Zdravstvene informacije na družbenih omrežjih: EU razmišlja o regulaciji vplivnežev
[Vir: Euronews] – S porastom uporabe družbenih omrežij in iskanja zdravstvenih informacij na teh platformah se pojavlja vse več razprav o regulaciji vsebin, ki jih objavljajo vplivneži. Evropski poslanci in strokovnjaki na Evropskem zdravstvenem forumu Gastein (EHFG) so poudarili potrebo po raziskovanju stičišča med zdravstvenimi informacijami in socialnimi omrežji. Predvideno je, da se bo ta tema raziskovala v prihodnjem mandatu Evropske unije, saj razprave med oblikovalci politik že potekajo.
Raziskava, ki jo je novembra lani izvedla Univerza na Dunaju, je pokazala, da so vplivneži na družbenih medijih postali ključni vir zdravstvenih informacij za mlade in najstnike. Študija, ki je zajela 1.000 mladih, starih med 15 in 25 let v Avstriji, je razkrila, da približno 30 odstotkov mladih sledi tako imenovanim “zdravstvenim vplivnežem”, torej tistim, ki se osredotočajo predvsem na zdravstveno vsebino. Poleg tega je okoli 30 odstotkov anketirancev priznalo, da so že kupili zdravstveni izdelek na podlagi priporočila vplivneža.
Ta podatek je sprožil skrbi glede etičnosti in zanesljivosti informacij, ki jih delijo vplivneži. Prav zato je irski kandidat za komisarja EU za pravosodje Michael McGrath v svojem misijskem pismu omenil potrebo po Zakonu o digitalni pravičnosti, ki bi obravnaval neetične tehnike, vključno s trženjem vplivnežev, ki izkoriščajo ranljivost potrošnikov v komercialne namene.
Duševno zdravje: tema, ki pritegne pozornost
Vsebine o duševnem zdravju doživljajo izjemno rast na družbenih omrežjih, kar povzroča visoko stopnjo spletnega sodelovanja. Kathrin Karsay z Univerze na Dunaju je na forumu EHFG izpostavila, da je duševno zdravje med vplivneži postalo »klikabilna« vsebina, saj veliko mladih aktivno išče informacije o duševnem zdravju na spletu.
Med vplivneži so tudi nekateri zdravniki, ki so med pandemijo COVID-19 igrali ključno vlogo v boju proti dezinformacijam. Eden izmed takšnih vplivnežev je András Kulja, evropski poslanec in kirurg iz Budimpešte, ki ima na družbenih omrežjih kar 370.000 sledilcev. Kulja je na forumu Gastein pojasnil, da je njegov kanal nastal zaradi vse večjega skepticizma glede cepiv in drugih zdravil. Po njegovem mnenju postaja zdravstvena komunikacija vse bolj pomembna, zato so potrebne jasne, z dokazi podprte informacije.
Vpliv družbenih medijev na širjenje zdravstvenih informacij
Ljudje vse pogosteje iščejo informacije o zdravju na družbenih omrežjih. Götz Gottschalk, vodja oddelka za zdravje pri YouTubu Nemčija, je izpostavil, da je YouTube v preteklem letu zabeležil kar 300 milijard ogledov zdravstvenih vsebin, od tega 3 milijarde iz Nemčije. Ta porast ogledov je v veliki meri posledica pandemije, ki je povzročila tudi porast napačnih medicinskih informacij.
Za boj proti dezinformacijam je YouTube uvedel dodatne plasti preverjanja informacij s sodelovanjem Svetovne zdravstvene organizacije (WHO). Zdaj platforma uporabnikom prikazuje verodostojne vire pod videoposnetki, kot so javne bolnišnice.
Vloga zdravnikov vplivnežev in njihova kredibilnost
Vse več zdravnikov postaja vplivnežev, kar spreminja način, kako javnost dostopa do informacij o zdravju. Gottschalk je izpostavil zdravnika Mikea, ki ima med 12 in 15 milijoni sledilcev na YouTubu. S tem poudarja, da vplivnež ni nujno zvezdnik, ampak lahko tudi zdravstveni strokovnjak z veliko sledilci.
Spletne platforme so še posebej koristne za tiste, ki imajo manj dostopa do informacij, na primer marginalizirane skupine. Dr. Simi, britanski nigerijski ginekolog s 1,9 milijona sledilcev na TikToku, je eden takih primerov. Povezuje se s skupnostmi temnopoltih žensk, ki pogosto nimajo dovolj zdravstvenih storitev.
Kljub temu mladi še vedno najbolj zaupajo zdravnikom in zdravstvenim delavcem. Po mnenju profesorja Karsaya z Univerze na Dunaju kar 70 odstotkov mladih zaupa strokovnjakom, medtem ko okoli 40 % zaupa splošnim vplivnežem.
Evropski poslanec András Kulja poudarja, da zgolj diploma ni dovolj za ustvarjanje verodostojnosti na družbenih omrežjih. Graditi je treba zaupanje, kar zahteva dolgoročno delo in transparentnost. Razprave o regulaciji vplivnežev se bodo v prihodnjih letih le še okrepile, saj postaja jasna potreba po varovanju potrošnikov in zagotavljanju, da so zdravstvene informacije, ki jih delijo vplivneži, zanesljive in preverjene.
Portal24; Foto: Pixabay