Primerjava: Kako zelena so v primerjavi z avtomobili z motorjem z notranjim zgorevanjem električna vozila
Proizvajalci avtomobilov po celem svetu obljubljajo milijarde dolarjev za razvoj baterijskih električnih vozil (BEV), ki naj bi bili bolj okolju prijazni v primerjavi z avtomobili z motorjem z notranjim zgorevanjem (ICE), ki uporabljajo bencin ali dizel. Do leta 2030 se pričakuje, da bo na evropskih cestah več kot 30 milijonov električnih vozil. Kljub temu, da električni avtomobili med vožnjo ne sproščajo emisij iz izpušne cevi, proizvodnja vozil in baterij še vedno prispeva k emisijam ogljika.
Emisije v življenjskem ciklu električnih avtomobilov vključujejo vse, od pridobivanja surovin in proizvodnje baterij do recikliranja in ponovne uporabe vozil ob koncu njihove življenjske dobe. Pridobivanje, predelava, transport in proizvodnja litij-ionskih baterij je energetsko intenziven proces. Slednje pomeni, da so emisije v proizvodni fazi BEV višje v primerjavi z avtomobili ICE. Kljub temu, da proizvodni proces za ICE avtomobile ni tako energetsko intenziven, ima še vedno velik ogljični odtis.
Ambiciozni cilji
Volkswagen, Toyota, Hyundai Motor Group, Mercedes-Benz in General Motors so nekateri od velikih proizvajalcev avtomobilov, ki so si zastavili ambiciozne cilje postati ogljično nevtralni v prihodnjih desetletjih. Na drugi strani švedska družba Polestar si prizadeva proizvesti avtomobil z ničelnim neto ogljičnim odtisom do leta 2030. Polestar bi z omenjenim korakom odpravili vse emisije ogljika od pridobivanja surovin do proizvodnje in ravnanja z avtomobili ob koncu njihove življenjske dobe.
Čeprav je ogljični razkorak med avtomobili BEV in ICE avtomobili precej velik, ko se avto prvič proda, avtomobili ICE še naprej oddajajo CO2 med celotno življenjsko dobo, električni avtomobili pa ne oddajajo nobenih emisij razen delcev iz pnevmatik in zavor. Raziskava organizacije Transport & Environment kaže, da je povprečen električni avtomobil v EU v smislu emisij ogljika v primerjavi z enakovrednim bencinskim ali dizelskim avtomobilom skoraj trikrat boljši, vrzel pa se še naprej povečuje.
Električno omrežje
Prednosti BEV se bodo povečale, ko bo električno omrežje postalo bolj zeleno. Kljub temu, da bo BEV, ki ga vozi na Poljskem z baterijo, proizvedeno na Kitajskem, še vedno izpustil 37 odstotkov manj CO2 kot avtomobil na bencin. Električni avtomobil, proizveden in vožen na Švedskem, bo lahko dosegel zmanjšanje emisij za 83odstotkov. Napoveduje se tudi, da bodo električni avtomobili, kupljeni leta 2030, zmanjšali emisije CO2 za štirikrat. Slednje pa zahvaljujoč se električnemu omrežju EU, ki se vse bolj zanaša na obnovljive vire energije.
Surovine, uporabljene pri proizvodnji baterij, so ključni dejavnik v ceni BEV in razlog, zakaj so še vedno dražji od ekvivalentov ICE. Medtem ko se tehnologija baterij izboljšuje, se raziskujejo tudi možne alternative standardnim litij-ionskim baterijam in surovinam, ki jih vsebujejo. CATL, kitajski gigant baterij, razvija natrijevo-ionsko baterijo. BYD, največji svetovni proizvajalec elektrificiranih vozil medtem, proizvaja baterijo brez kobalta.
Zmanjšanje vpliva rudarjenja na okolja
Obstajajo tudi prizadevanja za zmanjšanje vpliva rudarjenja na okolje, vključno z ponovnim vlaganjem dobičkov v lokalne skupnosti, etičnimi rudarskimi praksami in učinkovitejšim recikliranjem surovin. Evropska komisija je predlagala trajnostni zakon o baterijah. Zakon ne zagotavlja le etičnega rudarjenja, temveč zmanjšuje tudi povpraševanje po rudarjenju z učinkovitejšim recikliranjem surovin.
Recikliranje ali ponovna uporaba baterij je pomemben korak pri zmanjševanju emisij v življenjskem ciklu električnih avtomobilov. Ko baterije dosežejo konec svoje življenjske dobe v BEV, so morda neprimerne za ponovno uporabo v avtomobilih, vendar to ustvarja priložnost za njihovo ponovno konfiguracijo za “drugo življenje” v drugih aplikacijah, kot je shranjevanje električne energije v omrežju. To zmanjšuje celoten ogljični odtis proizvodnje baterij.
Izzivi, povezani z BEV, zajemajo celoten življenjski cikel. Pri vsem pa je pomembno upoštevati, da ima črpanje nafte za gorivo velik vpliv na okolje. Kljub temu, da je proizvodnja BEV energetsko intenzivna, je treba to obravnavati v širšem kontekstu okoljskega vpliva. Na splošno, če se načini pridobivanja surovin, proizvodnja, uporaba in recikliranje BEV izboljšajo, bo to omogočilo znatno zmanjšanje emisij CO2.
vir Foto: Pexels