Vsako leto 27. maja obeležujemo svetovni dan krvnega raka, ki nas opominja na izzive, s katerimi se soočajo bolniki s krvnimi boleznimi, in na ključno vlogo, ki jo pri njihovem zdravljenju in kakovosti življenja igra dober odnos z zdravstvenim timom.
Društvo bolnikov s krvnimi boleznimi Slovenije letos ob tem pomembnem dnevu poudarja, da je sodelovanje med bolnikom in zdravnikom temelj uspešnega zdravljenja. Kakovosten odnos, zgrajen na zaupanju, znanju in empatiji, ne le olajša potek terapije, temveč bolniku omogoča, da aktivno sodeluje pri svojem zdravljenju, razume svojo bolezen in izraža svoje potrebe.
V Ljubljani se je 27. maja 2025 zbrala strokovna in laična javnost, da bi skozi perspektive bolnikov, zdravnikov, psihologov in predstavnikov Ministrstva za zdravje osvetlila pomen zavezništva za zdravje. Dogodek, ki ga je organiziralo Društvo bolnikov s krvnimi boleznimi Slovenije, je izpostavil, kako pomembno je, da bolnik in zdravstveni tim delujeta kot partnerja.
Le s skupnim prizadevanjem, odprto komunikacijo in medsebojnim razumevanjem lahko dosežemo boljše izide zdravljenja in izboljšamo kakovost življenja bolnikov. Dogodek vabi k razmisleku o tem, kako lahko vsak od nas – bodisi kot bolnik, zdravstveni delavec ali član širše skupnosti – prispeva k močnejšemu zavezništvu za zdravje.
Temelj uspešnega zdravljenja: Odnos med bolnikom in zdravnikom
Predsednica društva Jožica Filipčič je poudarila: »V Društvu bolnikov s krvnimi boleznimi verjamemo, da je dober odnos med bolnikom in zdravnikom temelj uspešnega zdravljenja. Ko so prisotni zaupanje, spoštovanje in odprta komunikacija, se bolnik počuti slišanega, varnega in bolj vključenega v proces zdravljenja. Zdravniki, ki si vzamejo čas in gradijo odnos, pomembno prispevajo h kakovosti življenja bolnikov – tudi po zaključenem zdravljenju.«
Filipčič je dodala, da društvo že 30 let igra ključno vlogo: »izobražujemo, povezujemo in spodbujamo člane k aktivni vlogi. Posebej poudarjamo tudi pomen digitalne pismenosti, dostop do informacij namreč pomeni večjo samozavest in boljše sodelovanje v zdravljenju. Skupaj z zdravstvenimi delavci gradimo zavezništvo za zdravje – z zaupanjem, znanjem in podporo.«
Osebna izkušnja: moč podpore in pogovora
Članica društva Alenka Rak je delila svojo zgodbo: “Ko sem pri tridesetih zbolela za krvnim rakom, me je bilo najprej strah – bolezen mi je bila povsem tuja. Ogromno mi je pomenil iskren pogovor z zdravnikom, ki si je vzel čas, mi prisluhnil in mi razložil diagnozo. Bil mi je v veliko oporo, ne samo kot zdravnik, ampak predvsem kot človek. On me je tudi spodbudil, da sem se pridružila programu »Bolnik bolniku«, kjer že 15 let kot prostovoljka pomagam drugim bolnikom – zaupanje, pogovor in podpora resnično štejejo. Dober odnos med bolnikom in zdravnikom prinaša več varnosti, zaupanja in tudi boljšo motivacijo za zdravljenje.”
Doc. dr. Matevž Škerget, dr. med., specialist internist in hematolog z UKC Ljubljana ter predsednik Združenja hematologov Slovenije, je izpostavil: »Uspešno zdravljenje kroničnih bolezni zahteva celovito razumevanje narave bolezni, obstoječih terapevtskih možnosti in pričakovanj glede zdravljenja tako s strani zdravnika kot bolnika. Le z odprto in iskreno komunikacijo ter medsebojnim razumevanjem lahko dosežemo boljše rezultate zdravljenja.«
Empatija: pogosto spregledan element
Nina Erjavec Merklin, mag. psih., specialistka klinične psihologije iz UKC Ljubljana, je poudarila: »Odnos med bolnikom in zdravnikom oziroma bolnikom in zdravstvenim osebjem je zelo pomemben, kadar govorimo o visoko kakovostni zdravstveni obravnavi. Pomembno je, da zdravniki in zdravstveno osebje pri bolnikih uspemo zbuditi zaupanje ter da smo do njih empatični, saj to ob še mnogih drugih dejavnikih ustvarja dober, sodelovalen odnos. Ta vpliva na iskrenejše podajanje informacij s strani bolnika, boljše sledenje navodilom zdravnika in tudi splošno višje zadovoljstvo bolnika. Dober odnos posredno vpliva tudi na izid zdravljenja.«
Sistem, ki sliši bolnika
Doc. dr. Eva Turk, MBA, z Ministrstva za zdravje RS, je dodala širši pogled: »Merjenje izidov in izkušenj zdravljenja (PROMs in PREMs) je ključno za izboljšanje zdravstvenega sistema. Kljub temu da se uveljavlja počasi, je jasno, da mora biti glas bolnikov slišan v vsakem koraku procesa zdravljenja. Brez njihovega aktivnega sodelovanja in povratnih informacij ne moremo izboljšati kakovosti oskrbe.«
O napredku je dejala: »Smo na poti – vključujemo merjenje izkušenj v prakso, razvijamo standarde in sledimo dobri evropski praksi. Bolniki pri tem niso le prejemniki storitev, temveč aktivni partnerji.«
Konferenca se je zaključila z mislijo, da je odnos med bolnikom in zdravnikom most med znanjem in človečnostjo.
Jožica Filipčič je sklenila: »Odnos, ki zdravi, ni zapisan v receptu – gradi se vsak dan, z besedami, z gestami, z razumevanjem. Naj bo današnji dan opomnik, da največ v zdravstvu še vedno pomeni pristen odnos med človekom in človekom.« Vsi govorci so se strinjali, da je to zavezništvo ključno za uspešno zdravljenje, večje zaupanje v sistem in boljše življenje bolnikov.
Miha D. Kovač
Foto: Z leve Jožica Filipčic Alenka Rak, Matevž Škerget [Foto: Andreja Ravnak]
