghee imata več nasičenih maščob, tako kot kokosovo olje in palmovo olje.

Najboljša jedilna olja za cvrtje

Katera olja za kuhanje so torej najboljša za cvrtje? Najboljši so olivno, avokadovo, sojino, arašidovo in olje oljne repice, ki vsebujejo veliko enkrat nenasičenih maščobnih kislin, zaradi česar so stabilnejša za cvrtje. Maslo in ghee, ki sta nasičeni maščobi, se lahko uporabljata tudi za cvrtje, vendar z nekaj dodatnimi opozorili. Best predlaga uporabo masla ali gheeja živali, rejenih na pašnikih, za višje ravni zdravih maščob. Toda morda so manj zdrava za vaše srce kot enkrat nenasičena olja. Raziskave so mešane glede tega, ali ima uživanje nasičenih maščob negativne posledice za zdravje srca in ožilja.

[Vir: Real simple]; Portal24; Foto: Freepik