Železniška revolucija: Bo Eurostar kmalu izgubil prevlado pod Kanalom?

https://www.freepik.com/free-photo/long-distance-relationship-couple-meeting_23991945.htm#fromView=search&page=1&position=28&uuid=afa94a92-abd9-4603-9131-e00876e75960&new_detail=true&query=train+station[Foto: Freepik/fotografija je simbolna]]

Železniška revolucija: Bo Eurostar kmalu izgubil prevlado pod Kanalom?

Eurostar je skoraj tri desetletja kraljeval kot edini železniški operater, ki povezuje Združeno kraljestvo s celinsko Evropo skozi predor pod Rokavskim prelivom. Njegova prevlada je bila skoraj neizpodbitna, a zadnji premiki v regulaciji in vse večje povpraševanje po okolju prijaznejših potovalnih možnostih so prebudili zanimanje konkurentov. Peščica pogumnih železniških podjetij si zdaj prizadeva razbiti ta dolgoletni monopol, kar obljublja nižje cene in večjo izbiro za potnike. Vendar pot do konkurence ni lahka – visoki stroški, tehnične ovire in omejen prostor za vzdrževanje vlakov so le nekateri izzivi, s katerimi se soočajo novi igralci. Kljub temu se stvari počasi premikajo v novo smer.

Nedavno poročilo, ki ga je naročil Urad za ceste in železnice Združenega kraljestva (ORR), je postavilo temelje za spremembe, piše Euronews. Med drugim je zahtevalo, da Eurostar omogoči dostop novim operaterjem do vzdrževalnega skladišča Temple Mills in da HS1, hitra železniška povezava med Londonom in predorom, zniža svoje pristojbine, ki trenutno veljajo za najvišje v Evropi. Te odločitve so sprožile val optimizma med podjetji, ki vidijo priložnost za vstop na trg. Čeprav je predor pod Rokavskim prelivom uradno odprt za konkurenco že od leta 2010, doslej nihče ni resno izpodbijal Eurostarjeve prevlade. Zdaj pa se zdi, da se ta zgodba spreminja.

Kdo so novi izzivalci Eurostarja?

Med podjetji, ki si želijo del trga pod Rokavskim prelivom, izstopajo nekatera znana imena in ambiciozni novinci. Skupina Virgin, pod vodstvom britanskega magnata Richarda Bransona, je že napovedala, da želi do leta 2029 vzpostaviti železniške storitve čez Kanal. Pogovori o floti vlakov so že v teku, Virgin pa vidi priložnost za širitev svoje blagovne znamke na mednarodni ravni. Drugi igralec je špansko vodeni konzorcij Evolyn, ki načrtuje hitre povezave med Londonom in Parizom. Podjetje je sklenilo dogovor z Alstomom za nakup 12 hitrih vlakov, kar kaže na resnost njihovih namenov.

Poleg tega se v igro vključuje tudi start-up Gemini Trains, ki ga vodi lord Tony Berkeley, nekdanji inženir Eurotunnela. Gemini cilja na širšo mrežo povezav, vključno s Parizom, Strasbourgom, Kölnom in Ženevo, in je zaprosil za operatersko licenco s ciljem začetka storitev do leta 2029. Medtem je nemški Deutsche Bahn že leta 2010 nakazal zanimanje za povezavo Londona z mesti, kot sta Frankfurt in Köln, ko je na postajo St Pancras pripeljal svoj hitri vlak. Čeprav se še ni uradno pridružil tekmovanju, ostaja potencialni kandidat. Vsa ta podjetja verjamejo, da lahko konkurenca prinese svež veter na trg in koristi potnikom.

Ovire na poti do konkurence

Kljub naraščajočemu zanimanju vstop na trg pod Rokavskim prelivom ni preprost. Eden glavnih izzivov je nakup vlakov, ki ustrezajo strogim tehničnim zahtevam predora, kot je dolžina, potrebna za uskladitev z evakuacijskimi točkami. Stroški takšnih vlakov se gibljejo med 35 in 60 milijoni evrov na enoto, kar predstavlja ogromno finančno breme za nove operaterje. Poleg tega je dostop do vzdrževalnih zmogljivosti, kot je skladišče Temple Mills, dolgo časa oviral konkurenco. Eurostar je trdil, da je skladišče polno, a poročilo ORR, ki ga je pripravil neodvisni svetovalec IPEX, je pokazalo, da je v njem še nekaj prostora – del je na voljo takoj, preostanek pa z dodatnimi naložbami.

Virgin Group je poročilo pozdravil kot “zeleni signal” za konkurenco, medtem ko Eurostar vztraja, da ugotovitve potrjujejo njihovo stališče o omejenih zmogljivostih. Spor med stranmi razkriva kompleksnost delitve obstoječe infrastrukture. HS1 bo moral prav tako znižati svoje pristojbine, ki zdaj znašajo skoraj 30 evrov na miljo, kar je še ena ovira manj za nove operaterje. Kljub tem izzivom se zdi, da se ovire počasi rušijo, kar odpira vrata novim storitvam.

Kaj pomeni konkurenca za potnike?

Povečana konkurenca pod Rokavskim prelivom obljublja številne prednosti za potnike. Več operaterjev bi lahko prineslo nižje cene vozovnic, boljšo kakovost storitev in širšo izbiro destinacij. Yann Leriche, izvršni direktor Getlinka, ki upravlja predor, je prepričan, da bo konkurenca naredila trg bolj dinamičen. Tudi potovalni strokovnjak Mark Smith, znan kot Človek na sedežu 61, meni, da bo dodatna zmogljivost znižala cene in povečala privlačnost železniškega potovanja kot okolju prijazne alternative letalskemu prevozu.

Poleg cen je ključna tudi razširitev povezav. Možnost neposrednih voženj iz Londona v mesta, kot so Köln, Ženeva ali Strasbourg, bi lahko privabila več potnikov. Gemini Trains celo namiguje na storitve iz Ebbsfleeta v Kentu, kar Eurostar doslej ni ponudil. Potniki si želijo tudi več prilagodljivosti, kot je lažji prevoz koles ali dovoljenje za hišne ljubljenčke, kar bi lahko novi operaterji upoštevali. Čeprav Eurostar ostaja močan igralec, se zdi, da bo konkurenca prisilila vse vpletene, da dvignejo raven svojih storitev – in to je dobra novica za vse, ki potujejo čez Kanal.

Portal24; Foto: Freepik/fotografija je simbolna